Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

En till präst skrev 2008-12-17 13:05:26 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-17 12:57:40 följande:
    Mhm - men vem ska spela och sköta ljudet då?Nå - det är ju en hypotetisk fråga. Även om måhända några brudar skulle tycka att de själva är viktigare än Jesusbarnet så inser nog de flesta att de inte kan tävla med Kalle Anka Min spaning är att frågan inte kommer komma upp under vår yrkesverksamma tid. Däremot säkert långfredagen snart - påskafton har ju redan varit uppe.
    Jag har haft en vigsel i en herrgård utan förstärkt ljud och där jag själv stod för musiken i form av gitarrspel. a´capellasång går ju också bra. Men som sagt, än så länge är det knappast aktuellt med julaftonsvigslar. Jag tror som du, att påsken först kommer att bli aktuell. Men skulle det hända så länge jag lever skulle jag totalvägra. Julafton - kanske, långfredagen - aldrig någonsin i hela mitt liv!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2008-12-17 13:10:06 följande:
    En till präst skrev 2008-12-17 12:33:53 följande:
    Tar också allt vad som finns att komma över på julafton, så kan jag sova med gott samvete på juldagsmorgonen. Dessutom är det lite roligare att tala för vakna människor än de som sitter och sover i bänkarna.
    Har de senaste åren aldrig träffat på någon som sover i julottebänkarna. Tror att det förändrats lite i och med att julottan inte är ett MÅSTE längre. Man går för att man vill, tror jag, och då är sömnbenägenheten mindre. Själv skulle jag som sagt inte sova även om jag - Gud förbjude- skulle bli bestulen på julottan av någon elak kollega
  • Kjell Präst

Nina och Rickard skrev 2008-12-17 13:44:27 följande:

Varför hålls julottan så himla tidigt? Är det för att det ska heta just "julottan" eller har det nån typ av..historisk förklaring? Gäsp :)Kl 10-11 skulle det vara perfa, då dom flesta vanliga gudstjänsterna hålls.
    Det finns ju gudstjänster som hålls även vid den tiden på juldagen. Poängen med en julotta är ju att den hålls i ottan, alltså tidigt på morgonen. Historiskt är det så att det på juldagen hölls flera olika gudstjänster; en mitt i natten, en vid tre-fyratiden på morgonen, en på förmiddagen etc. Jag gissar att julottan hölls vid denna tidiga timme för att man sedan skulle hinna hem och mjölka korna och utfodra övriga djur.
    En julotta som hölls klockan 10.00 skulle jag inte besöka - men det förekommer faktiskt sådana också.
    Inom parentes kan jag nämna att vi i min kyrka har infört även påskotta. Inte så jättetidigt dock, klockan 07.00 - och sedan serveras sillfrukost i församlingshemmet.
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2008-12-17 14:29:02 följande:
    Tappade tron när jag tappade kontakten med kyrkan skulle man kunna säga.
    På sätt och vis kan man ju säga att det var tur att du inte tappade tron för att du FICK kontakt med kyrkan Sådant händer också, tyvärr...
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2008-12-17 14:38:21 följande:
    Det är ju trots allt lite som att utföra guds under varje dag när man bryr sig om andra.
    Japp. Det är en av tankarna i min kommande julottepredikan, faktiskt. Att barnet som föds inte bara föddes för tvåtusen år sedan utan fortfarande, varje dag, så länge vi bryr oss om barnen och varandra.
  • Kjell Präst

momi boki skrev 2008-12-18 01:38:59 följande:

kan man spela upp en låt från en skiva vid intåget??? eller mpste man ha orgel?
    Det varierar från kyrka till kyrka. Vissa tillåter att CD-musik spelas, andra inte. Vissa kyrkor har en bra ljudanläggning, andra inte. Oavsett vilket är förstås orgel (eller annat instrument) alltid att föredra, levande musik låter alltid bättre än burkad.
  • Kjell Präst

Nancy Drew skrev 2008-12-25 23:40:07 följande:

God Jul! När är egentligen den kristna julen slut? Något säger mig att Tjugondag Knut är ett mer profant påfund?
    Detta flyter i varandra, i min kyrka tar vi ner pyntet (krubban, granen m.m.) vid Tjugondedag Knut, men ingenting "juligt" händer efter trettondagen, då man ju firar att de tre vise männen kom fram till Jesusbarnet.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-12-27 09:46:15 följande:
    Nu har både den präst och organist vi vill ha, tackat ja till att närvara vid vår vigsel. Kan vår vigselkyrka (som är en annan kyrka än den prästen och organisten jobbar i), säga nej till att vi tar vår egna präst och organist och inte deras?
    Det har jag svårt att tänka mig, om ni håller er till vigselkyrkans vanliga vigseltider så borde det inte bli några problem. Sådant sker hela tiden. Ska själv ha ett dop i en annan kyrka än min "tjänstgöringskyrka" om några månader
Svar på tråden Fråga prästerna 6