• Ore

Lös biljett till barnkarusellen!

Hantverkare har jag egen, så jag behöver bara kaklet... Men jag såg att det var bra pris på detta. Sååå skönt att få glaskakel, som jag ville ha, utan att det kostar skjortan. Det var faktiskt riktigt surt att behöva inse att det var för dyrt, men jag tyckte att det kändes litet löjligt att kaklet skulle bli dyrare än kyl, frys, spis, ugn, mikro och diskmaskin tillsammans...

• Ore

Kängu: Jag tror det blir skitsnyggt med det turkosa till luckorna i vitpigmenterad ek... Och så blir det troligtvis ganska mörk stenbänkskiva (och den kostnaden vet jag inte om jag ens vill ha reda på, då kanske jag ångrar mig)

• Ore

Och jag ska också dra mig mot sängen. Sov så gott!

• Ore

Oms: Välkommen hem!

Tinga: Mata tvillingar låter som att det är tillräckligt att göra även om det skulle vara helt krångelfritt... Hoppas det går lättare snart.

Muggles och Frejis: GRATTIS!!!

Lägenhet med bebis: eeeeeh? Varför? Överlag tyckte jag att det var litet för mycket plotter, litet för uppenbart stylad oreda...

EA: Min favoritidé för att hitta på något roligt är att skriva en vägbeskrivning i stil "ta av till höger vid sjunde asfaltsvägen, sedan nästa vänster, åk 2 mil, ta av nästa stora väg till höger" och så ser man vart man hamnar när man åker dit... Vet inte om det egentligen är så romantiskt, men de gångerna vi har gjort det har vi haft galet roligt och skrattat mycket. Blir litet intressanta tolkningar också "nej, det här är inte en stor väg..." Och man KAN behöva rucka litet på beskrivningen, för att inte riskera att hamna mitt ute i ingenstans, även om det är litet av poängen att man ska göra det...

Och angående kakel, jag har också tänkt på det där med en massa fog... Det lutar åt att det blir 10*10 cm stora plattor just för att inte få så mycket fog. Även om det är jättesnyggt egentligen så kanske det inte är så praktiskt...

• Ore

BS: Som de andra säger så är det ju inte alls kört med syskon... Ibland kan det räcka med litet aktivitet, och om inte viktnedgång skulle hjälpa för att få fart på det (vilket dock är troligt) så finns det ju andra sätt att trigga ÄL... Kram!

• Ore

Liten: Jag satt med i förhandlingar för personalneddragningar förra året... Var knappt att jag klarade av det, började gråta vid slutet av en sittning och fick försvinna ut till toaletten... Men jag tog mig i kragen, slutförde förhandlingarna om organisationen och sedan lämnade jag över förhandlingarna till någon som satt betydligt mer säkert än mig då det var dags att diskutera hur den nya organisationen skulle bemannas. Kan tillägga att redan när jag såg organisationsplanen insåg jag att jag var den enda i vår lilla fackgrupp som hängde löst, det var väl därför det kändes så jobbigt. Plus att det var många runt omkring mig som berördes av det, även om de hade en annan facktillhörighet. Det insåg jag också redan när jag såg organisationsförslaget.

Så jag känner med dig Liten... Själv blev litet mer hårdhudad, och det var nog ganska positivt för mig, blödig som jag är. Men det är inget jag vill göra om inom en överkomlig framtid...

• Ore

Liten: Jag tror inte att du kommer sälja ut någons rättigheter... Så som det fungerade för oss så kom arbetsgivaren med förslag, sedan fick ju det diskuteras. När det gäller vem som får gå och vem som får stanna så är ju det framför allt en avvägning mellan kompetens och anställningstid. Och det är ju ditt ansvar att se till att arbetsgivaren inte åsidosätter någon som rimligtvis borde få vara kvar, t.ex. om man märker att arbetsgivaren vill bli av med en äldre person med lång anställningstid och istället behålla en med kortare anställningstid fast de har motsvarande kompetens. Ett annat scenario är ju om de börjar ställa orimliga kompetenskrav på en tjänst, för att kunna ha en viss person där. Det är sådant som man kan upptäcka, och diskutera. Annars tyckte jag inte det var så mycket man kunde göra egentligen... Den bistra sanningen är ju att några kommer bli avskedade, tyvärr...

Mrs B: Det går inte att få honom att äta gröt istället? Om det är nutramigen som är den mjölkfria vällingen så kan jag förstå att den inte är någon höjdare... Mitt syskonbarn åt den, men han var så liten att han inte ätit någon annan. När allergin försvann så kunde han inte lära sig att äta vanlig välling...

• Ore

Mrs B: Ja, då kan den ju inte smaka alltför illa antagligen... Nutramigen som mitt syskonbarn åt var ganska otäck lukt på, tyckte jag...

• Ore

Och alla gick hem på en gång???

Jaja, jag får väl göra detsamma...

• Ore

Liten: Usch, det låter jobbigt att de vill att du ska avtala bort saker för andra... Jag vet inte exakt vad det innebär dock, men jag var ju bara med på förhandlingarna kring organisation, inte när det började pratas bemanning av organisationen. Är avtalsturlistan ett sätt för företaget att kunna välja och vraka vilka som ska vara kvar oavsett anställningstid, eller? Jag vet att det här har gjorts vissa undantag från anställningstid pga kompetens, i de fall där en viss tjänst är väldigt knuten till en viss utbildning, t.ex. att ingenjörer, ekonomer m.m. ska vara utbildade, och på vissa svåra processer som det skulle ta år att lära sig så kan man inte byta ut folk hur som helst....

Vickan: Håller tummarna stenhårt för att tanten håller sig undan!

Angående ÄL så har jag ju köpt ÄL-stickor nu, så förhoppningsvis ska jag kunna se när ÄL är... Men hur lägger man upp det? Räcker det med att testa en gång om dagen? Jag har sju stickor, har haft en cykel på 25-29 dagar och då borde jag nog testa ungefär dag 10-16, eller borde jag köpa fler stickor?

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!