• Oms

Lös biljett till barnkarusellen!

om 2 veckor ska vi fira lillskruttan, hon fyller ju 1år 26 november och vi kommer ha öppet hus såväl 29 som 30 november. jag har ingen aning om hur vi ska lägga upp det, dock är det många som vill komma men alla kan inte samtidigt pga jobb och olika aktiviteter samt att det är praktiskt svårt att få plats m ens hälften samtidigt. Jag ville helst bara ha fika då vi behöver spara alla pengar inför Gambiaresan men maken vill bjuda på mat, speciellt för hans släktingar som kommer att dyka upp lite senare under kvällen... för maken o familj är barns födelsedagar ngt man firar ordentligt framförallt de första åren så jag tror att det blir nog som han vill i detta fall. funderar på att köra fika m mina gamla vänner o min familj på dagtid båda dagarna o mat på kvällen för hans släkt samt eftersläntare...

vet inte ens vad jag ska ge Mathilda i 1-års present...funderar på att ge henne lite senare istället då vi vill att hon ska få massor av nya leksaker att ha m sig till Gambia, framförallt till flygresan behöver man ha en hel arsenal m skojiga grejer..

• Oms

cissi - ja visst är det så m barns utveckling, allt går i cykler. Min stora tjej började ju prata riktigt rätt så sent men då kom det ju i färdig 3-ords meninga, innan hade hon knappt sagt några rena ord alls för hon utvecklade sin motorik. hon klättrade o sprang och gjorde kullerbyttor o gud vet vad så hon hade fullt upp med det. jag var lite orolig då faktiskt, alla andra ungar babblade ju för fullt men sen så var hon ju tvåspråkig då oxå och det gör att det tar än längre tid innan barnen börjar prata.

Mathilda går ju inte själv ännu, hon fegar m att hålla i sig i byxben, ett finger, ett skärp etc hon var mer aktiv i att lära sig för några veckor sen men nu så utvecklar hon talet o sin finmotorik. hon pratar inga rena ord men hon prövar oliak ljud o röstlägen och hon håller på o lär sig olika rörelser till ramsor o sånger, plockar i o ur saker ur lådor o påsar o byger knopppussel

• Oms

men tjejer håll med om vilken kunskapsbank detta är! shit nu sitter vi flera st o googlar på luterala faser, temperaturstegringar, hemnet och barns utvecklingsfaser

häftigt!

• Oms

ang när man testar m CB så gör vi alla olika

jag testade m stora tjejen via ett prov hos ungdomsmottagningen, jag skulle ju få nya p-piller och då ville hon utesluta att jag var gravid och jag täntke - men det e väl onödigt, visserligen hade jag missat 1 el 2 piller under någon vecka tidigare men ändå, så dj-vla lätt akn man väl itne bli gravid. jag gjorde provet och ojdå jag var visst gravid, tror jag kollade när jag var i v.10 men minns inte helt säkert, vet bara att jag precis hade börjat må illa om mornarna men skyllde det på brist av frukost och åksjuka -åkte buss varje morgon en jobbig sträcka och det började jag med i v.5 så jag förknippade illamåendet med det.mensen hade alltid varit oregelbunden och även m p-piller blödde jag lite då o då så jag hade ingen riktig koll där.

lilla tjejen testade jag sista dagen i vecka 4 eller första i v.6 det diffar 8 dgr mellan beräkningarna då jag inte vet exakt när jag blev gravid iom att jag slutade m p-pillerna bara några veckor innan o aldrig fick ngn mens emellan) men då testade jag för att jag helt plötsligt kom på att tanten var sen. iom att vi hade bestämt oss för att börja försöka så hade vi köpt hem CB. jag testade, maken var inte ens hemma (han var på en konfirmation i danmark)och stora tjejen var hos pappa. så jag fick smälta beskedet själv en liten stund.

om det blir en till gång tror jag att det blir test på dagen om jag inte får min mens och då när maken är hemma (man blir mer otålig genom åren, haha)

• Oms

ja gud ja, det som jag tyckte var mest skönt m mitt planerade snitt var att jag innan kunde planera vart stora tjejen skulle vara ngn stans och det för flera dagar. Det var så skönt att veta att hon från dagen innan snittet (vi åkte tidigt på morgonen)och fram tills dagen efter vi kom hem sov hos en klasskompis. jag var riktigt stressad över det tidigare innan vi hade bestämt oss för snitt, tänk om man skulle behöva åka akut på natten? nu hade vi en granne som vi skulle kunna slänga övee henne till OM det skulle bli panikartat och hon blev orolig, annars skulle hon kunna ta det lugnt o vätna påmormor då hon var så pass stor.

men hur gör man med en liten?

om vi får fler barn så är ju stora tjejen så pass stor att hon kan ta lilltjejen i väntan på undsättning så jag tror inte att jag behöver fundera på detta för mig själv iaf.

• Oms

Ore - det är lite olika det där m KUB. tror att det from 1 jan -09 erbjuds alla kvinnor över 30 här i sthlm men är itne hundra på datumet. Vet inte hur man gör i övriga delar av landet mer än att det e lite knepigt att få igenom det i vissa landsting. jag var ju 32 när jag gjorde mitt (BM Östermalm som remitterade till ultragyn) och det var inga problem att få göra det gratis, jag sa bara att jag ville veta risken då det var otänkbart för mig att föda ett barn m stora kromosonförändringar.

• Oms

jag har knappt jobbat allt (av tidigare förklarade skäl ) men nu ger jag upp iaf! nu ska jag shoppa ngt gott till kvällen o sen hem o prata m stora dottern om utvecklingssamtalet som ska komma under nästa vecka, fick underlag ifrån fröken via mail så att vi har lite o diskutera kring.

tjingeling!

• Oms

Lappis o Frejis - jag höll tummarna - jag lovar! men det hjälpte inte shti vad trist! förstår inte varför den där envisa tanten måste vara med överallt, herregud går det inte att muta henne o hålla sig borta - typ att jo kom dyu m styura nu i 1 måand men sen, sen får fu vara borta i minst 12 eller så? Jag vet inte men är hon det minsta korumperad borde det gå m lite muta! *kramar om er båda*

• Oms

Igår så blev Mathilda stor - hon lärde sig att gå, ställa sig upp och gå utan stöd och att vända riktning när hon går samt att gå över en tröskel - allt inom loppet av en timma! hon har ju velat gå själv och så oxå gjort i några månader nu men då bara några steg - max 4 steg innan hon ramlat eller kommit fram till nästa sak att hålla sig i, men igår gick hon mellan 15-25 steg i flera omgångar hela em - jättekul!

vi prövade imorse också - och jodå, hon gick 12 steg, ramlade, reste sig upp och gick 8 till så det verkar sitta nu!

Stora syster gick ju under en dags tid sen höll hon upp i en månad innan hon plötsligt reste sig upp och gick perfekt utan att ens ramla ngn gång (fantastisk grovmotorisk var hon) det verkar som om lillasyster dock gör på annat sätt.

nu e det lunch!

• Oms

Izzie - Jo hon blir 1år nu 26 november och som allt annat har hon hela tiden följt medelkurvan på när hon lär sig ngt. Står det på babycenter.se att din 8 månaders kannu... så kan hon det (m lite korrigeringar i början då hon var några veckor tidig. lustigt men man skulle kunna kalla Mathilda för ett skolboksexempel, hon är inte tidig och inte heller sen utan ligger precis i mitten m allt.

Nu den 29 så firar vi ju 1-årsdagen och vi har besltuat oss om öppet hus efter mkt diskuterande - vi kör en nära skara kl 12 och då blir det fika o lite mysigare o sen kör vi mat för alla de som kommer att komma indrällandes under dagen vi blir ungefär 30st så det lär blir fullt upp.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!