• svartvitabruden

Bra budgettips!

Snälla tipsa på saker vi kan spara in på!

Vi kan inte rucka lokalhyran eller antal gäster (ca 50). Tårtan får vi gratis av en kompis som gör tårtor som bröllopspresent. Fotograf kommer vi inte ha. Kläder blir kinaklänning för mig och hyra för honom.

Var kan man spara pengarna? Massa tips önskas..

(för er som läst min tidigare tråd har det varit mycket gräl och strul ang ekonomin så nu gör vi denna tråd för att se om vi kan få ihop det)

• Svar på tråden Bra budgettips!
  • svartvitabruden

Kommer få matpriset idag men hon kommer inte ta mer än vad det kostar att köpa in och de köper ju in billigare än vad vi gör som privatpersoner så känns som vi inte går back där Tjänar snarare på det.

Tårtan får vi gratis av min tärna som gör bröllopstårtor så det är löst..

Nej blir nog ikea idag

• ElinPierre

Vår mat kommer kosta ca 100 kr per person. Och tänk på att det inte alltid är billigare för företag att köpa in maten! Den tjejen som ska laga vår mat är ansvarig på ett gästgiveri, och handlar man tex på willys eller så, kan det bli rejält mycket billigare- antar att det är för att företagen oftast bara har att välja på de vanliga, dyrare märkena... Tänk på det, och kolla med dem, då kanske du kan köpa endel själv och ta det som är billigare för dom därifrån!

Ang Ikea. Personligen skulle jag nog inte ens åka dit. Jag menar, visst att det är billiga saker där, men det är också väldigt mycket saker. Det kan absolut vara förödande. Du kommer på saker du skulle vilja ha men inte kan få osv.
    Mitt tips istället är att gå på letar rundor hemma hos de närmsta och plocka ihop sånt som du gillar- ljuslyktor, dekorationer, vaser osv osv.
    Och som jag sa i tidigare inlägg kan man göra det som en grej, tex ha olika på varje bord eller liknande, och då blir det helt plötsligt sanslöst charmigt!

• ElinPierre

Samma sak gäller förresten såklart med dukar!

Och som jag sagt flera gånger och många andra- Fundera en gång till över alkoholen!
    Att man får betala en tia för en öl är det väl ingen som tycker är konstigt?

Det där cateringföretaget, bjuder dom på personal som serverar också? Annars är ju det något man kan spara in på, att tex ha en buffe, då behöver man ju ingen personal. Då kan du be någon syster, vän eller förälder att de ska ha koll på faten och sen fylla på/ byta ut när det behövs!

Vad har ni för budget? Alltså, vad fixar ni att det kostar?

Och vad kostar lokal, klänning, hans kläder och mat, det du redan bestämt!?

Har du kollat in lokalen, kanske finns det redan dukar och ljusstakar/lyktor där?

• svartvitabruden

Lokalen kostar 7000. Då ingår allt porslin, värmeskåp, städning och så. Inga ljusstakar eller dukar mm finns. Dock allt i bestickväg och tallriksväg samt glasväg.

Min klänning kostar 2100 kr. Sambons kläder 1000 kr.

Blommorna kommer kosta 1000 kr totalt för brudbukett, 3 corsager, 2 tärnbuketter så är nöjd.

Buffe ska vi ha och stor del kommer vi göra själva Men varmmaten ska de göra i ordning åt oss. Fick bra pris så maten blir totalt 5000 kr för 50 personer inkl det vi själva gör.

• MulleNuh

Fast 7000:- är väldigt dyrt för det du räkna upp!

svartvitabruden skrev 2008-10-27 09:24:35 följande:
    Lokalen kostar 7000. Då ingår allt porslin, värmeskåp, städning och så. Inga ljusstakar eller dukar mm finns. Dock allt i bestickväg och tallriksväg samt glasväg.Min klänning kostar 2100 kr. Sambons kläder 1000 kr. Blommorna kommer kosta 1000 kr totalt för brudbukett, 3 corsager, 2 tärnbuketter så är nöjd.Buffe ska vi ha och stor del kommer vi göra själva Men varmmaten ska de göra i ordning åt oss. Fick bra pris så maten blir totalt 5000 kr för 50 personer inkl det vi själva gör.
  • svartvitabruden
    MulleNuh skrev 2008-10-27 09:28:29 följande:
    Fast 7000:- är väldigt dyrt för det du räkna upp!
    Jo men finns inga andra lokaler lediga till alla hjärtans dag och vi älskar lokalen, underbart läge vid vattnet. Superutsikt och ljus och fin med högt i tak, samt barnvänlig för inga trappor eller platser barnen kan slå sig på. Utan stor matsal, mindre barsal, bra toaletter och förvaring.
  • MulleNuh

Ok, men då blir det ju dyrt om man inte vill rucka på vissa saker!
    Det som kostar på ett bröllop är just mat och allt där till.

svartvitabruden skrev 2008-10-27 09:33:04 följande:
    Jo men finns inga andra lokaler lediga till alla hjärtans dag och vi älskar lokalen, underbart läge vid vattnet. Superutsikt och ljus och fin med högt i tak, samt barnvänlig för inga trappor eller platser barnen kan slå sig på. Utan stor matsal, mindre barsal, bra toaletter och förvaring.
  • svartvitabruden
    MulleNuh skrev 2008-10-27 09:37:49 följande:
    Ok, men då blir det ju dyrt om man inte vill rucka på vissa saker! Det som kostar på ett bröllop är just mat och allt där till.
    Därför jag vill spara in runt om lokalen.. Men känns som det inte finns mer vi kan spara in på?
  • MulleNuh

Hmm vad har du sagt nu?
    Klänning=Kina
    Mat=kompis till billigt pris
    Hans kläder??
    Ring?
    dekorationer=ikea

Ja det är ju lokalen som kostar.. Hmm.. Jag får fundera lite!

svartvitabruden skrev 2008-10-27 09:45:05 följande:
    Därför jag vill spara in runt om lokalen.. Men känns som det inte finns mer vi kan spara in på?
  • Nynaeve

7000:- för lokalen låter rimligt i mina öron. Men jag bor i Stockholm och här kan man få betala 10000:- för en lokal med sämre läge, och där man får städa själv. En bygdegård verkar gå på 5000:-. Allt beror på var man bor!

Räkna lite på det där med dukar - att köpa hela lakan kan vara dyrare än att köpa lakansväv (metervara) på IKEA (tror att priset ligger på 19 kr per meter).

Glas med grovt salt i botten blir jättefina lyktor för värmeljus. Kanske finns det glas i lokalen som ni kan använda? Om ni vill ha havstema kan det fungera med sand/småstenar också.

• MulleNuh

Jo i storstad är det dyrare! Jag bor i sthlm men vi ska gifta oss i luleå. Vi har lokalen gratis. Vi köper middagen/drickat till maten. Och i matpriset ingår ALLT som dukning, servering, städning, ja allt. Vi kommer betala ca 550:-/pers.

Nynaeve skrev 2008-10-27 10:04:06 följande:
    7000:- för lokalen låter rimligt i mina öron. Men jag bor i Stockholm och här kan man få betala 10000:- för en lokal med sämre läge, och där man får städa själv. En bygdegård verkar gå på 5000:-. Allt beror på var man bor!Räkna lite på det där med dukar - att köpa hela lakan kan vara dyrare än att köpa lakansväv (metervara) på IKEA (tror att priset ligger på 19 kr per meter). Glas med grovt salt i botten blir jättefina lyktor för värmeljus. Kanske finns det glas i lokalen som ni kan använda? Om ni vill ha havstema kan det fungera med sand/småstenar också.
  • svartvitabruden

Kan ju tillägga att vi bor i Sthlm så jag 7000 är inte ett rån här

tack för tipset om grovt salt.. blir lite snöigt så passar vårt vintertema

• Ore
    Nynaeve skrev 2008-10-27 10:04:06 följande:
    7000:- för lokalen låter rimligt i mina öron. Men jag bor i Stockholm och här kan man få betala 10000:- för en lokal med sämre läge, och där man får städa själv. En bygdegård verkar gå på 5000:-. Allt beror på var man bor!Räkna lite på det där med dukar - att köpa hela lakan kan vara dyrare än att köpa lakansväv (metervara) på IKEA (tror att priset ligger på 19 kr per meter). Glas med grovt salt i botten blir jättefina lyktor för värmeljus. Kanske finns det glas i lokalen som ni kan använda? Om ni vill ha havstema kan det fungera med sand/småstenar också.
    Det finns vita lakan för 15 kr/st på ikea, lakan brukar vara cirka en bit över 2 m långa, så det är billigare än metervara.

Det finns ett väldigt billigt vitt spetstyg på Ikea, annars.
    BRITT för 7 kr/m. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80080941

Jag hade lakan i färg på borden och la spetstyg över (hela längder, slapp skarvar. Hade andra bord till kaffet, där hade vi pappersduk i färg med spetstyg över. Blev också jättefint.

Vill du ha en vintrig dekoration så kan du ha enris, eller kvistar från tall eller gran för att få en färgklick. Kolla efter jul, när juldekorationer reas ut, efter detaljer som kan liva upp det.
  • Undrar

plantagen har alltid rea på sina grejjer innan jul precis.. och efter ännu mer.. så där kan man göra verkliga fynd.. o på rusta också

• nässlan87

man kan även gå på loppis.

jag gick där och hittade vasar, tyg, linnedukar allt möjligt. i väldigt fint skick. vasarna var i olika storlekar men enhetliga, tänkte att jag ställer några ihop. de kostade inte alltför mkt alltifrån en 5a till 20 kr för de riktigt stora.

kanske om du har ngn loppis som du kan hitta ngt

• jenli

Om du har ett floristgymnasium i närheten kolla om de kan göra buketter, bordsdekorationer osv. Vi gjorde så, betalade bara för vad blommorna kostade och det blev jättebra! Och billigare än om jag skulle ha köpt blommorna hos florist och sedan bundit själv.

• W2B Blom

Vilka bra tips du har!
    Du verkar vara en riktigt idéspruta!

micof skrev 2008-10-26 18:11:34 följande:
    Måste ni ha sprit då ? Cider, alkoholfri !! Där sparar man in mängder....Bukett... kolla upp med skolorna runt om. Finns det någon florist linje kanske ?Eftersom ni har havs utsikt, strandsand, snäckor, drivved, vass osv som dekotation. Gratis !!Färgtema ?? Har ni det ?? Om inte så kan du ju ta upp "havet" i servetter, blått (ikea), billiga vanliga utan tryck. 19 kr för 50 st tror jag.Värmeljuskopparna för 2 kr st med blå värmeljus (ikea allt detta med)ska tänka lite, så kommer jag på mer *s* Hoppas lite kommer till hjälp ;)Ha tårtan som eferrätt !!
Svar på tråden Bra budgettips!