• Leeeloo

Att sluta med p-piller

Jag har funderingar på att sluta med mina p-piller. Jag har ätit dem i 10 år och tycker att det är dags att sluta. Har funderat på detta ett bra tag nu så det är igen som jag precis har kommit på. Vi kommer inte att skaffa barn direkt efter jag slutar men det är väl pågång inom en snar framtid. Det jag har funderingar på är hur min kropp kommer att reagera när jag slutar. började äta när jag var 15 och är 25 idag. Kommer knappt ihåg hur min kropp var innan jag åt piller. Sen vill man ju såklart inte få mensen på bröllopet. OM jag slutar så slutar jag vid årsskiftet, vi gifter oss den 23 maj. Hmm... vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta?

• Svar på tråden Att sluta med p-piller
  • Miss Biii

P piller är ju en djungel, struligt värre, tycker jag. Men jag tror det kan vara bra att sluta, i alla fall tillfälligt, när man ätit under längre tid. Det påverkar ju kroppen på många sätt. Sen kan det ju ta runt ett halvår, eller mer, innan "systemet" kommer igång (om man vill bli gravid alltså). Jag ser fram emot att kunna sluta med dem en dag... Men det är ju otroligt bekvämt just med att kunna reglera mensen, preventivmedel, hjälper (i alla mig mig) mot mensvärken osv. Det kan ju vara intressant för dig att se om det blir förändringar, efter så många år...
    När kommer p piller för män, så vi slipper??
    Lycka till! :))

• september2009bröllop

P-piller för män?
    Det har varit svårt att ta fram ett p-piller för män. Det har bland annat berott på att mannens spermier tar 72 dagar på sig att bildas. Därför har man behövt vänta uppemot tre månader innan ett p-piller fungerar för att vara på den säkra sidan. Men nu verkar det vara på gång. Dels görs försök med en spruta som man tar regelbundet för att stänga av sin spermieproduktion. Dels prövar man plåster som man byter en gång om dagen. //apoteket.se

• Miss Biii

ja jag har hört om det där... men det händer inget lixom... vi kvinnor kommer nog få knapra ett bra tag till.... haha...

• Leeeloo

Ja! det skulle vara så himla skönt om han skulle kunna ta över en stund. =) Jag är ganska säker på att jag kommer att sluta men är nog lite för bekväm. Det är som du skriver Miss bii: "Men det är ju otroligt bekvämt just med att kunna reglera mensen". Man vill ha kontroll över det. Och jag vill inte ha mens på bröllopet eller på resan... Vad har ni fått för "biverkningar" genom att sluta med pillerna?

• Penguine

En egen erfarenhet av att sluta med p-piller (och som jag vet andra också haft) var att jag efter ca ett halvår började få massor med finnar. Det är bättre nu, två och ett halvt år senare, men man undrar ju hur mycke finnar jag skulle ha om jag aldrig ätit p-piller. Ångrar inte att jag åt dem för jag hade inte velat bli gravid men ändå...

Tänkte bara att om du slutar med dem runt nyår så är risken att du får en del finnar till maj.

• september2009bröllop

hehe betvivlar dock att så många skulla "ta över för oss".. tar nog lång tid innan männe går med på detta...

• Hofsan

Du kommer att få ägglossning igen när du slutar med p-pillerna och för mig som också hade ätit p-piller i över 10 år blev varje månad en pina vid ägglossnngen(fick tom uppsöka akuten för jag knappt kunde gå av smärta en dag och jag trodde det var nåt annat) men det är så olika från person till person.

• MadTezz

Jag övervägde länge innan jag sluta med mina p-piller. Hade ätit mina i 7 år. Mitt humör och självkännsla va i botten och sexlivet ska man inte tala om. Jag kännde inte igen mig alls. Även dom runt omkring mig tyckte det samma. Prata om de me min sambo, han tyckte ju inte att jag skulle sluta med dom, eftersom han inte vill ha barn än. Inte jag heller. Men mitt beslut om att sluta kom när jag fick reda på att jag hade pågång till livmodershalscanser och var tvungen att operera bort en bit.
    Efter de beskedet så sluta jag tvärt. Va nojig att p-pillerna hade något med de att göra (även fast de inte ha de igentligen). Men efter att jag ha slutat me p-pillerna så mår jag TOPPEN. Är glad, pigg o sexlivet är toppen=)
    Så jag tycker att du ska sluta. För vi är igentligen inte skapta för att äta en massa sådana piller. Mensen har väl blivit rubbad i och försäg. kommer lite senare än vanligt. Men ett tips är att du skriver upp när du får mensen och när den slutar varje månad så vet du på ett ungefär när den dyker upp.

• kolmasken

Jag slutade för två år sedan och har inte ångrat det en sekund. Min kropp återställde sig på en gång och mensen började komma reglbundet på en gång. Enda skillnaden är att jag får otroligt svullna bröst innan mensen - det hände inte innan jag började med p-piller. Min man tyckte också om att jag slutade för jag fick ökad sexlust. Nä, jag tror man ska hålla sig borta från hormoner om man kan. P-piller kan ju dessutom leda till blodpropp.

Svar på tråden Att sluta med p-piller