Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Den Borgerliga Tråden

Hmm va jobbigt!

emmli76 skrev 2008-12-02 11:08:43 följande:
    Ja på ett borgerligt bröllop (eller iaf vigseln) utformar man ju allt själva och det är ingen präst som styr vad som sägs eller hur det sägs. På det sättet kan nog förväntningarna höjas.
  • MulleNuh

Ja jag har inte ens tänkt att man ska "hitta på" själv!

Jag får nog be vf att berätta hur det kan gå till.. Så får man lägga in lite ändringar där kanske..

Nancy Drew skrev 2008-12-02 12:33:48 följande:

Jag ser det inte som att förväntningarna höjs, men visst blir det mer jobb än att använda kyrkans "färdiga" mall. Jag tycker det är jättesvårt att hitta på en ceremoni som känns relevant, personlig, högtidlig och vacker på samma gång.
  • MulleNuh

Jag kommer också ta sambons namn.. Dock kommer jag låta lite som den fåne jag är! Så det kanske är passande!?

• MulleNuh

Just det! Det borde väl ganska ok att barnen byter efternamn?? Min son är inte min sambos biologiska son, dock har jag ensam vårdnad!!

• MulleNuh

Hmm fast jag tror inte det.. Kom på att jag kollade upp det förut.. Han finns inte ens. Eller joo han lever ju, men inte så vi sett eller hört något. Han har sagt ifrån sig ALLT ansvar.

Och han kan ju inte behöva godkänna något när sonen har mitt efternamn.

emmli76 skrev 2008-12-03 12:42:54 följande:
    skruttgumma - Jag publicerar vetenskapligt material och i forskarvärlden så går man ju väldigt mycket på namn så man kan på ett sätt säga att det är mitt "varumärke" i arbetssammanhang.MulleNuh - Jag är nästan helt säker på att du måste ha den biologiska pappans godkännande vid namnbyte oavsett om du har ensam vårdnad.
  • MulleNuh

Nä det låter ju isf knäppt! Men jag ska iaf kolla upp det! Man vill ju inte stå där med skägget i brevlådan sen!

emmli76 skrev 2008-12-03 12:57:08 följande:
    Du har säkert rätt. Jag vet bara att någon hänvisat till regler från skattemyndigheten (?) ang. just namnbyte och ensam vårdnad på Familjeliv.Ja, de kan ju inte begär att du ska leta upp pappan om han valt att inte ens finnas tillgänglig för kontakt
  • MulleNuh

Nu har jag pratat med folkbokföringen.. Pappan måste INTE godkänna något eftersom sonen har MITT efternamn och jag har full vårdnad.

Så det känns ju skönt..

• MulleNuh

det där lät ju superbra!

SweetSun skrev 2008-12-05 14:56:41 följande:
    jag har hittat en del texter, inte direkt dikter, men som ska läsas under vigseln. Tror vi får detta upplägget:Ingång(musik)Välkommen och en text av VfDikt läses av väninnaLåt spelad av bekantEn text till av VFlöften och ringväxlingförklarandetutgång(musik)
Svar på tråden Den Borgerliga Tråden