• XLNT

Icke planerad graviditet!

Jag är ute efter att få tankar och svar från er om hur ni skulle gjort i min sits.
    Jag har kopparspiral sen ett halvår och min barnmorska "missade" nog att berätta för mig att den har mindre skydd mot graviditet än hormonella preventivmedel.
    Det är så att jag nu gått över tiden för mensen med över 1v så jag gjorde ett gravtest som visade sig vara possitivt!
    Mitt dilemma är att vi inte planera att få barn nu. Har iofs pratat mkt om det på sista tiden och min pojkvän har sagt att han gärna vill bli pappa..
    Ska jag behålla barnet? Vi är unga; jag 22 och pojkvän 24. Vi har jobb bägge två och har varit tillsammans i snart 4 år, bor ihop sen 2. Finns andra faktorer som inverkar givetvis men jag börjar här.

Tacksam för era tankar!**

• Svar på tråden Icke planerad graviditet!
  • mme Monique

Jag är ju lite partisk jag som äääälskar barn . Men hur det än är så när barnet väl kommer så ordnar det sig alltid. Har man mycket kärlek och ett varmt hem och lite pengar så klarar man sig långt! Sen hur du ska göra kan bara du själv bestämma.. Lycka till!!

• J D

Har ni tänkt att fortsätta jobba med det ni jobbar som? Om ni har tänkt att utbilda er så spelar det ju inte så stor roll om ni har jobb just nu- barnet kommer ju vara kvar ett tag. Jag skulle inte vilja ha hela juristlinjen framför mig om jag skulle skaffa barn men det fungerar ju säkert bättre med andra utbildningar iofs...

• XLNT

Tack för era svar!

ronney: Min pojkvän har fast jobb (välbetald) medans jag har ett vik på 6 månader. Men därefter blir det ev. (troligtvis) förlängt. Bra relation till pojkvän och övrig familj.

Soon ..: Många tankar för och emot i mitt huvud nu. Vill inte göra något förhastat. 24 är ändå 2 år framåt i tiden..!? Men vad säger att det är mer lägligt då? =/ Vi har pratat om att köpa hus faktiskt men får se vad som blir av nu. Var eran första planerad?

matteve: vad är det du inte förstår? Att jag är osäker..?

Rebellen75: Vad roligt för er! :) Du har aldrig ångrat ditt beslut? (känslig fråga) Var din pojkvän med på de? Hade du kompisar som fått barn tidigt?

Heloise: Bra tankar av din mamma. Jag överväger om jag ska berätta för min mamma eller inte.. Var det självklart för dig att göra det? Försöker känna vad jag verkligen har för känsla i mig men måste erkänna att jag nog är lite chockad än.. =/

090208: Realistisk slutsats! Har du kanske varit i samma sits själv? Drömmar har jag/vi. Men jag tror inte att det är några som inte går att genomgföra med ett barn vid sidan :)

zsandora: Måste kännas kanon för er! Oftast blir det lyckliga slut, vad som än händer. Hoppas mitt beslut känns lika bra!

mme Monique: Tack för tankar!

JD: Min pojkvän älskar sitt jobb så han stannar där. Jag hade tänkt gå en utbildning på 1 år om jag inte fick fast tjänst efter mitt vik. Men det är en pengafråga också (som nog hade hindrat mig ett tag iaf); dyr, privat skola. =/ Har du barn?

• J D

Ok, men då har ni iaf en med fast inkomst och då bör ni klara er även om du vill plugga (han kan ju också ta ut föräldraledigheten då eftersom det är lite klurigt att vara föräldraledig under studier).

Nej, vi har inte barn. Jag har ½-1 år på juristlinjen och jag började direkt efter gymnasiet; vill inte ha barn före utbildning men det var ju för att jag verkligen inte kunde tänka mig att jobba med ngt som ej kräver utbildning. Om jag inte hade tänkt att utbilda mig så hade jag kört på så fort jag hade fast jobb (eller om åtmin. en hade fast jobb) om övriga förutsättningar stämde.

• Aleta

Du kan behålla barnet, det lär du inte ångra. Alla praktiska bekymmer löser man allteftersom. Vi bodde i lägenhet tills barn nummer två kom.

• anja1661

jag blev helt oplanerat gravid efter 2månaders strul och han ville ha abort och jag vägrade! då beslutade han sig för att han ville vara med i bilden och vi behöll barnet. fick panik då jag var arbetslös och bodde hemma igen efter mycket depp och strul med tidigare pojkvän o långväga flytt. 13 månader senare var jag gravid igen och vi lever idag ihop med våra underbara barn och två katter och en hund! nu planerar vi bröllop!

allt det praktiska löser sig. vill du behålla så gör det!!

och du, grattis till det lilla liv du har växandes i din mage!
    om ni behåller så har ni en riktigt maffig resa framför er!!

• Hammerman

Jag vill gärna hänvisa till den där gamla klyschan om att man aldrig kan vara helt beredd på att skaffa barn, alla måste liksom växa med uppgiften.

Vet flera studenter som skaffat barn, så det är absolut inte omöjligt att studera som förälder. Helt förutfattat antar jag att det kan gå superbt bra i alla fall fram tills dess att dom får fötterna under sig. Men du har ju en kille som hjälper dig också!

Vad gäller din ålder så är det ju bättre att yngla av sig när man är ung och orkar med dom. Skulle helst få det gjort innan 30, då har man ju kvar massor av livet när dom flyttar ut sen.

Mitt råd är alltså att köra hårt med barnalstrandet, men jag är partisk, barnkär som jag är.

• chamor

Inte läst allt... Men jag skulle nog behålla barnet...

• Zsarah

Tycker att du ska känna efter vad du/ni vill. Jag blev övertalad att göra en abort som jag än i denna dag ångrar, tänker hela tiden på det..

• Zsarah

ja ska tillägga, åldern har inte så mycket med om man är bra föräldrar, det handlar om mognad.

Svar på tråden Icke planerad graviditet!