• cbk09

CAMBRIDGE tråd nr 12. Kom igen nu tjejer!!!

Ska bara tillägga att måttbandet visade stora förändringar i höstas.
    -25cm midjan
    -18cm höfter
    - 3cm armar
    Endast -2cm på låren men jag har väldigt smala ben så det var ju väntat.
    Fettet har liksom satt sig på överkroppen.

• cbk09

Välkommen Hnne!

Är verkligen imponerad av att du inte ens provsmakar något när du går på restaurangskolan, super bra!!
    Förhoppningsvis kommer det bli lättare snart.
    Som du säkert redan vet så är ju dom första dagarna värst.

Hur går det att laga mat när du inte får provsmaka? med krydder o så....?
    Menar man får ju inte ens stoppa något i munnen o sen spotta ut igen....

• cbk09

Garwin

Börja iaf första veckan med att lägga till 100g protein/dag.
    Fisk och fågel(utan skin)är det bästa att börja med,så ugnstekt lax är bra!
    Ägg och kött går oxå bra såklart, ja alla proteinkällor.
    Och första två dagarna på veckan lägger du även till 50g grönsaker, dagarna som kommer efter det utökar du grönsakerna.
    Inga kolhydrater alls första veckan.
    Sen andra veckan och framåt börjar du lägga till lite kolhydrater, gärna fullkorn om du tex väljer pasta, couscous är bra att äta.
    Det bästa är att hålla sig till tallriksmodellen för överviktiga, dvs: halva tallriken grönsaker, en tredjedel protein och sista delen kolhydrater(inte snabba).
    Och glöm inte dricka vatten, iaf 2liter/dag.

Lycka till!

• cbk09

Grawin

Skrev något som kan missuppfattas.... du ska äta 100g protein om dagen första veckan, inte lägga till 100g för varje dag.
    Bara så det inte blir nåt missförstånd.
    E jag som e såsig i huvudet, sorry!

• cbk09

Men va i hel**te....

Skrev fel namn... Garwin ska det vara inte Grawin.

Förlåt!!

• cbk09

1augusti2009

Denna gången på cambridge dricker jag än så länge bara vatten, nån gång händer det att jag tar ett glas mineralvatten oxå, det dämpar hungern lite.
    Men i höstas när jag gick på ren kur drack jag en 33cl ColaZero(tycker den är godare än light)var/varannan dag och jag var ändå i ketos.
    Ska köpa hem några burkar ColaZero i veckan, har varit en räddning för mig när man är riktigt sötsugen, lite lyxigt oxå när man kurar =)
    Så prova försiktigt med ett glas och kolla av med stickorna, tror inte det ska vara några problem.
    Jag hade oxå en puckad konsulent som inte hade en aning om vad hon pratade om så jag slutade gå till henne.
    Du kanske kan byta konsulent?
    Jag beställer mina soppor på nätet och väger mig på Apoteket(skitbra våg, om du missat vad som skrevs för nån dag sen).
    Och undrar jag över något så ringer jag Lena Willume på viktklubben, hon e super!(beställer mina soppor av henne oxå).

Lycka till!!

*styrkekram*

• cbk09

MilosMamma

Har läst dina inlägg om att du inte har tid alla dagar att ta dina tre soppor, de e inte alls bra.
    Du missar en tredjedel av dagsbehovets alla vitaminer och mineraler.
    Och det är så lite kalorier i tre soppor redan.
    Kroppen kommer till sist inte förbränna fett, för då sparar det på allt eftersom du sätter den i svält. Du kommer gå ner men få ett helvete när du börjar med riktig mat).
    Du kommer gå på knäna till sist, må skit om du inte redan gör det?
    Du måste va rädd om dig! så Milo inte får en mamma som inte orkar med....
    Kanske e bäst för dig att gå kombinerad kur? iaf för tillfället, du går ju ner i vilket fall som helst bara inte lika fort, men du kommer må bra på vägen!

Jag vill inte låta som en tjatig morsa, absolut inte!! och jag hoppas du inte tar det så, men blir orolig för dig...

*styrkekram*

• cbk09

Jag borstar tänderna direkt efter varje shake.
    Munskölj ett par ggr om dan oxå använder jag papermints.
    Men smakar ändå illa i munnen, luktar verkligen illa oxå.
    Pratar inte med någon om jag inte lagt en papermint på tungan precis, så dom har jag alltid med mig och använder ofta!

• cbk09

Lena Willume skriver på sin sida(frågor och svar):

Vad kan jag dricka när jag väljer Ren kur?
    Vanligt vatten är det jag rekommenderar. Du kan dricka kaffe och te utan socker och mjölk (sötningsmedel går bra), kolsyrat bordsvatten i måttlig mängd och även light-drycker i måttlig mängd.

Kan jag smaksätta vattnet med citron eller gurka när jag går på Ren kur?
    Nej. Innehåller kolhydrater och du kan riskera att inte komma in i ketonfasen.

Kan jag äta Slimbridge när jag går på Ren kur?
    Nej. Slimbridge innehåller för mycket kolhydrater och du kommer inte in i ketonfas.

Kan jag gå på Ren kur måndag till fredag och äta lite extra på helgen?
    Så fort du stoppar något mer i munnen utöver dina tre Cambridge-måltider går du ur ketonfasen. Hungerkänslorna kommer. Du gör det jobbigare för dig själv. Det tar tre dagar att komma in i ketonfasen igen.

Vad är "ketos"?
    Ketoner bildas när kroppen förbränner fett. Ketonfas uppnås vid intag av max 450-500 kcal och max 50 g kolhydrater på en kroppsvikt om 73 kg. Den milda ketosen vid en viktreducering med Cambridgekuren är inte att jämföras med det sjukliga tillstånd som kan uppträda vid diabetes.

Vad händer vid "ketos"?
    Studier har visat att kroppen tar hjälp av ketonerna i förbränningen. Detta sparar muskelcellerna vid en viktminskning. Ketonerna ger dig dessutom ökad känsla av pigghet och dämpar hungerkänslorna. Detta upplever du efter ca tre dygn.

Varför är Ren kur så bra?
    Du bryter dina ovanor. Du får chansen till en snabb viktminskning och du får kicken att fortsätta. Det kan vara värt några fjuttiga veckor av ditt liv att bli av med flera extrakilon och få en annan attityd till din mathållning. Viktminskning innebär att vi ändrar våra matvanor. Livet ut. Se kuren som början på ditt nya, lätta sätt att äta och leva.

Jag går på Ren kur och vill tugga på något. Vad ska jag välja?
    Du kan inte välja något annat när du går på Ren kur. Det enda du kan ta är 2-3 räkor eller motsvarande mängd kött/fågel. Skaldjur/fisk/fågel/kött innehåller inga kolhydrater. Och i en så här liten mängd kan du ligga kvar i ketonfas.

Ungefär hur mycket extra kolhydrater kan man ta extra vid Ren kur?
    Inga.

Ungefär hur mycket extra protein kan man ta vid Ren kur?
    Helst inga.

Kan jag tugga sockerfria tuggummi eller äta sockerfria tabletter på Ren kur?
    Nej. Dessa innehåller både kalorier och kolhydrater. Du kommer inte in i ketonfas.

Kan jag träna när jag går på Ren kur?
    Träning kan delas in i låg- respektive högintensiv träning:
    Låg = hjärtat ansträngs en del, men endast under korta intervaller.
    Exempel när du styrketränar, spelar tennis, promenerar m m.
    Lågintensiv träning kan i stort sett alla utföra på Ren kur. Det är mer
    kroppshyddan som avgör. Ökat vätskeintag är viktigt.
    Hög = hjärtat ansträngs mer frekvent:
    Exempel vid spinning, aerobic, hård löpning m m.
    Högintensiv träning är mer känsligt. Vid spinning etc bör man ta en extra Cambridge-måltid och dela upp och äta en halv måltid minst 30 minuter innan träning och resterande halva efter träningen för återhämtning.

• cbk09

Ja, jag vet inte alls vad som stämmer längre om vad man får och inte får dricka.... olika svar överallt...
    Men jag kör som jag gjorde i höstas, vatten, ramlösa och colaZero(en burk var/varannan dag).
    Det funkar för mig.
    Min granne går på viktväktarna och där säger dom att colalight och zero är helt tomma på kalorier så det får hon dricka hur mycket hon vill.
    Vi får nog alla prova oss fram vad som passar.
    Ner kommer vi ju gå i vilket fall som helst, är kanske just att man känner sig mer hungrig...(inte är i ketos) men o andra sidan dricker jag "bubbel" inte bara för smaken utan för att jag tycker jag känner mig mer mätt under dagen om jag dricker något med kolsyra i.

Hoppas ni alla hittar vad som känns bra för er!

Svar på tråden CAMBRIDGE tråd nr 12. Kom igen nu tjejer!!!