• chamor

Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?

Bara lite nyfiken. Vet att de fanns en liknande tråd förut men det är ju massa nya brudar här nu..
    Själv jobbar jag med skogsmaskiner Säljer reservdelar men vill hitta nåt annat så alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?
  • snartbröllop

Håller med ovanstående om typiskt manliga yrken...
    Jag och min blivande är båda civ.ing och har ut ca. 46000 i månaden exkl. årliga bonusar (som vi har betalat av våra studieskulder med).

Satsa på tekniskt yrke!!

• socker86

Vikarierande undersköterska 102:-/timmen plus en massa sem. och OB-tillägg

• Cltsp

Håller verkligen med om att det är bättre lön i typiskt manliga yrken! Att man har bättre lön bara för att man har studerat på universitet beror dock helt på vilken utbildning man har läst eftersom vissa yrken är grymt underbetalda!

Jag är utbildad gymnasielärare och har läst 5,5 år på universitet plus 2 år på folkhögskola innan det (inga extra kurser utan utbildningen är så lång). Jag tog examen i julas så jag har snart arbetat i 1 år som pedagog inom ett företag. Jag blev erbjuden 20.000 i ingångslön vilket jag ändå tyckte var helt OK med tanke på att ingångslönen i gymnasieskolorna i kommunen jag bor i ligger runt 19.000.

Min sambo har ingen formell utbildning utan är självlärd inom data. Han har jobbat i lite mer än ett år inom en statlig verksamhet och blev direkt erbjuden samma ingångslön som mig.

Jag håller dock med en del ovanstående - jag jobbar hellre med något jag brinner för med lite sämre lön än vantrivs på mitt jobb med hög lön. :D

• MissDevout

29 000:- support inom IT (ansvarig för en grupp). Privatanställd.

• lycklig78

Butikschef och tjänar ca 20 000 på en 86%-ig tjänst.

Jag tycker det vore konstigt att välja yrke efter lön. Visst vill man tjäna mycket pengar, men det viktigaste är ju att man trivs.

• ElinPierre