Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

anja1661 skrev 2009-01-25 20:09:56 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-25 20:07:31 följande:
    jaha men då behöver man ju inte någon solist tycker jag!!
    Absolut inte!
  • Kjell Präst
    panthera skrev 2009-01-25 21:19:17 följande:
    Jag undrar vad man ska tänka på och förberedda sig med inför mötet prästen?? Psalmer tex
    Hindersprövning och gärna ha funderat över musik och psalmer.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-26 01:14:37 följande:
    Okej, vad är "kriterierna" för att få viga borgligt? Och är det olika för att få viga heterosexuella och homosexuella?
    Har tyvärr ingen aning om hur borgerliga vigslar går till.
  • Kjell Präst
    Saggezza skrev 2009-01-26 10:01:55 följande:
    Jag har en fråga angående solosång, vi har valt att inte ha med texten på den sång vi har valt. En barndomsvän till mig ska spela den på tvärflöjt är det okej att lägga upp det så? Möjligtvis var det en dum fråga men efter att ha läst lite här så började jag fundera...
    Javisst går det bra att ha musiksolo istället för sångsolo.
  • Kjell Präst
    Saggezza skrev 2009-01-26 10:08:05 följande:

Tack så mycket för svaret då slipper jag oroa mig för den iaf. Vi har valt en Eros Ramazzotti-låt bör man ha med sig en översättning på texten för att passa in den bra i vigseln eller är det hugget som stucket??
    Om den ska framföras på flöjt så spelar ju "översättning eller inte översättning" ingen större roll
  • Kjell Präst

Alltså, själva vigselritualet är ju som det är. Det kan inte förändras särskilt mycket. Däremot kan man ju lägga in ytterligare inslag, såsom solosånger och/eller diktläsningar. Dessa bör ju då helst godkännas av prästen - dels till sitt innehåll och dels till sin placering i gudstjänsten. När det gäller det fysiska vigselprogrammet, alltså det lilla häfte som en del brudpar väljer att ha och som innehåller information om gudstjänsten, så har prästen förstås ingen åsikt om hur det ska utformas - men vill man i detta program skriva detaljerat om vad som händer i gudstjänsten (och det vill kanske de flesta som har ett sådant här program) så bör man vänta tills prästen har sagt okay till upplägget.

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-01-26 12:00:26 följande:
    Hej präster!Jag undrar om det händer att musiker kan kompa organisten med annat intrument vid tex ingången i kyrkan??
    Det förekommer, framför allt då på piano - mera sällan bastuba eller trummor
    Men du ska väl gifta dig borgerligt?
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-01-26 12:36:07 följande:

Det förekommer, framför allt då på piano - mera sällan bastuba eller trummor Men du ska väl gifta dig borgerligt?
    Ursäkta, läste lite fort - jag har inte varit med om att andra musiker spelar tillsammans med organisten - men det är väl möjligt att det går.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-01-26 12:40:14 följande:
    Mjo det var ju tanken, men hej hopp. Det blev kyrklig iaf.Kjell Präst skrev 2009-01-26 12:36:07 följande:
    Ursäkta en gammal man som inte hänger med i svängarna
  • Kjell Präst
    Timba skrev 2009-01-26 21:04:25 följande:
    Hej prästerna!Jag har problem med löftena och att säga "tills döden skiljer oss åt". Har skrivit om det tidigare här på forumet och pratat mycket med min egen vigselförrättare för att hitta alternativ. Vi är oense Nyss kikade jag på "Bonde söker fru- bröllopet" och deras vigselförrättare sa endast "jag NN lovar att älska dig i lust och nöd" INGENTING om "tills döden skiljer oss åt" eller "nu och för alltid" eller annan formulering som jag trodde var obligatorisk. Hmm... Nu undrar jag, återigen, vad man egentligen måste ha med. Eller "måste" man någonting överhuvudtaget? Kanske min präst och tillika vän som är ouppdaterad?
    Meningen "Tills döden skiljer oss åt", eller annan likvärdig mening, är obligatorisk. Man kan alltså inte säga "Tills livet skiljer oss åt", "nu och för evigt" eller liknande. Någon tvekan kring detta finns inte,detta är reglerna. Självklart, och tyvärr, kan det finnas präster som inte följer dessa regler - precis som det finns poliser, rörmokare och lärare som inte följer de regler som gäller för deras yrken.
Svar på tråden Fråga prästerna 6