Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Barret skrev 2009-01-17 16:30:26 följande:
    Hej, Jag har en fråga, det är säkert massor med människor som frågat det förut, men jag orkar inte läsa igenom riktigt än... Aja, här kommer frågan:Vi ska gifta oss i kyrkan. Jag är medveten om att man bör eller till och med måste ha psalmer under vigselakten.. Men är det okey att ha två sånger utöver dem eller blir det för mycket musik?
    Det går bra!
  • Kjell Präst

Par Nyköping skrev 2009-01-17 21:12:51 följande:

Har en fråga gällande vittnen. Om man gifter sig borgligt behöver man ju 2 vittnen som ska skriva under. Behövs detta i kyrkan också?
    Det måste finnas två vittnen, men de ska inte skriva under någonting.
  • Kjell Präst

Par Nyköping skrev 2009-01-17 21:15:59 följande:

Tack tack för svar, ja det blir väl kanske fler än 2 i kyrkan! :)
    Ja, då behövs inga särskilda vittnen. Det är bara om inga gäster är närvarande vid vigseln.
  • Kjell Präst
    paulaner skrev 2009-01-19 09:21:09 följande:
    Hej!Jag har en fråga! Har inte läst hela tråden och vet inte om detta tagits upp innan...Hur är det egentligen - är det ok att vara baraxlad i kyrkan som brud? Eller skall/bör man ha en bolero eller sjal? Vet att många är baraxlade idag, men vad anser du?
    Jo då, tråden är lång så de flesta frågor har tagits upp tidigare - men det gör ingenting, det tillkommer nya läsare hela tiden.
    Traditionellt sett har baraxlat inte ansetts höra hemma i kyrkan, av respekt för det heliga kyrkorummet. Nuförtiden tror jag inte att det är många som höjer på ögonbrynen inför ett par bara axlar. Möjligen någon äldre släkting som "vet hur det ska vara" trots att han/hon inte varit i kyrkan sedan sin egen konfirmation Själv är jag upptagen av andra saker i vigseln än att kontrollera brudens klädsel Kanske bör man dock tillägga att etikettsgurun Magdalena Ribbing anser att det inte spelar någon roll vad kyrkan och prästerna tycker i frågan, baraxlat i kyrkan är etikettsmässigt lika fel i alla fall.
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-19 13:05:00 följande:
    Skulle ni vilja ge några tips på hur man kan formullera om löftena?En kansek för privat fråga.. Men när ni som är präster gifte er gjorde ni egna löfte då?
    Vi följde handbokens löften, hittade inte på något eget alls. Fast jag var inte präst när jag gifte mig...

Det man måste tänka på när man formulerar egna löften är det som Burre och En till präst skriver om här ovan, alltså att de egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdigformulerade: Brudparets vilja att leva tillsammans tills döden skiljer dem åt.
  • Kjell Präst
    Toblerone skrev 2009-01-19 13:36:15 följande:
    Är det vanligt att bruden/paret verkligen GRÅTER?Det är ju glädjetårar men det förstår.
    Att någon verkligen gråter med hulkanden, tårar och snor är nog kanske inte så vanligt - men visst måste det förekomma. Men jag tror annars att det vanligaste är att man som brudpar är så fokuserad på uppgiften (gå rätt, säg rätt etc) att man inte bölar så förfärligt som man nog hade trott att man skulle.Och lite glädjetårar skadar ju ingen. Jag brukar själv ha svårt att hålla tårarna borta när vi sjunger ur psalm 84: "Vi ber dig, låt dem lämna sig själva i din hand/och hjälp dem hålla löftet som de har gett varann"
  • Kjell Präst

På rosa moln skrev 2009-01-20 01:40:11 följande:

Hur många sångnummer finns det plats för under vigseln?
    2-3 solosånger är inte ovanligt
  • Kjell Präst

Vill nu skrev 2009-01-19 20:26:54 följande:

Ha ha ha, ja... Får man plats med en toarulle i klänningen, tro??!
    Annars kan ni ju låta någon i brudföljet bära in den på en kudde
Svar på tråden Fråga prästerna 6