• chamor

Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?

Bara lite nyfiken. Vet att de fanns en liknande tråd förut men det är ju massa nya brudar här nu..
    Själv jobbar jag med skogsmaskiner Säljer reservdelar men vill hitta nåt annat så alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?
  • Godisråttan
    erika26 skrev 2008-09-29 01:31:14 följande:
    att ni orkar! eat my ass!
    ehhhh? Orkar jobba eller vad menar du???
  • didis
    erika26 skrev 2008-09-29 01:31:14 följande:
    att ni orkar! eat my ass!
    Jag antar att det syftar till en annan tråd med frågan varför man skall tala om hur mycket man tjänar.

Visst är det lite spännande att det är tabu att tala om pengar i Sverige? På tidigare arbtesplatser har folk diskuterat sitt sexliv oftare än vilken lön de har.

Hur många är öppna med vad ni tjänar bland arbetskollegor eller vänner?

Trots att jag är stolt över vad jag åstadkommit; utbildningar, eget företag etc etc berättar jag inte ens för kollegor hur mkt jag tjänar och aldrig att jag skulle säga något till mamma!
  • erika26

Jag kunde inte bry mig mindre vad folk tjänar. Tycker att det är bra "tabu" här i sverige.

• Mumriks blivande fru

Varför läser du tråden då om du inte kunde bry dig mindre om vad folk tjänar?

• valkyriana

Och varför ska man äta din röv?

• MulleNuh

Jag har inga problem alls med att prata om vad jag tjänar.. Kanske är det lite mer "känsligt" för de som tjänar mer?
    Jag pratar med mina kolleger om lönen..

• MulleNuh

Och nej tack Erica. Är inte så rövsugen idag.

• J D

Tror det mer handlar om individuella skillnader. Jag har inga problem att diskutera det med mina kompisar som också är blivande jurister iaf. Kanske blir det skillnad längre fram i karriären men det tror jag inte.

MulleNuh skrev 2008-09-29 12:49:57 följande:
    Jag har inga problem alls med att prata om vad jag tjänar.. Kanske är det lite mer "känsligt" för de som tjänar mer?Jag pratar med mina kolleger om lönen..
  • passionsblomman

Oj!Nu blev det visst bakdelar istället för ekonomiska fördelar.
    Visade min man denna tråden när jag insåg hur olika reaktioner det var på den...
    ...då sa han att ja, vadfan det är ju totaltabu att fråga en kollega vad han tjänar, men samma snubbe kan sitta och lägga ut texten om tjejer han varit(otrogen)med, utan att skämmas. När han ifrågasatte det beteendet sa kollegan att"jamen lönen är ju något privat"
    Min man frågade snubben vad han tyckte att hans tjej var för honom då.
    Jag älskar min man!!!

Har förresten varit med om att arbetsgivare fått tjejerna att skriva på "sekretessavtal" som skulle innebära att det är förbjudet att tala med varandra om lönen.
    Kanske finns det en viss nytta med att prata lite siffror ibland? Särskilt om man har planer för sitt liv åt något visst håll.

I min bransh som hör till Handels vet de flesta väldigt lite om löner, avtal och hela regelverket runt anställningar osv. Har pratat mycket med yngre tjejer om att inte ta emot en del av lönen "svart" etc.
    En del har börjat gråta när de insett hur utnyttjade de blivit.

-Värt att tänka på när vissa butiker säljer sån´t som tex brudbuketter väääldigt mycket billigare än andra.Hur får de till den prisbilden egentligen?

Svar på tråden Vad jobbar ni med och vad tjänar ni?