• Isbjörnen

Föräldrars reaktion på bröllop?

När ni berättade för era föräldrar att ni skulle gifta er, hur reagerade dem då?
    Blev de glada eller tyckte dem att de var för tidigt eller att det kostar mkt pengar och att ni kanske borde vänta lite...?
    Min mammas reaktion blev iaf inte som jag tänkt mig. Men hon sa att "hon vill ju bara mitt bästa". Självklart ska jag gifta mig iaf och hon tycker verkligen om min fästman men man vill ju få lite positiv respons också.
    Hur upplevde ni när ni berättade om bröllopet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 10:48
    Mina svärföräldrar blev jätteglada, har väntat länge på den här dagen.
    Mamma blev som jag sa, mest chockad. Hon tyckte det var tidigt och dyrt. Jag är 22 och min fästman 28.
    Men jag är iaf jätteglad och jag vill inget annat!
    Brorsan tyckte också att det blir dyrt och hur ska ni ha råd. Men svägerskan var mest intresserad. Hah.. ;)
    Man får väl inte ta åt sig de negativa kommentarerna.

• Svar på tråden Föräldrars reaktion på bröllop?
  • AnnBo

De blev glada, de hade redan anat det

• Theka

Jag hade önskat en lite större reaktion tror jag från båda mina föräldrar. Berättade för mamma först (de är skilda) och hon sa egentligen inte så mycket alls, jag minns faktiskt inte ens...! Hon har däremot nu i efterhand varit intresserad och vill hjälpa till och undrar hur det går med lokalletande och sådana saker. Pappas enda reaktion var: "Här eller?" och syftade då på Malmö där vi bor. Sedan sa han inte ett knyst mer. Hans sambo frågade vad vi skulle ha för präst. Äh...

inte ett grattis, ingenting.
    Jag är besviken men kanske hade för höga förväntningar, jag vet inte.

Min sambo berättade det för sina föräldrar över telefon och jag har träffat dem sedan dess men de sa ingenting om det då. Sambon har pratat med dem flera gånger och de har tipsat om lite lokaler och så. Får väl se om vi får höra nåt nu på lördag när vi ska dit.

• Comfortably numb

pappa frågade bara "känns det som att du har hittat rätt?" svarade absolut! pappa svarade då att då var det jättebra, vet iofs att han gillar min sambo (annat var det med exet) mamma sa äntligen! sambons föräldrar sa inte så mkt mer än ja, det förstod vi väl att ni skulle göra nån gång... men de tycker det är kul.

• Ayeree

Mamma tyckte nog att det var lite väl mycket långtidsplannering över det (1½ år framåt för att vi skulle hinna spara ihop pengar).

Svärmor reagerade så negativt att vi inte ens vågade berätta för svärfar. Får väl se när det blir av. Sambon tyckte det var för tidigt att berätta men eftersom vi träffas väldigt sällan (de bor utomlands så det blir bara nån gång om året) så kändes det inte som en bra idé att vänta tills nästa gång.

• 20090725

mamma blev jätte glad, å började fråga massa om planeringen direkt... pappa å hans sambo ble oxå glada, berättade över telefon.. sen träffade jag pappas sambo på jobbet någon dag senare å då sa hon nog aldrig hade sett pappa så glad som när han fick veta att vi skulle gifta oss! Blivande svärmor tog med sig sin mamma å kom förbi med blommor å fika för att hon ville höra mer!

Hade inte förväntat mig dessa reaktioner, eftesom vi bara varit tillsammans 10 månader... men alla tycker det e jätte roligt å jag har hela min släkt å hans mamma å prata bröllop med, alla e jätte engagerade (kanske inte stavas så)

• DanKat

Vad många som verkar få negativa reaktioner! Vad trist!

• 20090725

aa.. det gör det...
    fruktansvärt trist... hade inte alls känt att prata å planera med mina föräldrar om dem hade reagerat så...

• Villnu

Min pappa trodde jag drev med han, när jag köpte min klänning så fatta han det va på allvar :) Mamma sa inte heller så mycket tror båda tycker det är så lång tid kvar, gifter oss i maj.

• Nalle Puh 40

Ja, det är inte så kul men jag tror att de inte frågar så mycket eftersom de är rädda för att "lägga näsan i blöt" men jag VILL att de ska fråga och komma med åsikter, det betyder mycket för mig...

Vad tror ni andra med "negativa" föräldrar att det beror på?

• Sofinka

Mina svärföräldrar är överlyckliga och är väldigt intresserade av hur det går med planeringen et c. Mina föräldrar gör inte så stor grej av det-troligen för att ingen i vår familjära närhet har slagit på stort bröllopstjohej tidigare. Som mor min lade det " Ja, förr gick man till rådhuset och gick på restaurang efteråt. Man blev gift då också" Men de är väldigt glada i blivande svärsonen- en riktig svärmorsdröm! Jag ska nog få ut mamma och kolla klänning i vår och få henne mer engagerad- svärmor har redan bestämt att vi två ska ut och prova. Det blir nog kul!

Svar på tråden Föräldrars reaktion på bröllop?