• bride 2be

minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?

Vi har nu en gästlista på 87 personer. Men det känns som det blir mycket pengar om alla ska få mat, dryck mm. De vi har på listan nu är släkten och de närmaste vännerna. Det kostar ju massor och eftersom vi inte riktigt känner att det är värt att lägga så mycket pengar så måste vi ju minska antalet gäster. Den stora frågan är hur man väljer och om folk blir ledsna/sura/besvikna och hur de tar det. Jag kollade på det idag vi har sagt att ungefär 20 från varje sida blir lagom och det blir 27 från min sida om jag tar bort mina kusiner men bjuder deras föräldrar dvs mina fastrar och mostrar med makar. Men funderar på hur mina kusiner skulle ta det, vi har talat om att vi ska gifta oss men inte nått mer än så. Det blir ju ungefär samma för min sambo.

Mina föräldrar kommer betala halva festen men det blir ju ändå en jätte summa....Och vi vill kunna åka på resa med.

• Svar på tråden minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?
  • DanKat

Det är nog omöjligt för någon annan att säga, det är nog väldigt olika hur folk reagerar... Men ni har inte funderat över att ta kuvertavgift i stället för att önska er presenter? I så fall kan ni ju bjuda alla ni vill

• Småland09

Tycker att ni självklart ska kunna välja bort kusinerna! Vi kommer bjuda folk som vi båda umgås med, hos mina kusiner har vi varit på ett dop och vi kommer därför bjuda in dem till vårt bröllop, vi har varit ute o käkat med dem också.
    Det känns som rätt naturligt, en del kusiner har jag inte hört av på flera år, så varför ska de komma på mitt bröllop?
    De skulle inte bjuda in oss..
    Tänk på er själva denna dagen.. som du säger, ni ska ju ha råd att resa någon stans också!

• passionsblomman

Ja, du... det beror ju mycket på hur era relationer ser ut med exempelvis kusiner.
    Vi är en jättesläkt bara på min sida, så det får nog helt enkelt bli så att det blir inga kusiner och inte morbröderna heller då...Det hade nämligen kunnat bli uppåt en sisådär 60 pers bara det...

• fru edlund

Håller med passionsblomma, det beror helt på hur er relation ser ut i övrigt. Brukar ni umgås mycket, bjuder ni varandra på andra fester osv?

Personligen skulle jag inte bjuda mina kusiner och förmodligen bara någon av mina mostrar och fastrar, detta beror på att jag aldrig träffar dessa människor annars. Men som sagt det beror hur er relation ser ut.

• Soon and very soon

träffar bara mina kusiner på begravningar så nja inte till bröllop. har inte blivit bjuden på deras heller. utgå från hur mycket ni ses de flesta förstår att man inte bjuder dem säkert!

• chamor

Vi valde bort kusiner (hade 4 av mina kvar men de umgås vi med) annars är våra kusiner 20-30 år äldre än oss... Om ni VILL ha dem där kan ni inte sänka standarden på mat och dryck?

• Nancy Drew

Vi valde också bort kusiner. Har det blivit sura miner har i alla fall vi inte fått se dem. Jag har stooor släkt, de flesta förstår att vi inte kan bjuda precis alla. Alla våra kusiner skulle ge 50 % längre gästlista.... med vår budget och tidsperspektiv och önskemål om typ av fest skulle det inte fungera.

• brud080808

Jag skulle hellre bjudit mina kusiner än mostrar etc, men vi kommer troligen inte bjuda varken kusiner eller mostar/morbröder från min sida, de är för många! Kusiner 13st varav 11 med respektive, morbröder 3, varav 2 med resp. (skulle dock ha bjudit min faster, men hon gick bort i cancer för 2år sedan). Från min släkt blir det då bara mina föräldrar, min bror med fästmö, samt min mormor och morfar. Min sambos släkt:mamma+ny karl, pappa+ny kvinna, sambons syster med pojkvän, farmor och farfar, mormor, moster med sambo+2 barn (14,16 år). Övriga gäster är vänner. Ca 50st totalt.

• monkay

Min säkt är inte så stor, så jag kan bjuda de jag vill, men min sambo har desto större släkt. Bland dem så finns det två morbröder med resp samt 4 kusiner som vi ALDRIG umgås med. Är så att vi nästan knappt skulle känna igen dem på stan. Men min sambos mamma vill absolut att vi ska bjuda in dem - ngt annat är inte att tänka på!?! Vi sa lite snyggt att vi får se, gästlistan är inte klar än....då sa hon att hon såklart skulle betala för de personerna. Hon ville inte "splittra" släkten.

Men hallå..är ju vi som gifter oss, jag vill inte ha främmande personer på mitt bröllop! Min m2b säger inte så mkt om saken, han accepterar att hans mamma tycker så och kan tänka sig att bjuda in dessa personer ändå...

Tycker det känns mkt märkligt att hans mamma ens sa sådär, vi hade inte ens diskuterat gästlistan.

Vad sjutton ska jag göra?

• älskarlivet

Men det kan ju vara så om man har en stor släkt att ens partner inte träffat alla, särskilt om man inte umgås dagligen. Det är väl inget att hänga upp sig på?

Jag har en stor släkt som vi bara träffar vid bröllop, dop, konfirmation etc, men jag skulle aldrig få för mig att välja ut några som inte får komma.. Däremot bjuder vi bara mina syskonbarn, för annars skulle det komma en massa kusinbarn och så.

monkay skrev 2008-10-28 09:53:54 följande:
    Min säkt är inte så stor, så jag kan bjuda de jag vill, men min sambo har desto större släkt. Bland dem så finns det två morbröder med resp samt 4 kusiner som vi ALDRIG umgås med. Är så att vi nästan knappt skulle känna igen dem på stan. Men min sambos mamma vill absolut att vi ska bjuda in dem - ngt annat är inte att tänka på!?! Vi sa lite snyggt att vi får se, gästlistan är inte klar än....då sa hon att hon såklart skulle betala för de personerna. Hon ville inte "splittra" släkten.Men hallå..är ju vi som gifter oss, jag vill inte ha främmande personer på mitt bröllop! Min m2b säger inte så mkt om saken, han accepterar att hans mamma tycker så och kan tänka sig att bjuda in dessa personer ändå...Tycker det känns mkt märkligt att hans mamma ens sa sådär, vi hade inte ens diskuterat gästlistan.Vad sjutton ska jag göra?
Svar på tråden minska ner på gästlistan......blir folk(släkten) sura?