• Tjolinti

Terapi

Någon som har varit hos en pykolog någongång angående dålig självbild osv? Liksom vad säger dom o hjälpter det? Vet inte liksom om jag vill kasta så mycket pengar på det o sedan dom inte kan få mig o inse liksom jaa det jag inte inser :P

• Svar på tråden Terapi
  • MariaMasse

Hej.
    Arbetar själv med liknande frågor, är dock inte psykolog. Kan säga att viktigast av allt är att du träffar nån du får förtroende för. Alla jobbar på lite olika sätt så det är vad som passar dig... men bara man börjar tänka på förändring börjar saker att hända så låter som att du kommit en bra bit på väg redan. Du kan ju testa med nån och sen om det inte känns bra så byt. Hoppas det går bra.
    Masse

• Tjolinti

Ja men problemet e liksom att jag ser mig själv väldigt olikt hur andra ser mig. Tror jag. Det klassiska problemet. Fet ful osv osv. Tror inte min sambo tycker jag e snyggare än ja andra tjejer. Mår dåligt när jag ser någon som e smal o snygg. Går ständigt o undrar varfö någon vill va med mig när det finns så mycket snyggare. Skit jobbigt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska finna någon vettig o prata med. Dom jag hittar e liksom 1000 kronor för o prata en timme??? Helt ofattbart

• Vi2alltid

börja med att gå till din vårdcentral, då går högkostnadsskyddet in efter ett tag, så det behöver inte bli så dyrt... jag kan rekommendera kognitiv terapi, jag har träffat flera sådana psykologer som hjälper en att ändra sitt tankesätt väldigt bra

• Tjolinti

Vårdcentralen. Jag trodde inte dom hjälpte till när det gällde sånt här. Trodde bara dom hjälpte till när det var riktig kris.

• Vitt guld

Det svåra kan vara att hitta en terapeut man gillar. De arbetar väldigt olika, tycker jag.

• Tjolinti

Ja jag har själv ingen aning. För jag måste prata med någon, eller iallafall fixa mitt tankesätt på något vis. för det går ut över förhållandet väldigt mycket. Jag inbillar mig o det e fristrerande

• Hvidbrud

Jag skulle arbeta med en kropsterapeut om jag vad du. Nån duktig åde med det fysiska och psykiska.

Hoppas att du hittar det riktiga för dig. Du ska ju i alla fall vara vackrast i dina ögon!

• Tjolinti

Jag hade nöjt mig med om jag var vackrast i min mans ögon

• Tjolinti

Ja han säger att jag e det. Men jag tror inte ju inte på det. Liksom e han blind? Så håller jag på hela tiden. Väldigt jobbigt.

• Vi2alltid

Ang vårdcentralen: det brukar vara dit man börjar att gå till, sen kanske de ger en remiss till nån psykmottagning

• Tjolinti

Ja men det e bra, får ringa dom o hoppas skatten går till något jag kan ta användning för :D

• Aspera

HAr du läst Mia Törnbloms böcker om självkänsla?
    Om du gör hennes övningarn kanske du kan bli lite hjälpt.

Jag tycker de är jättebra.

• didis

Tyvärr brukar det vara lång kö till de psykologer landstinget har.

Jag har gått i omgångar, kankse är jag färgad av min kompis som är psykolog men jag tycker det har varit värdefullt under perioder i livet att få hjälp av utomstående.

Gå dock till en psykolog med kognitiv inriktning och ej med dynamisk. Förenklat kan man säga att en dynamisk terapi bearbetar barndomen medan kognitiv terapi mer tar avstamp i livet här och nu och ger verktyg för att hanterar det.

Törnbloms första bok har jag läst men orkade inte ta mig igenom den - tyckte mest hon berättade om hur fantastiskt hon själv hade utvecklats men inte gav så mycket tips till andra.

Är själv lite svag för Dr Phil´s böcker (!) och en som heter "de tio dummaste misstagen smarta människor gör" eller något liknande.

• Hvidbrud
    Tjolinti skrev 2008-09-03 19:29:57 följande:
    Jag hade nöjt mig med om jag var vackrast i min mans ögon
    Men då ligger din lycka alltid utanför dig själv. Om du tvekar om din skönhet behöver du bara titta dig i spegeln eller känna efter inuti, behöver inte vänta på att någon (mannan) ska säga det... Du strålar

Jag är enig med didis... Mia var lite seg.
    Jag gillar Paul McKenna (!)´s böcker med hypnos/reprograming CD Instant confidence och change your life in 7 days.

Hoppas verkligen att du får det bra!
  • fluffinuff

De tio dummaste misstagen som klyftiga personer gör och hur man undviker dem är skriven av Arthur Freeman och Rose DeWolf. Det är en mycket bra bok som finns i pocket och säljs på bl a Akademibokhandeln.

• didis
    fluffinuff skrev 2008-09-04 08:18:55 följande:
    De tio dummaste misstagen som klyftiga personer gör och hur man undviker dem är skriven av Arthur Freeman och Rose DeWolf. Det är en mycket bra bok som finns i pocket och säljs på bl a Akademibokhandeln.
    Exakt den boken menade jag, tackar!
  • Fröken  V

Du kan få hjälp av en psykolog eller psykoterapeut dock beror det på hur allvarliga besvär du har om du kan få hjälpen via vårdcentralen eller psykiatrin.

Om du bor i en universitetsstad bedriver studenter på psykologutbildningen terapi som en del i sin utbildningen. Detta till en mycket låg kostnad eller gratis. De får mycket tät handledning av erfaren terapeut så det är ingen fara. Även i andra städer kan det finnas terapeuter under utbildning som bedriver terapi till lägre kostnad.

Jag anser att du bör gå i KBT eller kognitiv terapi. Det finns starkt stöd i studier för att den terapiformen är effektiv.

• Tjolinti

Tack så mycket, alla verkar veta en hel del, e nog vanligare än jag tyckts tro

Svar på tråden Terapi