Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-27 17:37:16 följande:
    Hej jag undrar hur det är med knäböjningen under vigseln, är detta ett obligatoriskt moment eller väljer man hur man vill göra? Sedan undrar jag om det är vanligt att brudparet ska niga och bocka när de kommer fram i kyrkan?
    Knäböjningen hör till. Har man medicinska eller andra starka skäl att avstå kan det säkert ordnas, men normalt tar man inte bort knäböjningen bara för att man "inte känner för" att böja knä.
    Däremot brukar inte brudparet hälsa altaret(=niga eller bocka)vare sig när de kommer in eller när de går ut.
  • Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-27 17:40:21 följande:
    En fråga till.. =) Kollade in länken över vad som är obligatoriskt och där stod det att man kan skriva egna löften.. gäller detta svenska kyrkan också? Vi skulle vilja ändra "tills döden skiljer er åt" till "för evigt"..
    Javisst kan man skriva egna löften. Dessa löften måste dock uttrycka samma sak som de redan skrivna löftena, nämligen brudparets vilja och avsikt att leva tillsammans hela livet.
    Man kan inte ändra till "för evigt", eftersom kyrkan anser att när livet på jorden är slut så är också äktenskap och liknande slut. Efter döden är vi inte gifta med varandra i den meningen.
    Däremot borde det funka med exempelvis "älska varandra hela livet" om man nu absolut inte vill säga "tills döden skiljer oss åt"
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-03 07:59:05 följande:
    Hur är det om man blir kremerad. Jag vet att man inte får sprida aska vart man vill, men vilka platser får man "välja" mellan.Tänker som min pappa som varit sjöman halva sitt liv och älskar havet. Får man strö hans aska i havet om han skulle önska det?Och måste man ha en grav egentligen? Överhuvudtaget? Tänker för min tjej vill inte ha något sånt alls när hon dör. Men hon vet inte vad som är lagligt och så.
    Vet inte exakt vad som gäller, men nog tror jag att man får strö aska i havet.

När det gäller den andra frågan så är det ju så att någonstans måste man ju göra av askan, man kastar ju inte gärna bara bort den. Man får heller inte gravsätta den på egen tomt (eftersom någon annan kan flytta in där så småningom och kanske inte uppskattar att ha en grav på tomten). Men i en minneslund kan man ju strö askan. Då finns ingen grav, ingen enskild gravplats - man får vila på en plats där många andra också vilar, och någon gravskötsel krävs inte.
  • Kjell Präst
    Lissdaniels skrev 2008-12-03 16:09:10 följande:
    Nu vill jag fråga Herrens bön, använder man bara den gamla versionen på bröllop? Jag känner mig inte bekväm i den gamla och vill ha den nya som jag fick lära mig som konfirmand. M2b som är 7 äldre vill ha den gamla för han lärde sig den. Varför använder man den gamla vid vigsel och den nya på de övriga gudstjänsterna?
    Snarast är det vid begravningar som den gamla är vanligast, detta fröstås därför att begravningar ofta besöks av gamla människor som kan den gamla utantill. Jag är inte heller bekväm med den gamla och använder den högst ogärna.
  • Kjell Präst
    Lissdaniels skrev 2008-12-03 16:36:01 följande:
    Alltså så borde vi få kunna ha den nya versionen om jag och m2b kommer överens. Den gamla känns så.... gammal. Äsch vad svårt, man vill ju att alla ska trivas.
    Javisst kan ni använda den "nya"!
  • Kjell Präst
    Macecrush skrev 2008-12-08 16:47:31 följande:
    Hej!Jag har problem med mitt knä och vet inte om jag kan stå på knä, ännu mindre ta mig upp igen utan ett helt spektakel, så till min fråga: Går det att slippa detta?
    Har man medicinska skäl att avstå från knäböjandet vid förbönen så kan man säkert "slippa".
Svar på tråden Fråga prästerna 6