Det är inte alltid lätt med familjerelationer, särskilt inte när det kommer in nya partners i familjen som förstås också har åsikter och dessutom kommer det kanske till saker som att man flyttar och bor långt ifrån varandra, får barn, har fullt upp med jobb, etc.
Jag har kommit fram till att man inte har skyldighet att förklara sig för sina val och beslut. T.ex. om jag och min sambo kommit fram till att göra på ett visst sätt när det gäller en släkttillställning så har jag väldigt svårt för när släkt eller vänner ifrågasätter beslutet. För vi har förstås diskuterat olika aspekter och kommit fram till vad vi gemensamt tycker och utåt sett är det vårt beslut, oavsett om vi tyckt olika innan vi kommit fram till det.
Utan att veta något om era familjeförhållanden så kan det ju vara flera anledningar till att din bror och hans fru inte kan komma på festen. De kanske inte kan få barnvakt, han kanske inte vill/orkar, hon kanske inte vill/orkar, etc. Visst har jag full förståelse för att du blir besviken, det skulle jag också bli, men precis som du och din blivande man har rätt att sätta upp vissa krav på ert bröllop, vilket måste respekteras av andra, så måste också ni respektera andras val/beslut. Har din bror och hans fru kommit fram till detta så tycker jag att de inte ska behöva förklara sig. Det kanske är känsligt dessutom. Din bror kanske vill gå på både vigsel och fest jättegärna, medans hans fru kanske av olika anledningar tycker att de inte kan, men så har de kompromissat och kommer iaf på vigsel... Fast utåt så vill kanske inte din bror "lämna ut" sin frus åsikter, utan nöjer sig med att säga att de gemensamt kommit fram till den lösningen. Då kommer det snarare leda till en konflikt mellan dig och din bror om du pressar honom på en förklaring. Samtidigt som jag tycker att du har full rätt att säga att du blir ledsen över att inte ha din bror på festen (men glad att han kommer på vigseln).
En annan sak är att jag tycker att han borde respekterar OSA-datum.
Några tankar bara...