jag är florist om någon har några frågor!
så bara fråga mvh marie
så bara fråga mvh marie
vet att det har funnits såna där krukväxter med bouganvilla-ofta så där uppbunden på en liten böj i krukan-finns de inte mer??
Har inte sett i vår blomaffär...
Eller är det bara vissa tider på året de finns?
Tipsa mig tack.
Hej Marie,
Jag gifter mig i maj och skulle gärna vilja ha pioner som brudbukett. Funkar det?
Hej Mattiasmarie!
Har tänkt lämna murgröna till bordsdekoration o klä enlövad båge med murgröna dagen innan bröllopet i dec.
Klarar sig murgrönan ett dygn+litetill om man klipper kvistar?
Ska man satsa på att köpa murgröna från en florist eller kan man plocka murgröna fr trädgården o dekorera med (tål de temperaturskillnaden?)
Hur är det med orkider i bröllopsbuketter? kan man sådana? håller dessa en hel dag? Kan man torka orkider? Och vad kan man ha för blommor/växter till orkider? Gärna något åt blå, vit, silver hållet
Hej Marie!
Hade tänkt att ev. kanske ha en bukett med vita kallor. Hur ser prisläget ut för dem i Aug?
Avil_Ja bouganvilla finns inte året om, eller ja det finns men kvaliteten är dålig. vid "morsdag" vår/sommar finns de som mest att handla i blomsteraffärer/handelsträdgård. säg till i din blomsteraffär så kan de ta hem dem till dig.
mab 26- pioner i en brudbuektt brukar bli underbart om man har den kompakt och rundbunden. hade dock inte blandat pioner med andra blommor för det blir rörigt pga pionens runda form.
ingenjörsbruden-murgrönan klarar sig om du snittar skälken och sätter den i vatten, duscha murgrönan o förvara den svalt inte vid element eller så för då torkar den. har själv plockat muirgröna ute det blir billigare, går bra att ta in men håll den så svalt som möjligt så länge som möjligt. viktigast av allt är att den duschas. ps på bröllopsdagen kan du spraja den med hårsprej så glänser den o blir konserverad, dock bara att kasta dagen efter. ev djur dör med om den är utefrån
Tack för hjälpen!
JBB_ orchideer är väldigt vanligt o de håller. kan skall dock inte ta på dem för de får fläckar speciellt de vita. de går inte att torka tyvärr. duschas gärna. man kan ha vilka blommer som helst till men jag tycker om tex rosor och mjuka sommar blommor till.
monkay- kallor finns i olika storlekar o längder. de som har en själk på kanske 40cm är dyrare än de med 20cm stjälk. självklart blir blomman olika stor med. tycker dock personligen inte att de största blir fina o man kortar ju ner dem. ps när du bokar en sådan här brudbukett om den skall vara bunden kan det ibland vara bra o låta bli att nämna att det är en brudbukett.. ca pris 20-40kr st,bindes kompakt o linda band om, ps..finns även i buntar om man vill göra det själv billigare
Vilka blommor skulle du välja till ett bröllop vid alla hjärtans dag, förutom rosor som kostar så enormt... ge mig lite tips o kanske nån länk!!
Tack snälla!
Tack för svaret mattiasmarie, finns det föresten någon möjlighet att få orkider i blått?