• svartvitabruden

Bra budgettips!

Snälla tipsa på saker vi kan spara in på!

Vi kan inte rucka lokalhyran eller antal gäster (ca 50). Tårtan får vi gratis av en kompis som gör tårtor som bröllopspresent. Fotograf kommer vi inte ha. Kläder blir kinaklänning för mig och hyra för honom.

Var kan man spara pengarna? Massa tips önskas..

(för er som läst min tidigare tråd har det varit mycket gräl och strul ang ekonomin så nu gör vi denna tråd för att se om vi kan få ihop det)

• Svar på tråden Bra budgettips!
  • brud080808

Hej! Jag favoritar denna tråd eftersom jag gärna vill ha ekonomiska tips oxå, jag vill ha ett underbart bröllop, men det behöver inte vara av extra allt, tex toakorgar. Tänkte oss tidigare en budget på 40000-50000kr, men om man inte äter på restaurang går det att minska den summan avsevärt. Vi får väl se hur det blir...

• MulleNuh

Ang hans kostym.. Kostar mer att hyra än att köpa! Dressman har helt ok kostymer för 999:- nu!

Du kan även kolla Blocket på klänningar..

Mat: fixa allt du kan själv. Ta hjälp av familj och vänner.

Eller ha en kuvertavgift/öppna bröllopskonto för gäster att ge er bröllopspresent i form av en liten slant ist för en massa vaser och brödrostar.

Blommer: fixa själv om ni gifter er på sommaren.

Sminka dig själv och ta hjälp av någon kompis med hår.

• socker86

Be en guldsmed göra ringen/ringarna åt er så kan ni själva välja enkelheten och det blir ofta billiagre hos en guldsmed. Låna smycken av släkten, säg till floristen vilken summa du vill ge för buketten (om du nu vill ha ngn). Man kan få mycket vackra bindningar för 150:-, blir förmodligen enkla dock eller om du försöker ge dig på att försöka sjäv.

• passionsblomman
    socker86 skrev 2008-10-26 09:43:19 följande:
    Be en guldsmed göra ringen/ringarna åt er så kan ni själva välja enkelheten och det blir ofta billiagre hos en guldsmed. Låna smycken av släkten, säg till floristen vilken summa du vill ge för buketten (om du nu vill ha ngn). Man kan få mycket vackra bindningar för 150:-, blir förmodligen enkla dock eller om du försöker ge dig på att försöka sjäv.
    !50 är en glädjekalkyl även om man nöjer sig med en enklare typ av bukett. Räkna minst 20 kr /blomma i en bukett "rakt över disk" : De flesta vill nog ha fler än bara 7 blommor.
    Fixa själv är bara en lösning om man har lite vana sedan tidigere.
  • svartvitabruden

Vi kommer inte skaffa nya ringar = sparar där
    Tärnan gör hår och smink = gratis
    Blommor = Vill inte göra själv = stress
    Mat = Går via en bekant som har catering så blir inköpspriset! Så lika dyrt som göra själv

Fler tips!

• passionsblomman

Vad har du som dina "måsten" så kan vi kanske tipsa utifrån dem?

Det går ju att lägga till och ta bort i oändlighet utifrån vad man själv tänkt sig.
    Vad är det ni planerat från början? Lokal och så tex?

• svartvitabruden
    passionsblomman skrev 2008-10-26 14:15:18 följande:
    Vad har du som dina "måsten" så kan vi kanske tipsa utifrån dem?Det går ju att lägga till och ta bort i oändlighet utifrån vad man själv tänkt sig. Vad är det ni planerat från början? Lokal och så tex?
    Jag vet inte Känns som det inte lär bli pynt, dekorationer osv.. så blir ett naket bröllop

Vad tror ni läsk och sprit går på?
  • passionsblomman

Det är nog bäst om ni inte tar det naket... nej men skämt åsido,
    jag menar att om du spaltar upp vad du / ni inte vill vara utan blir det lättare. Jag antar att du tänkt ha ngn klänning tex. Har ni redan bokat ngn lokal? Går det att välja en enklare som ni istället kan ha råd att duka lite fint?

Bröllopsupplägg skiftar så mycket i val och förväntningar så det kan bli lite väl allmänna tips om man inte vet mer hur just ni tänkt er det hela.

• svartvitabruden

Finns inga andra lokaler lediga till vårt datum så vi är fast, men är trevlig ljus lokal med havsutsikt så känns fint redan som det är. Porslin och det ingår så billiga ikealakan ska fixas som dukar.

Jag vet inte vad vi måste ha.. eller vill ha.. så länge det finns mat på borden och gäster i stolarna är jag nöjd

passionsblomman skrev 2008-10-26 14:43:15 följande:
    Det är nog bäst om ni inte tar det naket... nej men skämt åsido,jag menar att om du spaltar upp vad du / ni inte vill vara utan blir det lättare. Jag antar att du tänkt ha ngn klänning tex. Har ni redan bokat ngn lokal? Går det att välja en enklare som ni istället kan ha råd att duka lite fint? Bröllopsupplägg skiftar så mycket i val och förväntningar så det kan bli lite väl allmänna tips om man inte vet mer hur just ni tänkt er det hela.
  • Önskebrunnen

dekorationer behöver inta vara så dyrt.Köpte 500 rosenblad på tradera för 119kr,några värmeljus i billiga lycktor (ikea),serpentiner/girlanger i din färg,konfetti i hjärtan,brudpar mm(tradera mfl).Vi kommer att ha kuvertavgift,bar till självkontnadspris,klänningen köpt beg.700kr,min blivade ska köpa kostym som han kan ha sedan

Svar på tråden Bra budgettips!