• rosarosen1

Ni som gifte er/ska gifta er i Italien!

Jag vill veta allt! Ska man ordna det genom fritidsresor eller costiera eller kan man fixa det "själv" på ngt sätt?
    Snälla, snälla dela med er!!

• Svar på tråden Ni som gifte er/ska gifta er i Italien!
  • TEB08

vi gifte oss i Italien (Toscana) i april i ar. Eftersom vi bor utomlands (inte Italien), sa anvande vi en lokal wedding planner. Personen i fraga var kass, men det finns manga wedding planners och sa till vida du inte pratar italienska sa kan det vara svart att fixa pa egen hand. Manga wedding venues har egna planerare som ocksa kan hjalpa till.

Kan tyvarr inte hjalpa till vad det galler svenska arrengorer, men om du har mer generalla fragor sa hor bara av dig.

Lite inspiration: beimert-pugh.weddingannouncer.com/photoalbums.html

• ROM2008

Vi gifte oss i Rom nu i somras. Fick hjälp av en underbar svensk dam som sedan många år bor i Italien. Vår dag blev verkligen underbar på alla sätt! Om du skulle vara intresserad av Rom kan jag förmedla en kontakt till Monika Marta.

• rosarosen1

Tack för era svar!

jag hittade en sida som heter Go italia med en italiensk kvinna som bor i Sverige och hjälper till med allt gällande bröllop i italien.

ROM2008: Vad fick ni betala för bröllopet?

Hade ni fest efteråt? Hur funkade allt med planering, boende, pappersarbete, hår, smink...

oj, många frågor, hoppas ni orkar svara!

• rosarosen1

Vilka fantastiska bilder, ni var verkligen jättefina!! Och vilken fin hatt damen hade, vet inte om det kanske är din mamma?
    Det ser ut som om det var ett vääääldigt romantiskt bröllop.

TEB08 skrev 2008-09-01 18:39:20 följande:
    vi gifte oss i Italien (Toscana) i april i ar. Eftersom vi bor utomlands (inte Italien), sa anvande vi en lokal wedding planner. Personen i fraga var kass, men det finns manga wedding planners och sa till vida du inte pratar italienska sa kan det vara svart att fixa pa egen hand. Manga wedding venues har egna planerare som ocksa kan hjalpa till.Kan tyvarr inte hjalpa till vad det galler svenska arrengorer, men om du har mer generalla fragor sa hor bara av dig. Lite inspiration: beimert-pugh.weddingannouncer.com/photoalbums...
  • rosarosen1

Jättefina bilder,ni var verkligen fina! mysig lokal, eller en båt var det väl? Maten såg jättefin ut. Fick ni hjälp med allt som att hitta lokal osv? När det gäller de små detaljerna, som tex. festprogram, hade ni det oxå?

ROM2008 skrev 2008-09-02 09:25:14 följande:
    Vi gifte oss i Rom nu i somras. Fick hjälp av en underbar svensk dam som sedan många år bor i Italien. Vår dag blev verkligen underbar på alla sätt! Om du skulle vara intresserad av Rom kan jag förmedla en kontakt till Monika Marta.
  • rosarosen1

Hyrde ni hela stället för er själva?

TEB08 skrev 2008-09-01 18:39:20 följande:
    vi gifte oss i Italien (Toscana) i april i ar. Eftersom vi bor utomlands (inte Italien), sa anvande vi en lokal wedding planner. Personen i fraga var kass, men det finns manga wedding planners och sa till vida du inte pratar italienska sa kan det vara svart att fixa pa egen hand. Manga wedding venues har egna planerare som ocksa kan hjalpa till.Kan tyvarr inte hjalpa till vad det galler svenska arrengorer, men om du har mer generalla fragor sa hor bara av dig. Lite inspiration: beimert-pugh.weddingannouncer.com/photoalbums...
  • ROM2008

OthLucas, Monika föreslår och har en del tips angående lokaler men båten hittade vi faktiskt själva på nätet. Monika förhandlade dock med ägarna och bokade allt åt oss. Båten var jättefin, tre våningsplan där vi tog en fördrink och lite plockmat på takterrassen, tårta, dessert och dans på övre plan och middag på entredäck. Bröllopet gick på en del med 70-talet gäster, fotograf, vigsel, mat och dryck. Dessutom hyrde vi en guide till lunch på Forum Romanum dagen efter. Dock inte mer än ett bröllop i samma klass skulle kosta här hemma. Å då var vi mitt i Rom.
    Vårt boende och resa bokade vi själva. Monika löste allt pappersarbete i Italien (vi fick själva gå till italienska ambassaden och skaffa en hindersprövning här hemma innan resan).
    Det var även hon som bokade frisör, smink och naglar. Det löste sig jättebra och jag blev väl omhändertagen av dem alla, framförallt av den italiensktalande prinsessfrisörskan .
    Gästerna fick själva stå för sin resa och sitt boende men många gjorde resan till en del av sin semester och vad vi förstått på samtliga gäster så var alla mycket, mycket nöjda med bröllopet och resan. En del av dem rent lyriska . Svarade jag på allt nu? Lycka till med ert Italien bröllop!

• rosarosen1

Tack för ditt utförliga svar! Verkar som ni hade det fantastiskt!
    jag tror inte vi blir mer än 20 personer, tror inte alla har möjlighet att åka ner. Är det möjligt att få kontaktuppgifter till Moncia Marta? jag försöker kolla upp olika arrangörer. Du kan inboxa mig om du vill?

ROM2008 skrev 2008-09-02 22:06:47 följande:
    OthLucas, Monika föreslår och har en del tips angående lokaler men båten hittade vi faktiskt själva på nätet. Monika förhandlade dock med ägarna och bokade allt åt oss. Båten var jättefin, tre våningsplan där vi tog en fördrink och lite plockmat på takterrassen, tårta, dessert och dans på övre plan och middag på entredäck. Bröllopet gick på en del med 70-talet gäster, fotograf, vigsel, mat och dryck. Dessutom hyrde vi en guide till lunch på Forum Romanum dagen efter. Dock inte mer än ett bröllop i samma klass skulle kosta här hemma. Å då var vi mitt i Rom.Vårt boende och resa bokade vi själva. Monika löste allt pappersarbete i Italien (vi fick själva gå till italienska ambassaden och skaffa en hindersprövning här hemma innan resan).Det var även hon som bokade frisör, smink och naglar. Det löste sig jättebra och jag blev väl omhändertagen av dem alla, framförallt av den italiensktalande prinsessfrisörskan . Gästerna fick själva stå för sin resa och sitt boende men många gjorde resan till en del av sin semester och vad vi förstått på samtliga gäster så var alla mycket, mycket nöjda med bröllopet och resan. En del av dem rent lyriska . Svarade jag på allt nu? Lycka till med ert Italien bröllop!
  • TEB08

Othlucas - tack for komplimangerna! Ja, damen in den mer avancerade hatten ar min mamma. jag gifte mig med en engelsman (darav jackett pa make och hela brollopssallskapet som i England innefattar narmsta familjen) sa mamma tog chansen att fa bara hatt. Det ar ju inte sa ofta man kan gora det i Sverige.

Ja, vi hyrde hela stallet - det ar ett mindre kastell som faktiskt fungerade med bara 21 gaster. Vi skulle egentligen atit pa borggarden, men det var ganska kallt sa vi at inne.

Vi bokade resa och boende sjalva, men allt annat gick genom agenturen, inkl allt pappersarbete (over lag ganska enkelt, aven om det var lite extra komplicerat for oss eftersom vi har olika nationaliter och jag ar inte langre skriven i Sverige). Vi hade en protestantisk cermoni, men var prast var en av de fa som ar licensierad som borgerlig vigselforrattare. Var gaster fick ocksa betala for sig sjalva och de som kom tyckte att det var fantastiskt.

Lycka till!

• rosarosen1

Tack för ditt svar! Får man fråga vad ni fick betala för att hyra kastellet? Bodde ni på kastellet, vet inte om jag uppfattade det så? Jag tittade på bilderna från hemsidan, att man kunde äta ute på borggården, så himla fint. Men jag förstår att det var kallt för er i april (eller ja, varmare än här, men ändå). jag tittar runt på olika arrangörer, och jag tycker inte det är så väldigt många, det är väldigt få faktiskt (ialla fall i Sverige). Och jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Var vill vi gifta oss? Hur? Priser? Vi vet i alla fall att vi ska till Italien!

TEB08 skrev 2008-09-03 13:28:15 följande:
    Othlucas - tack for komplimangerna! Ja, damen in den mer avancerade hatten ar min mamma. jag gifte mig med en engelsman (darav jackett pa make och hela brollopssallskapet som i England innefattar narmsta familjen) sa mamma tog chansen att fa bara hatt. Det ar ju inte sa ofta man kan gora det i Sverige. Ja, vi hyrde hela stallet - det ar ett mindre kastell som faktiskt fungerade med bara 21 gaster. Vi skulle egentligen atit pa borggarden, men det var ganska kallt sa vi at inne. Vi bokade resa och boende sjalva, men allt annat gick genom agenturen, inkl allt pappersarbete (over lag ganska enkelt, aven om det var lite extra komplicerat for oss eftersom vi har olika nationaliter och jag ar inte langre skriven i Sverige). Vi hade en protestantisk cermoni, men var prast var en av de fa som ar licensierad som borgerlig vigselforrattare. Var gaster fick ocksa betala for sig sjalva och de som kom tyckte att det var fantastiskt.Lycka till!
  • ROM2008

Om du inboxar mig din e-mail så kan jag skicka den till Monika och be henne ta kontakt med dig!

• TEB08

Hej, Ledsen att jag inte svarat pa ett tag (jobbar massor just nu).
    Vi hyrde kastellet bara for brollopsdagen (alla gaster bodde i Florence och vi ordnade med minibussar till och fran kastellet). Tror vi betalade ca ?1600 for 2pm-2am. Da ingick mobler, dukning (ej blommor), forberedelser och stadning, etc.

Om du ar ok med en lokal wedding planner sa finns det manga agenturer spridda over Italien. Mitt tips ar att ni funderar pa vilken typ av cermoni ni vill, var (vingard, kusten, city, etc) och storlek. Ta sedan kontakt med flera agenturer och se vad de kan erbjuda. Oftast betalar man en klumpsumma for deras hjalp att organisera brollopet, inkl pappersarbetet. Allt darutover (mat, fotograf, frisor, etc) ar tillagg man far betala for precis som hemma.

Lycka till

• rosarosen1

Jag kollar bland agenturer här hemma, det är inte så många. Det största problemet tycker jag är att för att genomföra en giltig vigsel så är det nästan uteslutande rådhusen som gäller, vilket jag tycker är lite trist. Men vissa rådhus har terrass där man kan gifta sig, tex den i Positano, det är väldigt vackert. Så det lutar lite åt det och att sedan fira på nån mysig restaurang där man kan sitta ute.

TEB08 skrev 2008-09-09 10:53:17 följande:
    Hej, Ledsen att jag inte svarat pa ett tag (jobbar massor just nu). Vi hyrde kastellet bara for brollopsdagen (alla gaster bodde i Florence och vi ordnade med minibussar till och fran kastellet). Tror vi betalade ca ?1600 for 2pm-2am. Da ingick mobler, dukning (ej blommor), forberedelser och stadning, etc. Om du ar ok med en lokal wedding planner sa finns det manga agenturer spridda over Italien. Mitt tips ar att ni funderar pa vilken typ av cermoni ni vill, var (vingard, kusten, city, etc) och storlek. Ta sedan kontakt med flera agenturer och se vad de kan erbjuda. Oftast betalar man en klumpsumma for deras hjalp att organisera brollopet, inkl pappersarbetet. Allt darutover (mat, fotograf, frisor, etc) ar tillagg man far betala for precis som hemma. Lycka till
Svar på tråden Ni som gifte er/ska gifta er i Italien!