• mattiasmarie

jag är florist om någon har några frågor!

så bara fråga mvh marie

• Svar på tråden jag är florist om någon har några frågor!
  • Peggy sue

Hej jag funderar på ett vårbröllop i maj juni någon gång och skulle vilja ha nakna kvistar med blommor typ körsbär och äppelblom.

Skulle vilja att själva brusbuketten var några magnolia kvistar och undrar nu om det praktiska runt dessa blommor (körsbär äppel och magnolia)

Går det att få tag på?

Är det väldigt dyrt?

Hur går man tag på det? och när?

Är dem väldigt ömtåliga?

mm

tack!

• Vill nu

Självklart får man det! Det jag vänder mig emot är när man förväntar sig samma jobb som när man betalar för en bruduppsättning, fast man bara betalar för en "vanlig". Kan ju inte så mycket om floristens jobb, men det är nog samma sak där! Vad jag har förstått så får man ju oftast ett "handtag" för att slippa fläckar på klänningen om man beställer en BRUD-bukett, men sjölvklart går dte ju att gifta sig med en vanlig bukett också! Är man bara medveten om skillnaden så kör på, men ljug inte för att spara pengar!

T RO skrev 2008-10-17 09:21:29 följande:

Jag håller med om att man inte ska ljuga, men jag är av den åsikten att bara för att jag ska gifta mig så betyder inte det att jag vill ha lull lull. Jag har varit ärlig när jag gått runt och frågat både frisör och forist och sagt att jag ska gifta mig men vill ha en enkel bukett/håruppsättning (eller, ja styling blir det) och då förväntar jag mig att få det.Jag menar om jag nu VILL ha en "vanlig" håruppsättning, eller en "vanlig" bukett, varför kan jag inte få det bara för att jag råkar skulla gifta mig? Vad är det som säger att man inte "kan" gifta sig med en vanlig bunt rosor i handen? Det är DET jag vänder mig mot...I sådana fall skulle jag lika bra kunna ljuga mig till något enklare, men det är inte "jag" att göra det, jag vill inte mygla fram mitt bröllop...Vill nu skrev 2008-10-16 15:49:39 följande:
  • mattiasmarie

humm..ok tänkte inte sänka mig till nivån att svara äns..MEN jag är utbildad florit ännumer tävlar jag i bland annat brudbinderi och var med och gjorde blommorna till kungens 50års dag för ett antal år sen. jag tar mitt yrke på högsta allvar, MEN nu när jg själv planerar bröllop gick det upp för mig hur mycket allt kostar o ville vara snäll och hjälpa till speciellt de som inte är interesserade av att lägga 2000kr på en brudbukett, de som vill gör det andra försöker binda själv o de hade de gjort oavsett om jag hjälp dem eller inte. alla har faktiskt inte råd att köpa en dyr bukett. Men vill ha en fin i alla fall och de hjälper jag. Det gör jag även i en av mina affärer, har 3 blomsteraffärer då jag ser till kundens bästa inte alltid mitt egna!! Mvh marie

• Igia

Hej!

Jag har en undran ang blå rosor... Vill ha en rund bukett av blå rosor med ev nån vit orkidé i... Går det att få blå rosor?

• passionsblomman
    mattiasmarie skrev 2008-10-17 14:45:44 följande:
    humm..ok tänkte inte sänka mig till nivån att svara äns..MEN jag är utbildad florit ännumer tävlar jag i bland annat brudbinderi och var med och gjorde blommorna till kungens 50års dag för ett antal år sen. jag tar mitt yrke på högsta allvar, MEN nu när jg själv planerar bröllop gick det upp för mig hur mycket allt kostar o ville vara snäll och hjälpa till speciellt de som inte är interesserade av att lägga 2000kr på en brudbukett, de som vill gör det andra försöker binda själv o de hade de gjort oavsett om jag hjälp dem eller inte. alla har faktiskt inte råd att köpa en dyr bukett. Men vill ha en fin i alla fall och de hjälper jag. Det gör jag även i en av mina affärer, har 3 blomsteraffärer då jag ser till kundens bästa inte alltid mitt egna!! Mvh marie
    Ingenting i det du skrivit här svarar på hur det skulle hjälpa bruden att du uppmanar henne att "inte säga att det är till ett bröllop hon ska ha den".

Om någon vill köpa en alldeles vanlig bukett av mig av det som finns hemma efter dag och säsong, så gör jag självklart det. Är det rakt över disk och inga specialbeställningar blir det ju ingenting annat än en bukett precis som om man skulle ha en gå-borts-blomma. Att hon säger att det är gifta sig hon ska göra är ju bara en rolig sak att småprata runt medan man binder.

Att du inte skulle kunna "sänka dig till nivån att svara" är ännu konstigare. Om du har bundit blommor åt Kungen så har jag bundit åt Hennes Majestät Drottningen i flera år, om nu DET skulle ge någon status eller prestige.
    Ljuger man eller uppmanar andra att ljuga har man hursomhelst i mina ögon sjunkit en bra bit under vad jag kallar proffsighet och omtanke om kundens bästa. Därifrån borde du höja dig genom att börja tala sanning och klarspråk, om du nu inte vill svara andra i branschen som funderar över ditt resonemang, så iallafall inte vilseleda folk med att hålla liv i myter.

Vi är flera här som ägnar en hel del tid åt att hjälpa till så gott det går, och det är inte alltid helt lät, med olika prisbilder i olika delar av landet, olika förväntningar på bukett, olika budget osv. Men ingen har något att vinna på att undanhålla information när man går till en yrkeskunnig. I

bland behöver man också info om vad det egentligen är som kostar. Det är ju tillexempel inte möjligt att vara dö-petig med exakt nyans och sort på en jätteexklusiv kalla och sedan tro att det inte ska gå på er än några hundra bara för att bindtekniken ser enkel ut...

Jag önskar dig lycka till i ditt yrkesliv. Du lär ligga i lite nu, för du har dragit igång en tråd som du skulle kunna ägna timmar åt...
  • passionsblomman

Peggy sue skrev 2008-10-17 12:21:07 följande:

Hej jag funderar på ett vårbröllop i maj juni någon gång och skulle vilja ha nakna kvistar med blommor typ körsbär och äppelblom. Skulle vilja att själva brusbuketten var några magnolia kvistar och undrar nu om det praktiska runt dessa blommor (körsbär äppel och magnolia)Går det att få tag på?Är det väldigt dyrt?Hur går man tag på det? och när?Är dem väldigt ömtåliga?mmtack!
    Det är tyvärr väldigt sent för dessa kvistar så dags på året. Som regel kan man säga att blommar det i rabatten har det blommat över hos odlaren. Det är rätt dyrbara material men å andra sidan behövs inte så mycket av dem. Kan du kanske få tag på själv från någon trädgård och ta med det och kombinera med andra blommor?
  • passionsblomman
    Igia skrev 2008-10-17 15:03:53 följande:
    Hej!Jag har en undran ang blå rosor... Vill ha en rund bukett av blå rosor med ev nån vit orkidé i... Går det att få blå rosor?
    Ja det finns det. Egentligen är det vita, men de får dra blå färg hos odlaren så de blir verkligen BLÅ. Fint ihop med vita orkideér!
  • Waldekranz

Tycker den här tråden har tagit en tråkig vändning! Jag förstår alla som vill ha stolhet för sitt yrke och det unnar jag er fullt ut, men det finns ändå en poäng i det mattiasmarie skriver om att många yrken tar extra betalt bara för att det är bröllop och inte för att det är mer jobb. Jag har till exempel en vän som är konditor och han har berättat att på de allra flesta konditorier så tar de omkring 15 kr extra per bit (750 kr för en tårta till 50 personer) enbart för att det är till bröllop även om en annan kund vill ha exakt samma tårta till något som inte är ett bröllop.

Jag tror att vi alla håller med om att om det kräver extra arbete då förtjänar man även mer pengar men är det inte mer arbete så är det tråkigt om kunden blir lidande.

• passionsblomman
    Waldekranz skrev 2008-10-17 21:45:51 följande:
    Tycker den här tråden har tagit en tråkig vändning! Jag förstår alla som vill ha stolhet för sitt yrke och det unnar jag er fullt ut, men det finns ändå en poäng i det mattiasmarie skriver om att många yrken tar extra betalt bara för att det är bröllop och inte för att det är mer jobb. Jag har till exempel en vän som är konditor och han har berättat att på de allra flesta konditorier så tar de omkring 15 kr extra per bit (750 kr för en tårta till 50 personer) enbart för att det är till bröllop även om en annan kund vill ha exakt samma tårta till något som inte är ett bröllop. Jag tror att vi alla håller med om att om det kräver extra arbete då förtjänar man även mer pengar men är det inte mer arbete så är det tråkigt om kunden blir lidande.
    Ja, det är ju precis det jag vill understryka att ingen florist jag känner till( det KAN ju finnas undantag) jobbar på det sättet. Det är en missuppfattning som gärna prids lite överallt. Eftersom jag vet hur dåliga florister i branschen oftast är på att värdera och ta betalt inte bara för blommorna utan också för sitt arbete, blir jag otroligt besviken när en florist påstår att det är bäst att inte säga något om bröllop. Hur andra branscher jobbar vet jag inte från insidan.

Det kanske verkar som om jag överreagerar, men jag är engagerad i mitt yrke och vill se en positiv och hållbar utveckling. Om jag inte satt här och tipsade så mkt hade jag kanske inte brytt mig, men i den här tråden blev jag ledsen. Så, då säger emot TS och ifrån också. Jag hoppas att den som läser kan se att det beror på en önskan om att det ska vara seriöst i blomstervärlden.

Vad gäller lidande för kunden så är det stora problemet i vår blommigaa värld snarare alla outbildade, totalt okunniga, svartarbetande butiksägare som inte har en aning om vad yrket egentligen kräver. Om ni bara visste... Så, jämför såklart priser, men även bemötande och vem som verkar kunnig och seriös. Välj din florist med omsorg, det kommer jag att göra...
  • mattiasmarie

jag blir bara ledsen så jag hoppar av tråden,. ville bara vara snäll och hjälpa till.. tack för mig

• Susanna och Fredrik

Men jag har en fråga MattiasMarie....kan man köpa blommor till dukningen dagen innan. Tänkte kanske ha rosor....håller dom sig...iså fall hur ska man tänka när man väljer vilka rosor man vill ha. Ska man ta såna som inte slagit ut så mycket....??? Och hur ska man ha dem fram tills man dukar????

• ingenjörsbruden

Hej Mattiasmarie!

Har tänkt ha murgröne-ranker i mitten på bordet (8+8 personer, ca 5-6 m).
    2 eller 3 ranker tjockt ungefär....
    Vad skulle det kosta att köpa murgröna av dig/florist till det?

Ska även klä en blomsterbåge (ca 5,5 m) med murgröna....
    Kan du göra en uppskattning på vad mängden murgröna samt kostnad för det genom florist?!

• Susanna och Fredrik

Jag vill också ha murgröna på borden...tänkte nog försöka odla själv..hehe, om det går :)

• ingenjörsbruden

Susanna och Fredrik skrev 2008-10-18 16:40:51 följande:

Jag vill också ha murgröna på borden...tänkte nog försöka odla själv..hehe, om det går :)
    Har tyvärr försökt det....funkar dåligt i vår lägenhet....så vi får nog köpa eller om vi har turen att någon av släktingarna har lite att avvara.....
  • passionsblomman
    mattiasmarie skrev 2008-10-18 14:15:37 följande:
    jag blir bara ledsen så jag hoppar av tråden,. ville bara vara snäll och hjälpa till.. tack för mig
    Det tror jag säkert att du ville. Tycker det är synd att du hoppar av, men du får nog vara beredd på att ger du dig ut i ett forum och säger saker så kommer det att finnas andra som ibland vill att du förklarar dig. I det här fallet andra florister som tycker du gav ett konstigt råd. Att du hellre lämnar än förklara ditt råd är tråkigt och vad gäller ledsen så blev jag grinfärdig när jag läste det tips du gav. Hade hoppats att du kunde förklara, men du bestämmer själv vad du kommenterar givetvis. Jag släpper också den här tråden. Vill någon ha tips från mig går det bra att inboxa eller hälsa på i gästboken.
  • Ms Beauty

T RO skrev 2008-10-17 09:21:29 följande:

Jag håller med om att man inte ska ljuga, men jag är av den åsikten att bara för att jag ska gifta mig så betyder inte det att jag vill ha lull lull. Jag har varit ärlig när jag gått runt och frågat både frisör och forist och sagt att jag ska gifta mig men vill ha en enkel bukett/håruppsättning (eller, ja styling blir det) och då förväntar jag mig att få det.Jag menar om jag nu VILL ha en "vanlig" håruppsättning, eller en "vanlig" bukett, varför kan jag inte få det bara för att jag råkar skulla gifta mig? Vad är det som säger att man inte "kan" gifta sig med en vanlig bunt rosor i handen? Det är DET jag vänder mig mot...I sådana fall skulle jag lika bra kunna ljuga mig till något enklare, men det är inte "jag" att göra det, jag vill inte mygla fram mitt bröllop...Vill nu skrev 2008-10-16 15:49:39 följande:
    Jag håller med dig om detta fenomen, det är likadant om man ska boka bord på en restaurang i samband med bröllop varför ska jag få betala mer för det om jag endast vill ha en vanlig maträtt från deras vanliga meny. Det blir ju samma sak så nej om jag måste ljuga för det så gör jag gärna det för jag vill inte betala mer bara för att jag har gift mig.
Svar på tråden jag är florist om någon har några frågor!