Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Humlan66 skrev 2009-01-28 12:37:49 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-28 12:34:09 följande:
    hur rockiga låtar är det ok att man spelar ?
    Det finns inga låtar som per automatik är förbjudna därför att de är rockiga. Rockmusik kan visst passa in i kyrkan. Musik som går emot det kristna budkapet fungerar dock förstås inte.
    Den ende/a som kan svara ordentligt på hur det är i just ert fall är er vigselpräst.
  • Kjell Präst
    Humlan66 skrev 2009-01-28 12:47:08 följande:
    Får betala om man gifter sig i en kyrka och ort som ingen av oss bor i ?
    Näpp!
  • Kjell Präst
    Humlan66 skrev 2009-01-28 12:51:48 följande:
    TACK kjell präst du är en klippa för oss alla här :-d
  • Kjell Präst
    drpepper skrev 2009-01-28 13:11:18 följande:
    Måste man vara förlovad för att gofta sig? Är det vanligt att man inte är förlovad?
    Förlovningen är ju inte ett juridiskt moment och krävs alltså inte för vigsel
  • Kjell Präst
    MV85 skrev 2009-01-28 19:52:28 följande:
    En till präst skrev 2009-01-28 19:44:20 följande:
    aaaah ja, jo... det förklarar lite mera, och då vet jag varför oxå. Det är det som passar honom (och mig) bäst - då vi båda känner att de flesta präster idag "lallar" för mycket i kyrkan...
    Lallallalalla....!
  • Kjell Präst
    MV85 skrev 2009-01-28 20:41:41 följande:
    Lämnar den biten till honom... Inte alltid det handlar om avstängningar heller, utan att vissa församlingar inte vill ha vissa präster där för att de inte vill förknippas med dem och det de står för utan för en "modern" kyrka osv... Men ja, den som det just nu lutar mest åt har förlorat sin krage eller vad man ska säga... Pg.a att han är aktiv i något som jag nu inte kommer ihåg namnet på... De ser sig i alla fall som en utbrytning av svenska kyrkan, medan svenska kyrkan inte gör det...
    Missionsprovinsen har ju vigt egna biskopar och präster, men där är det snarast tvärtom - de själva vill vara en del av SvK, men SvK vill inte ha dem kvar.
  • Kjell Präst

momi boki skrev 2009-01-28 20:38:57 följande:

jag har en fråga ang hindersprövningen! visar man den på vigsel dagen eller då man träffar prästen nån månad innan ?
    Jag brukar rekommendera att brudparet tar med den vid vigselsamtalet, för om man väntar till vigseldagen och då råkar glömma den så blir man inte gift. Strängt förbjudet att viga ett par som inte har hindersprövningen med sig, då kan man bli av med sin tjänst.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-01-28 20:41:02 följande:
    visst är det 4 månader innan man beställer den?? Ja, hindersprövningen?
    Har för mig att det är fyra månader den är giltig, ja.
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-01-28 23:40:13 följande:
    Vad säger Gud om denna tvålopera som utspelar sig i kyrkan? Fast ibland känns det inte som om han är så viktig längre när man läser att präster vill avskaffa det kyrkliga äktenskapet, för det var väl från början åtminstone "av Gud instiftat"?
    Tvålopera? Att människor har olika åsikter om saker och ting är Gud säkert helt medveten om. Tror att Gud skapade oss med möjlighet att tänka självständigt och då uppstår det med nödvändighet ibland konflikter - å andra sidan slipper vi betraktas som programmerade robotar...
  • Kjell Präst
    mammatill2 skrev 2009-01-29 08:20:17 följande:
    Vi ska döpa vår dotter i samband med att vi gifter oss. Nu undrar jag i vilken ordning det brukar att vara?Vi har valt att ha dopet först så i falla att hon lessnar sen så har vi en barnvakt som kan gå ut med henne.Men vad är vanligast?
    De gånger jag har haft sådana kombinerade dop/vigslar har vi valt att lägga vigseln först (så var det när jag själv vigdes också). Det har inte varit några problem. Men det går förstås att göra tvärtom också. Resonera med er präst.
Svar på tråden Fråga prästerna 6