• Leeeloo

Att sluta med p-piller

Jag har funderingar på att sluta med mina p-piller. Jag har ätit dem i 10 år och tycker att det är dags att sluta. Har funderat på detta ett bra tag nu så det är igen som jag precis har kommit på. Vi kommer inte att skaffa barn direkt efter jag slutar men det är väl pågång inom en snar framtid. Det jag har funderingar på är hur min kropp kommer att reagera när jag slutar. började äta när jag var 15 och är 25 idag. Kommer knappt ihåg hur min kropp var innan jag åt piller. Sen vill man ju såklart inte få mensen på bröllopet. OM jag slutar så slutar jag vid årsskiftet, vi gifter oss den 23 maj. Hmm... vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta?

• Svar på tråden Att sluta med p-piller
  • Augusti2010

Jag hade också ätit p-piller sedan jag var 15 och slutade efter 10 år. Fick lite finnar av hormonomställningen, men annars märkte jag inget mer än att mensen drog ut på tiden varje månad. Kunde gå över 40 dagar.. Trodde jag var gravid varenda gång. Det tog ett halvår. Äter nu minipiller eftersom jag ammar, men kommer definitivt gå tillbaka till p-piller sedan. Kanske kan tillägga att jag inte är "hormonkänslig" av mig, har t.ex. aldrig haft några besvär vid mens och hade en drömgraviditet då jag inte märkte annat än att magen växte. Det är säkert jätteolika hur man reagerar.

• Piggelinlover

jag började när jag var 13 år...är idag 24....
    så jag har ätit i måååånga år....
    man jag klarar mig inte utan dem...
    har som "hofsan" skiver otroligt ont, så man inte kan gå...
    jag har däremot bytt från vanliga p-piller till minipiller....och det funkar väl oki...

Jag har aldrig haft finnar(okej, ngn enstaka här och där ett par gånger/år), men när jag bytte så fick jag lite fler i någon månad men det har lättat nu...
    mensen kommer ca var 6e vecka...
    det enda så e lite negativt e att man inte riktigt har samma kontroll längre, eftersom man inte kan skjuta fram dem, och innan så hade jag nästintill klockslag på min mens, det har jag inte nu...
    jag kommer att sluta straxt efter bröllopet, för jag hoppas att kroppen kan återställas tills bröllopsresan..

• Coffeegirl

Jag har slutat äta p-piller för ett halvår sedan. Har aldrig direkt haft några finnar förrän nu, men det verkar som att de håller på att avta lite i alla fall. Jag åt p-piller i tolv år och tycker inte att det är så konstigt att kroppen har en slags omställning efter så lång tid.

Min menscykel verkar vara lite längre än tidigare, ca 35 dagar. Jag har ganska svullna bröst innan mensen och frå mer menssmärtor nu än med p-piller, men inte värre än att jag kan stå ut med dem. Det känns bra att inte ta tabletter måste jag säga.

• Vill nu

Tyckte det jobbigaste, när jag gjorde uppehåll för att vi ville ha barn, var att man aldrig visste när mensen kom... Ibland var det 3 v mellan och ibland 5. Skulle nog ha väntat till efter bröllopet, om du vill vara säker på att slippa mensen då...

• chokladflingan

Jag har precis slutat med mina minipiller, eftersom jag under en 2-månaders-period haft mens nästan hela tiden.

Jag har ätit pillrena i ca två år och det har funkat jättebra innan. När jag pratade med barnmorskan som skrivit ut pillrena år mig sa hon att mensen kunde bero på bröllopsstressen och att jag nyss flyttat, och att det nog skulle gå över efter bröllopet.
    Men hallå! Inte vill jag väl ha mens på bröllopet och bröllopsresan heller?
    Så nu har jag slutat... Vi har inga planer på att skaffa barn än på några år så det är bara att gå tillbaka till kondomer igen. Suck.

• Leeeloo
    Coffeegirl skrev 2008-11-02 22:52:46 följande:
    Jag har slutat äta p-piller för ett halvår sedan. Har aldrig direkt haft några finnar förrän nu, men det verkar som att de håller på att avta lite i alla fall. Jag åt p-piller i tolv år och tycker inte att det är så konstigt att kroppen har en slags omställning efter så lång tid.Min menscykel verkar vara lite längre än tidigare, ca 35 dagar. Jag har ganska svullna bröst innan mensen och frå mer menssmärtor nu än med p-piller, men inte värre än att jag kan stå ut med dem. Det känns bra att inte ta tabletter måste jag säga.
    Hur gammal var du när du började med piller? Jag var nästa 16 och hade inga finnar i mina tonår, varken före eller efter jag började. Jag tänkte om man börjar tidigt, innan man ens börjar att få finnar i vanliga fall, så kanske man får finnar när man slutar? jag vet inte.... ska beställa tid hos barnmorskan för lite prat tror jag. =)
  • Augusti2010
    Leeeloo skrev 2008-11-03 11:00:57 följande:
    Hur gammal var du när du började med piller? Jag var nästa 16 och hade inga finnar i mina tonår, varken före eller efter jag började. Jag tänkte om man börjar tidigt, innan man ens börjar att få finnar i vanliga fall, så kanske man får finnar när man slutar? jag vet inte.... ska beställa tid hos barnmorskan för lite prat tror jag. =)
    Jag började med p-piller när jag var 15-16 år, hade aldrig haft finnar förut men fick en del tillfälligt när jag slutade med p-piller efter 10 år.. Frågade en sjuksköterska jag känner och hon sa något i stil med att sluta med p-piller efter så lång tid blir som en ny pubertet =) massa hormoner. Finnarna försvann dock efter ett tag, det var liksom en tillfällig omställning.
  • rosarosen1

jag slutade med p-piller i december 2007 och fick min mens 8 månader senare...det var såå jobbigt trodde jag var gravid och tog ett o annat g-test. Fick en hel del finnar efter några månader, mina bröst ömmar ngt kopiöst inför mensen. Är mer sötsugen oxå. Åt p-piller i ca 11 år.

• Hofsan

Är det bara jag som har smärtproblem av att ägglossningen kommit igång igen efter att ha slutat äta p-piller??

• lillapuh

Jag åt 6-7 år och alltid 2 kartor i stäck, och när jag slutade med pillren har jag ännu haft regelbunden mens, på så sätt vet man ju när man får ändå, tack o lov :) Men har fått otrooligt mycket finnar på sidan av käkarna o ner mot halsen, superäckligt tycker jag :( Men led av migrän innan, hade t.o.m upp till 8 veckor i sträck migrän, vilket blev bättre när jag slutade med pp! Så de var ju bra... Så är ju både bra o dåligt då alltså..
    Det finns ju nå slags piller man kan ta åxå för att skjuta upp mensen när man inte äter p-piller, kanske du kunde ta såna ifall du kommer att få mens till bröllopet?
    Lycka till!

• shakynose

Att sluta med pillren är något av det bästa jag gjort! Stor positiv förändring för både kropp och psyke.

• Leeeloo
    shakynose skrev 2008-11-03 22:08:04 följande:
    Att sluta med pillren är något av det bästa jag gjort! Stor positiv förändring för både kropp och psyke.
    Det låter ju jättebra! =) Det enda man är orolig för är att man inte vet när mensen dyker upp....Det är ju heller inte så kul att få en massa finnar och sånt men jag tror faktiskt inte att alla får det. Jag tror att det beror lite på person till person.
  • shakynose
    Leeeloo skrev 2008-11-04 08:16:10 följande:
    Det låter ju jättebra! =) Det enda man är orolig för är att man inte vet när mensen dyker upp....Det är ju heller inte så kul att få en massa finnar och sånt men jag tror faktiskt inte att alla får det. Jag tror att det beror lite på person till person.
    Nej jag fick snarare bättre hy, och det tog inte lång tid innan mensen började gå som efter klockverk!:)

Faktum är att den egentligen är MER regelbunden nu än innan, för den följer nämligen månen! Vid fullmåne har jag ägglossning! Det är sant!
  • Snäckan4

Jag tror också precis som Leeeloo att det är väldigt individuellt hur kroppen reagerar när man slutar med pillrena. Jag pratade med min barnmorska om detta och hon sa att om man inte hade mycket finnar innan man började med piller så får man det inte heller när man slutar. Började man dock äta p-piller för att man hade mycket acne så finns det en risk att det kommer tillbaka. Likaså oregelbunden mens, hade man inte det innan så kommer man troligtvis inte få det heller när man slutar med piller. Enligt barnmorskan så kunde inte p-piller i sig ge oregelbunden mens.

• lillapinglan

Min mens kom ca 3 veckor efter p-pillerstopp (minipiller visserligen) i april, sedan har den varit helt regelbunden, konstigt måste jag säga då jag INTE hade regelbunden mens innan jag började. Jag kunde då ganska snabbt räkna ut att jag inte skulle ha mens varken på bröllopet eller bröllopsresan.
    Nu är det stopp på mensen igen, men det beror på att det växer i magen ;)
    Men som sagt, det är nog VÄLDIGT individuellt..

• stavfellet

Jag har precis slutat efter att ha ätit p-piller sen jag var 14, 24 år nu. Dock har jag haft ett par kortare uppehåll innan och då kom mensen som den skulle. Har inte hunnit få den än men skillnaden är väl att jag får mer humör åt båda håll och får större sexlust.

• LirreMagic

Jag slutade med p-pillar för ca 1 år sedan efter att ha ätit dem i 10-11 år och har bara positiva erfarenheter av att sluta med dem. Mitt humör har blivit bättre, jag gick ner i vikt och har mycket lättare att hålla vikten, har mindre problem med finnar än tidigare. Det enda "negativa" är att jag har lite värre mensvärk, men det tycker jag absolut att det är värt med tanke på att jag inte proppar kroppen full med hormoner. Men som många sagt innan mig tror jag det är väldigt individuellt.

• Leeeloo

Åhh... vad glad jag blir när jag får höra lite positivt! =) =) men men....jag får se hur det går....

• soosse

jag äter minipiller som sätter hela systemet ur rubbning villket är bra eftersom jag har såååååån PMS och massa mensverk. Problemet är bara att det kan ta 1 år innan man kan bli gravid men lika gärna 1 vecka. så jag är i valet och kvalet om jag ska sluta äta el inte. jag har 1,5 år kvar på min utbilldning.

• Leeeloo

Jag slutar min utbildning om ca 1 år, Januari 2010. Det är därför som jag funderar på att sluta. men jag vet inte om det är lite tidigt än. men jag vill inte heller sluta vid bröllopet i Maj, då slutar jag hellre om ett par månader som planerat.

Svar på tråden Att sluta med p-piller