Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Ratwoman76 skrev 2008-12-27 12:00:20 följande:
    God jul och ett riktigt gott nytt år. Har inte läst tråden men min fråga är.. Vi har fått både den kantorn och den prästen som vi vill ha *lycklig* men min fråga är den. om det nu skulle bli så att prästen blir sjuk typ vinterkräksjuka och det kommer typ på bröllopsdagen hur 17 gör man då.. finns det typ akutpräster som man kan ringa in vid sådana tillfällen?
    Vet faktiskt inte hur det är i ditt fall. Har man bokat vigselkyrka och tjänstgörande präst och musiker, och någon av dessa blir sjuk, så är det församlingens ansvar att se till att vigseln ändå blir av. Har man däremot bokat en "egen" präst så har ju vigselförsamlingen inte längre något ansvar. Hur man gör om den "egna" prästen blir sjuk vet jag alltså inte.
  • Kjell Präst
    Scalibregma skrev 2008-12-27 17:44:22 följande:
    Har en fråga angående brudöverlämnande. Vår präst har inte några invändningar på att min far lämnar över mig. Min fråga är nu om det komplicerar saker att min far gått ut ur kyrkan av diverse anledningar?
    Nej, det spelar absolut ingen roll. Så länge en ur brudparet är medlem så är det bara att köra på
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:19:31 följande:

Perfekt tack för ditt svar Varför är det alltid så att folk säger att man inte skall ha vitt klänning, jag känner att jag gör lite fel om jag har det!Eller är det som du säger helt ok!Skulle så gärna vilja hitta någon mjuk och varm präst, får man välja präst själv eller skall man vara välja dom som tillhör församlingen?
    När man bokar kyrka ingår normalt präst, men känner man till någon annan som man vill ha så är frågan alltid fri. Man får alltså ha med sig egen präst om man vill.
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:22:33 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-30 09:21:03 följande:
    Tycker du också att det är ok om jag har vit klänning fast att jag har barn sen innan?
    Jajjemen! Det är väl jättevackert!
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:25:28 följande:

Vad händer om man börjar skratta i kyrkan?
    Vad händer? Jo, Gud ler och är glad för att du och din man gifter er!
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:46:23 följande:

Förlåt nu är det jag igen Tack snälla för att ni svarar på frågor, vilken hjälp det är!Kjell, du har innan i tråden pratat om en psalm som heterÄnglarna sjunger i himlen! Så fint det låter skulle vilja läsa hela texten, kan man hitta det på internet vet du det?
    Den kommer här!

Psalm 333

Änglarna sjunger i himlen. Halleluja
    Glädjen blir stor när Guds Ande väcker och styrker vår tro.
    Halleluja, Halleluja
    Halleluja, Halleluja

Änglarna sjunger i himlen. Halleuja
    Glädjen blir stor när vi söker leva som Frälsaren lär
    Halleuja...

Glädjen blir stor när Guds kärlek bryter igenom hos oss
    Halleluja...

Änglarna, sången och glädjen väntar oss hemma hos Gud
    Halleluja...
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 11:02:48 följande:

Vilken är er favort tid att hålla bröllop, när tycker ni det är som finaste?
    Menar du årstid eller tid på dygnet?
  • Kjell Präst

Det vackraste bröllop jag varit på ägde rum den 27 november. Det var mitt eget
    Annars har jag mest haft sommarvigslar. Ett lite annorlunda bröllop ägde dock rum klockan 10.00 på Kristi himmelsfärdsdagens morgon - ett vårbröllop, alltså. Vårmorgonsolen lyste in genom kyrkans fönster och när vigseln var över gick brudparet ut i vårsolen och promenerade. Det är en av de vackraste vigslar jag haft!

Svar på tråden Fråga prästerna 6