Angående syskon, jag är näst äldst av fyra barn. Vi är allihop födda med cirka 2 år och 7 mån mellanrum mellan varje barn, +/- några veckor...
Den som jag står närmast är mitt yngsta syskon, som är längst från mig i ålder... Jag tror att det har mycket att göra med individerna... Överlag verkar det på mina kompisar som att man har mer gemensamt som små om man är födda tätt, men mer gemensamt som vuxna om det är flera år emellan. Jag och mina kompisar har spånat kring om det är ökad risk för konkurrens mellan syskon som är födda tätt, speciellt om det är samma kön på dem, som riskerar att förstöra relationen.
Jag och min yngre bror har haft litet knepigt förhållande, vi tävlade mycket mot varandra, lika mycket tävlingsmänniskor båda två. Och jag tog det inte så bra när han började bli vuxen och jag inte vann längre, utan var kanske litet väl snarstucken mot honom. Det lever till viss del kvar än, att jag är för mycket "uppläxande storasyster", även fast jag inte är det längre så ser han allt på det sättet. Och storasyster överträffade jag i skolan, sänkte hennes motivation totalt att jag lärde mig läsa samtidigt som henne... Det är något jag vet att mamma önskar att hon hade lyckats hantera bättre, men de fattade inte att jag lärde mig läsa så tidigt...
Så jag är helt inne på att det gärna kan gå åtminstonde 3-4 år mellan de två barn som jag hoppas få...
Har känt mig väldigt gravid i helgen. Jag har inte inbillat mig att brösten är litet ömma, kände det helt klart när jag skulle smörja in mig efter duschen, när jag strök över brösten så var de rejält ömma. BIM på fredag (eller kanske lördag), ska testa i början på nästa vecka om inte mensen kommit.