• chamor

Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?

Bara lite nyfiken. Vet att de fanns en liknande tråd förut men det är ju massa nya brudar här nu..
    Själv jobbar jag med skogsmaskiner Säljer reservdelar men vill hitta nåt annat så alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?
  • J D

Sekretessavtal låter väldigt mkt Kina för mig- det hade de nämligen för lärarna på min kinesiskskola. Detta i en kultur där det faktiskt inte är tabu att prata lön. Konkurrensrädsla alltså.

Det är arbetstagarnas marknad i kunskapssamhället så låt arbetsgivarna konkurrera om oss då!

Enough OT från min sida.

• esset50

TS: Vilket märke på skogsmaskiner?

• Vargtassa

Bra man du har!!!!! Klockrent!

passionsblomman skrev 2008-09-29 13:40:24 följande:
    Oj!Nu blev det visst bakdelar istället för ekonomiska fördelar.Visade min man denna tråden när jag insåg hur olika reaktioner det var på den......då sa han att ja, vadfan det är ju totaltabu att fråga en kollega vad han tjänar, men samma snubbe kan sitta och lägga ut texten om tjejer han varit(otrogen)med, utan att skämmas. När han ifrågasatte det beteendet sa kollegan att"jamen lönen är ju något privat"Min man frågade snubben vad han tyckte att hans tjej var för honom då.Jag älskar min man!!! Har förresten varit med om att arbetsgivare fått tjejerna att skriva på "sekretessavtal" som skulle innebära att det är förbjudet att tala med varandra om lönen.Kanske finns det en viss nytta med att prata lite siffror ibland? Särskilt om man har planer för sitt liv åt något visst håll.I min bransh som hör till Handels vet de flesta väldigt lite om löner, avtal och hela regelverket runt anställningar osv. Har pratat mycket med yngre tjejer om att inte ta emot en del av lönen "svart" etc.En del har börjat gråta när de insett hur utnyttjade de blivit.-Värt att tänka på när vissa butiker säljer sån´t som tex brudbuketter väääldigt mycket billigare än andra.Hur får de till den prisbilden egentligen?
  • Vargtassa

Oj! Vilken grej! En antitråd lixom... Har inte alls några problem att prata om vad jag tjänar.. Kan bero på att jag vet att jag inte har så bra lön? Ingen aning..

chamor skrev 2008-09-29 11:50:32 följande:
    Ursäkta mig men tråden börjar spåra ur! För er som INTE gillar denna tråd finns det en "antitråd" där ni säkert är välkomna att diskutera så fortsätter vi här utan förolämpningar.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3101144.html
  • 20090801

På mitt jobb pratar vi rätt så öppet om våra löner och hur "hög" löneförhöjningen var osv. De som inte pratar om sina löner är de få som har dubbelt så mycket som de flesta av oss andra trots att de inte gör andra arbetsuppgifter och inte har läst mer än oss övriga men som har slickat chefens röv oavsett hur illa hon har behandlat sin personal. Vi som är uppriktiga är obekväma för chefen och får därmed ingen löneförhöjning, tyvärr går det inte att gå till den fackliga representanten då hon är en av chefens "kompisar".

• valkyriana

Fan vad rötet. Ännu rötnare är det att er facklige representant sitter på två stolar. Eller på en stol- fel...

20090801 skrev 2008-10-01 21:33:52 följande:
    På mitt jobb pratar vi rätt så öppet om våra löner och hur "hög" löneförhöjningen var osv. De som inte pratar om sina löner är de få som har dubbelt så mycket som de flesta av oss andra trots att de inte gör andra arbetsuppgifter och inte har läst mer än oss övriga men som har slickat chefens röv oavsett hur illa hon har behandlat sin personal. Vi som är uppriktiga är obekväma för chefen och får därmed ingen löneförhöjning, tyvärr går det inte att gå till den fackliga representanten då hon är en av chefens "kompisar".
  • sandyh

Jobbar med systemintegration. Ingångslön: 27000.

• lycklig78

Varför är det tabu att prata om vad man tjänar? Går man in på en sån här tråd, så får man räkna med att se vad folk tjänar
    Tål man inte det, så får man väl låta bli då.

Jag jobbar som butiksansvarig och tjänar ca 22000/månad. (En tjänst på 87%)

Har också börjat med hemförsäljning och tjänar i snitt 10000/månad på detta.

Men nu ska jag vara mammaledig

• TesshjärtaFred

Journalist, tjänar 29.500 i månaden före skatt. Men då inkluderar det sex års studielån och diverse dödshot...

• intelängekvarnu

Jobbar pa Carnegie, tjanar langt over 100,000 i manaden, men vi far se om jag har ett jobb i morgon och far betalt denna manaden..

• kiane

Jobbar som säljare i butik. Anställd på 75 procent men jobbar mycket extra. Lön i snitt ligger nog på ca 18000-19000, ibland mycket mer de månader jag har bott på jobbet.. Är dock för tillfället mammaledig och tar ut kring 10000 före skatt. Stor skillnad på att jobba och vara hemma, men pengar är ju inte allt, har ju en sån mysig bebis att gosa med istället :) Sambon har eget företag och lyfter hyfsat hög lön, annars skulle det inte alls gå ihop!

• Vitt guld

Jag jobbar som mamma, tjänar drygt 3.000:-/mån.

• Godisråttan

23 000:- marknadskoordinator/Produktionansvarig
    Fixar externa webben(lägger ut texter, platsannonser), intern(publicerar nyhter osv) hemsidan, Redaktör för personaltidningen, mässor, pressmeddelanden o.s.v.

Har dålig lön men tycker om mitt jobb så det går bra ett tag...

Har också eget företag där jag säljer hårförlängningar m.m.

• mme Plantier

Jag är "hemmafru" och mamma till tre barn, tjänar ca 5500 kronor i månaden på detta...

• Soldemor

Präst m 26 000,-/månad. Det är min första tjänst så jag är mer än nöjd. Har dessutom CSN som biter mig i hälarna vart kvartal, de vill ha 14 000,- av mig i år, hu!

• Mumriks blivande fru

Ja... man är tacksam för CSN när man har dem, men när man ska betala tillbaka så svider det. Mig kräver de 1800:- i månaden av Fast jag är nöjd ändå för jag är så glad för min utbildning!

• Soldemor

Samma här! Utan dem hade det inte funnits en chans för mig att börja läsa! Men visst svider det!

Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?