• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej på er!

Vi ska till Kolbäcks kyrka och titta på söndag. Det är nån slags gudstjänst där kl 11, så det kommer finnas personal att fråga vid kl 10. Är det nåt speciellt som vi ska tänka på att fråga om? Om det är ledigt det datumet vi vill ha, vad mer? Hade en tanke att åka till Säby kyrka också när vi ändå var i gång, men där är det ingen verksamhet förrän 28 sep! Känns inte som det kommer vara så svårt att få vårt datum då, men det kan ju vara annat på sommaren.

Jag har (nog) valt att inte ha nån tärna. Däremot frågade jag en av mina barndomskompisar om hon vill fixa mitt hår och smink. Det ville hon naturligtvis. Så hon kommer väl få lite av tärn-rollen eftersom hon kommer att hänga med mig stora delen av dagen.

När det gäller att boka kyrka + festlokal före catering eller inte, så tycker jag att kyrka + festlokal går före. Den känns ju något viktigare. Catering-firmor finns det ju gott om, så det borde inte vara några problem.

Moongirl: Antecknar Arbhage på min lista över catering.

• miss u

Moongirl: Jag funderar på att låta få en klänning uppsydd när vi åker till Thailand i januari. Den resan är bokad sen länge, så det var ju bara tur att det blev innan bröllopet. Jag ska titta och prova ut en modell i Sverige och sen ta bilder och försöka förklara på en knacklig engelska i Thailand.

• miss u

Aros catering har jag hört ska vara bra också. När man kollar priserna på hemsidan tycker jag att dom är helt okej också.

• miss u

Mina morföräldrar ligger begravda vid Kolbäcks kyrka, så jag har varit utanför många gånger, men aldrig inne i den. Var så liten på begravningarna så jag kommer inte ihåg nåt, om jag nu var med på begravningarna.

Jag har alltid gillat kyrkor, så man har ju småspanat på var man kan tänkas vilja gifta sig ett bra tag. Var på cykelsemester förra sommaren och hittade en jättefin kyrka vid Glanshammar (utanför Örebro), men det känns lite väl långt bort på nå vis. Vill gärna ha nån slags anknytning till kyrkan.

• miss u

Moongirl: När ni var och tittade på Badelunda, pratade ni nåt med personalen där då eller gick ni bara omkring? Vi ska som sagt till Kolbäcks kyrka på söndag, och jag vet inte riktigt vad vi ska göra där. Räcker det att bara titta runt, eller ska vi prata nåt med personalen? Det gör man väl som man vill. Tänkte bara höra hur ni gjorde.

• miss u

Moongirl: Vad roligt att ni bokat både kyrka och lokal nu! Grattis eller vad säger man?

Angående kyrkbesöket på söndag så skulle man ju kunna gå på känn. Känns det som vi vill prata med nån och det finns folk där att göra det med så är det väl bara att göra det. Är väl jag som inte vill missa nåt, men skulle det vara så är det ju bara att ringa. Såja, nu har jag lugnat ner mig själv. Är ju bara det att bröllop är ju värsta grejen. Har börjat inse det nu!

• miss u

Moongirl: Jag tror det gick bra att kolla på kyrka, eller det blev svårare att välja! Var inga problem att kolla på Kolbäcks kyrka och den är ju jättefin. Var utanför Säby kyrka och den gillar jag verkligen. Sambo är mer inne på Kolbäcks kyrka... så det kanske blir Strömsholms kapell istället (?)! Visst var det ni som kollat där? Jag har fått för mig att det kostar massa att gifta sig där. Vet du vad det kostar?

Vi var även runt och kollade på lokal när vi för en gångs skull hade bil (lånad av mina föräldrar). Man blir ju rätt begränsad då. Kollade på Borgbylokalen, Försvarsgården (som tydligen är till salu som kanske inte går att hyra) och Borgåsunds Hamncafé. Var även hem till svärföräldrarna i Herrskogen. Dom erbjöd sig att vi kunde ha festen där. Lät som en bra idé fram tills vi åka till Hamncafét. Där var det hur fint som helst! Precis vid vattnet, vilket har varit min dröm att kunna ha festen så. Det hade tydligen varit bröllop där igår för det var några som städade och tält med bord stod på gräsmattan. Exakt så som vi tänkt. Ingen aning om vad det skulle kosta dock. Ska höra oss för i veckan. Hoppas att det är ledigt!

• miss u

Jag såg på Strömsholms slotts hemsida att det kostade 4500:- att hyra lokalen. Tycker att det är lite väl häftigt faktiskt. Känns som jag skulle vilja lägga pengarna på annat.

Det stämmer bra att det är Kolbäcks kyrka som ligger vid vägen mot Strömsholm. Jag tyckte det var lite störande att tågrälsen + vägen låg så pass nära, fast samtidigt är man ju inte vid kyrkan så länge. Hittade du nå bilder på Säby kyrka?

Jag är så dålig på geografin runt Kolbäck, så om du vill veta var Borgbylokalen ligger, sök på Borgby, Hallstahammar på hitta.se. Hamncafét ligger om man svänger ner mot gästhamnen i Borgåsund. Sök på Borgåsund på hitta.se så borde du hitta det med. Hur hittade man egentligen förr när inte internet fanns?

Hur har det gått för er att komma överens? Vi har haft vilda diskussioner hemma om vi ska vara på hamncaféet eller hos svärföräldrarna. Jag älskar hamncaféet och sambon svärföräldrarna. Men jag får nog ge mig verkar det som. Är ju helt klart billigare att vara hos svärföräldrarna, även om jag tycker att det inte skadar att kolla upp vad hamncaféet kostar innan man ratar det. Usch, det är inte lätt!

Vi har väl tänkt att transport mellan kyrka och festlokal ska vara "gratis". Vill inte lägga pengar på det. Hade en idé om att åka med svärföräldrarnas båt OM vi nu skulle vara vid hamncaféet. Annars blir det nog bil av nåt slag.

Jag har tänkt att sy upp klänning i Thailand när vi åker dit i januari. Ska dock kolla vad som finns i Sverige först så jag vet vilken modell jag ska ha. Blir jag kär i nån här kommer jag nog att hyra tror jag.

• miss u

Min syster gifte sig i Badelunda kyrka (för 4 år sen på torsdag faktiskt!) och hon har även döpt en av döttrarna där. Det är en jättemysig kyrka. Jag var på nåt konfirmationsläger där, för massa år sen och tänkte att här skulle jag kunna tänka mig att gifta mig. Kanske värt att åka dit och kika, fast samtidigt dumt med fler alternativ

Vi har tänkt att bjuda runt 50 gäster. Sambon tycker det är jättejobbigt att bli tvungen att välja bort nära släkt (han har stor släkt, jag har liten), vilket han inte behöver om vi är hemma hos svärisarna. Det skulle ju vara riktigt tufft att åka båt till festlokalen, men jag ska kolla med sambon om jag kan få igenom att vi fotas vid vatten iaf. Måste ju kunna kompromissa på nåt sätt. Har ni tänkt ut nånstans ni vill fota, och vilken fotograf ni ska ha?

Hur många kilon har du tänkt gå ner till klänningen? Jag är väl lite orolig att jag ska hinna gå upp/ner i vikt mellan Thailandsresan och bröllopet så att klänningen inte passar, men får väl se till att jag får lite sömnsmån så det går att ändra.

Jag sitter på jobbet, men känns som det mest hägrar bröllopstankar i skallen. Får inte så mycket gjort. Opps!

• miss u

Ia o Puh: Ja, dom är allt bra luriga som där små liven. Överraska när man minst anar det.

Så ni ska också ha Brunnby gård. Snart är det bara vi som inte ska ha det. Känner mig lite utanför...

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009