• chamor

Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?

Bara lite nyfiken. Vet att de fanns en liknande tråd förut men det är ju massa nya brudar här nu..
    Själv jobbar jag med skogsmaskiner Säljer reservdelar men vill hitta nåt annat så alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?
  • snartbröllop

Håller med ovanstående om typiskt manliga yrken...
    Jag och min blivande är båda civ.ing och har ut ca. 46000 i månaden exkl. årliga bonusar (som vi har betalat av våra studieskulder med).

Satsa på tekniskt yrke!!

• socker86

Vikarierande undersköterska 102:-/timmen plus en massa sem. och OB-tillägg

• Cltsp

Håller verkligen med om att det är bättre lön i typiskt manliga yrken! Att man har bättre lön bara för att man har studerat på universitet beror dock helt på vilken utbildning man har läst eftersom vissa yrken är grymt underbetalda!

Jag är utbildad gymnasielärare och har läst 5,5 år på universitet plus 2 år på folkhögskola innan det (inga extra kurser utan utbildningen är så lång). Jag tog examen i julas så jag har snart arbetat i 1 år som pedagog inom ett företag. Jag blev erbjuden 20.000 i ingångslön vilket jag ändå tyckte var helt OK med tanke på att ingångslönen i gymnasieskolorna i kommunen jag bor i ligger runt 19.000.

Min sambo har ingen formell utbildning utan är självlärd inom data. Han har jobbat i lite mer än ett år inom en statlig verksamhet och blev direkt erbjuden samma ingångslön som mig.

Jag håller dock med en del ovanstående - jag jobbar hellre med något jag brinner för med lite sämre lön än vantrivs på mitt jobb med hög lön. :D

• MissDevout

29 000:- support inom IT (ansvarig för en grupp). Privatanställd.

• lycklig78

Butikschef och tjänar ca 20 000 på en 86%-ig tjänst.

Jag tycker det vore konstigt att välja yrke efter lön. Visst vill man tjäna mycket pengar, men det viktigaste är ju att man trivs.

• ElinPierre

Jag känner så här att tjänar man mycket har man möjlighet till mycket på fritiden.. Och jag vill jobba för att leva och inte tvärt om.. Visst skulle det vara underbart att hitta ett jobb där man vill leva för att jobba, men då får nog inte så mycket annat plats såsom familj osv...
    Så resonerar jag i min jakt efter ett välbetalt jobb...

lycklig78 skrev 2008-09-23 14:10:52 följande:
    Butikschef och tjänar ca 20 000 på en 86%-ig tjänst.Jag tycker det vore konstigt att välja yrke efter lön. Visst vill man tjäna mycket pengar, men det viktigaste är ju att man trivs.
  • annape84

Alla pedagoger... Jag vet inte vilka kommuner ni bor i, men i sthlms området är lönerna inte så. Behovet av förskolärare är enormt och ingångslönen ligger på 25.000! Jag vet även lärare i grundskolan som är nya exade som fått 23-25.000 i ingångslön

• anne på grönkulla

Men priset för att tjäna mycket kan vara att den där fritiden blir väldigt mycket mindre... o pengar i sig har man inte lika mycket glädje av 8de är ett glädjeämne i vad man kan göra för dem, absolut, men inte i sig själva).

ElinPierre skrev 2008-09-23 16:26:54 följande:
    Jag känner så här att tjänar man mycket har man möjlighet till mycket på fritiden.. Och jag vill jobba för att leva och inte tvärt om.. Visst skulle det vara underbart att hitta ett jobb där man vill leva för att jobba, men då får nog inte så mycket annat plats såsom familj osv...Så resonerar jag i min jakt efter ett välbetalt jobb...
  • Rosenpetunia

Håller med. Arbetar som lärare (grundskolan) i Sthlm sedan många år tillbaka och som nyexaminerad fick jag 26 000 i lön. Jag hade dock en hel del erfarenhet av arbete inom skolan med mig i bagaget. Så stå på er i löneförhandlingarna alla blivande lärare, ingångslönen är rätt så avgörande för vilken löneutveckling ni har sedan. Det är lättare att få bättre betalt i storstäderna men å andra sidan kostar det lite mer att bo osv., löneskillnaderna jämnar nog ut sig i slutändan.

annape84 skrev 2008-09-24 10:20:14 följande:
    Alla pedagoger... Jag vet inte vilka kommuner ni bor i, men i sthlms området är lönerna inte så. Behovet av förskolärare är enormt och ingångslönen ligger på 25.000! Jag vet även lärare i grundskolan som är nya exade som fått 23-25.000 i ingångslön
  • Alyx

Arbetar med juridik ca 45 000 kr.
    Maken arbetar som systemarkitekt och ligger ungefär lika.

/Alyx

Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?