• socker86

    Välkomna till kyrkan men inte bjudna till festen???

    Alltså, jag har några kompisar jag ska skicka kort till och tala om vilken tid vi gifter oss och vart det ligger (alla kommer inte från hemorten). Men hur ska jag skriva då så att det inte låter så avisande??

    Typ: Vi gifter oss.....bla bla bla....Eftersom Ni inte är bjuden på festen så är ni heller inte anmälningskyldiga. Hoppas vi ses!

    Det låter ju som sagt så avisande att nämna "du är inte bjuden...", men jag vill ändå få fram det så att dom inte tror att dom ÄR bjudna för det är endast släkten som är det...

    Har ni tips och råd om hur jag ska formulera mig???
    Snabba svar är bara positivt eftersom det bara är drygt 3 veckor kvar till bröllopet...

  • Svar på tråden Välkomna till kyrkan men inte bjudna till festen???
  • Akvavit

    Vi skrev i ett word dokument som vi konverterade till pdf och mailade ut, alternativt skrev ut på fint papper och skickade till de som vi ville bjuda till kyrkan men inte till festen, lite halvt informellt så här:

    Vi gifter oss!
    Men hur mycket vi än skulle vilja
    har vi inte möjlighet att bjuda in alla vi känner till festen.

    Däremot finns gott om plats i kyrkan,
    så ni är varmt välkomna att närvara vid vigseln.

    Välkomna till xxx kyrka utanför xx stad
    lördagen den xx/xx 2008 kl 15.00

  • allehanda

    Får jag fråga? Varför bjuder ni in till "tittbröllop"?Sätt en annons i tidningen att ni gifter er,plats och klockslag.Det blir en öppen inbjudan till kyrkan och INGEN missförstår eller föväntar sig något annat.I mitt tycke känns en skriven inbjudan överkurs här.

  • Silla69

    Håller med allehanda faktiskt, själv hade jag aldrig skrivit ett "inbjudan" utan hellre låti bli.

    Sen är jag ärlig när jag säger att jag hade aldrig gått till kyrkan bara om jag inte varit bjuden på ett bröllop.

    Men vi alla gör olika.

  • lovemorilee

    Där vi bor (lidköping)annonserar de allra flesta om vigseln i lokaltidningen. Ex: Vi gifter oss i ... kyrka den ... kl.. Osa och så namn på värdpar eler liknande. Då är alla som vill välkomna till vigseln i kyrkan och man har inte lovat någon nogot man inte kan uppfylla. Alla som vill brukar ju få närvara vid själva vigseln, typ arbetskamrater, vänner, släkt mm. Man får också rätt bra koll på hur många som kommer till kyrkan. Trodde det var så det brukade fungera. Har aldrig hört att man skickar ut inbjudningar till folk som bara är välkomna på vigseln... men det är väl olika.

  • lovemorilee

    Ser nu att alla visst inte bor på orten... då skulle jag nog ringa dem och säga att vi gifter oss den.... Ni är väldigt välkomna till kyrkan om ni vill. Är det långt att åka kan det ju vara ganska drygt "bara" för en vigselakt på ca 30 minuter, eller?

  • socker86

    Näe men jag ska förklara varför jag tänkt göra som jag tänkt. Vi kommer självklart annonsera i lokaltidningen men kruxet är att kompisarna bor på en helt annan ort och kommer då inte kunna läsa tidningen som vi skickat till.
    Och det känns väl lite sådär överambitiös att skicka in en annons även till kompisarnas lokaltidning. Det är ju dessutom bara 5 kompisar det handlar om. Någon som förstår min tanke bakom det hela?

    Gjort är gjort, men jag har redan frågat efter deras adresser så det känns dumt att bara skicka ett sms istället eller så.

    PS! Några av kompisarna är döva så någon form av skriftlig framföring bör det bli. Lite svårt att ringa...*ler*

  • Akvavit

    Nej, man brukar väl inte skicka inbjudningar till kyrkan till folk egentligen. Men jag har heller aldrig sett en annons i tidningen där någon av mina vänner eller bekanta talar om var och när de ska gifta sig.
    Vi kände snarare att det var så att "nuförtiden" så går inte folk till någons vigsel om man inte är inbjuden på bröllop med fest, lite som Silla säger här ovan. Vi ville verkligen att vissa som vi umgås med med inte hade möjlighet att bjuda på fest skulle känna att de var välkomna till kyrkan.

    Sen är det naturligtvis väldigt olika hur man ser på vigseln. Vissa bjuder alla de känner på vigsel men vill bara fira och ha fest med de närmaste eller inte alls. Andra tycker att vigseln är jätteprivat men vill ha en gigantisk fest. Vi hamnade väl nånstans mitt emellan.
    Alla är så klart "automatiskt" välkomna att närvara på en vigsel i kyrkan, men inte alla skulle komma om de inte var säkra på att de är välkomna.

  • socker86

    Eller är det bättre att bara skriva typ:

    "Vi gifter oss...bla bla bla...osv...

    Kom och bevittna vår vigsel om ni vill och kan"

    Kan kan ju iofs snygga till formuleringen lite men på ett undefär eller???

  • Silla69

    Om du har vänner som är döva, då tycker jag att du ska ha en tolk på vigslen också. Så dom förstår vad som sägs.

    Sen kvittar det om det är en döv vän.

  • socker86

    Alltså, nej vi behöver ingen tolk då dom inte är dummare än att dom vet vad som sägs på en vigsel. Det är ju själva tanken att dom är med, som räknas. Och det vet dom själva också förresten. Men OM dom mot förmodan vill veta vad som sägs så kan hela min släkt teckenspråk också...

    Nej, jag tycker inte att det kvittar om kompisen är döv eller inte. På distans så snackar man ju mkt via internet eller sms och jag tyckte det vore lite roligare att skicka ett kort istället för ett vanligt tråkigt sms. Det är ju deras vardag.

  • Silla69

    Jag har en döv vän, vi har tolk när vi "bjudit" på begraving, bröllop, andra stora saker där tal är inblandat.

    Sen handlar det inte om hur dum man är utan vad som sägs.
    Alla bröllop jag varit på har dom sagt olika saker.
    Så det handlar ju om att dom ska förstå allt.

  • socker86

    Jo alltså jag förstår dig, jag är själv nästan helt döv. Det blir väl inga direkta "tal" under vigseln väl?
    Det kommer ju typ flyta på så tradiotinell det går så inget "särskilt" kommer ju sägas.
    Och dom är ju vana och vet att dom ibland bara "ska finnas till" (hur man nu uttrycker sig det utan att låta nedlåtande?).

    Dessutom var det ju frågan om hur jag skulle formulera i kortet? I och med att dom får välja själva om dom vill komma så skulle det ha känns väääldigt onödigt med tolk om ingen döv kommer...

    Okej nu blev det j*kligt OT här men jag hoppas att du Silla69 förstår mig vad jag ville få fram? Man måste ju få förklarar sig så det inte blir en massa missförstånd. Från bägge hållen såklart...

  • allehanda
    socker86 skrev 2008-10-09 21:10:23 följande:
    Jo alltså jag förstår dig, jag är själv nästan helt döv. Det blir väl inga direkta "tal" under vigseln väl?Det kommer ju typ flyta på så tradiotinell det går så inget "särskilt" kommer ju sägas.Och dom är ju vana och vet att dom ibland bara "ska finnas till" (hur man nu uttrycker sig det utan att låta nedlåtande?).Dessutom var det ju frågan om hur jag skulle formulera i kortet? I och med att dom får välja själva om dom vill komma så skulle det ha känns väääldigt onödigt med tolk om ingen döv kommer...Okej nu blev det j*kligt OT här men jag hoppas att du Silla69 förstår mig vad jag ville få fram? Man måste ju få förklarar sig så det inte blir en massa missförstånd. Från bägge hållen såklart...
    Det är ju alltid ett vigseltal med i vigselritualen och det hålls ju lika ofta väldigt personligt till brudparet precis som det i andra fall hålls ett mer neutralt tal så det kan man ju aldrig veta förrän vigseln är över.

    Akvavit, jag har bara en liten lokalblaska men osvikligt så annonseras det om vigseltider och platser allt som oftast.Kanske det är olika över landet hur det funkar?
  • älskarlivet

    Har du inte berättat för dem tidigare när ni ska vigas?
    Kyrkan är alltid öppen för allmänheten, så det kan vara så att sådana ni inte känner kommer in och tittar på er vigsel också.

  • mwb

    Tycker att ni har kommit ifrån ämnet när ni börjar diskutera dövhet. Hur som helst. Jag tycker att du skulle kanske kunna bjuda dem som inte är bjudna på festen efteråt på fika. Då kanske dem känner att dem är med lite mer är bara kyrkan.

    Personligen när jag vart bjuden på en sådan fest så var min första tanke att hon ville ha presenterna men inte bjuda på något. Men det kan vara för att jag kommer ifrån en annan kultur och inte visste att man gjorde så i sverige. Där jag kommer ifrån så är alla bjudna på festen. Ju fler ju roligare fest.

  • pallasathena
    mwb skrev 2008-10-14 08:13:41 följande:
    Men det kan vara för att jag kommer ifrån en annan kultur och inte visste att man gjorde så i sverige.
    Men vet inte om det är så "svenskt" att göra så. Kutym är nog ändå att annonsera tid, plats och datum i tidningen vilket betyder att alla som vill är välkomna till vigselcermonin. Sedan skickar man inbjudan till de som är välkomna till festen.

    Om man inte har behov av att vara formell kanske det smidigaste är att prata (på telefon eller så) med de fem som det gäller och nämna i förbigående att de är välkomna till kyrkan men att festen är för släkten.
  • socker86

    Alltså så som jag hade i tanken från början var ju att skicka snyggt och skriftligt ISTÄLLET för att ringa, just därför för att det var ju lite svårt att ringa dom döva kompisarna. (Och sms är ju så vardagligt för dom)
    Precis som många utav er säger så jag egentligen bara säga att "då gifter vi oss kl.XXXX" sen är det ju upp till dom om dom vill komma eller inte. Men det var ju där jag hade problem med att formulera mig om jag måste skriva att dom inte är bjuda på festen (pga ekonomiska skäl) eller om jag ska lämna det tomt??
    Men fika var dett någon som sa och det skulle ju vara en fin lösning så att dom får någon form av uppskattning för att dom kom dit. Ånej jag tror inte och hoppas inte att dom som inte är bjudna på festen köper något till oss. Det vore inte rätt. Men det är ju också deras val jag kan ju inte tvinga dom. Eller?

    Alltså är det någon som förstår mitt dilemma?

  • pallasathena

    Msn? =)

    Jag skulle inte lämna det tomt eftersom det öppnar för missförstånd och de kanske tror att de kan hänga med på festen. Bättre att vara tydlig från början.

Svar på tråden Välkomna till kyrkan men inte bjudna till festen???