• miss u

Västeråsbrudar 2009 del 2

Hej på er!

OJOJ, vad kul det är att gå på bröllop! Hade verkligen så roligt i lördags på sambons lillebrors bröllop. Nu längtar jag bara ännu mer efter mitt eget. Grät en skvätt i lördags, så jag vet inte hur jag ska klara av mitt eget bröllop. Lär bli att ta extra mascara i beredskap.

Det blev ju rätt trångt i lokalen, då vi var runt 50 st på 60 kvm. Resterande 15-20 personerna satt i ett rum intill och fick springa in till det stora rummet när det var dags för tal. Kändes väl lite konstigt, men man fick ta det för vad det var. Trubaduren var jättebra, så honom ska vi förhoppningsvis också ha. Pratade en del med honom, och han skulle kolla upp så han kunde.

Hamnade mittemot brudens systers sambo vid bordet. Dom hade precis förlovat sig och tänkt gifta sig antingen nästa år eller året efter, så ni kan ju förstå vad vi pratade om. Han hade tagit brudparets bilder. Fick se några av dom. Var såå fina! Han kunde tänka sig att ställa upp gratis och ta våra foton. Jättesnällt! Kan tänkas att det blir nåt sånt. Hade sedan innan tänkt ha hans flickvän som barnvakt (hon vet inte om det än), så det skulle passa bra. Känns som att saker börjar falla på plats. Vi vet rätt mycket nu om hur vi vill ha det, och inte.

Tänkte ringa och fixa nåt kontrakt med Hamncafét. Vore bra att ha det fixat innan vi åker iväg. Ni som har hyrt lokal, har ni skrivit kontrakt och vad står det på det?

• miss u

Står det nåt i kontrakten om vad som ingår, alltså porslin och städning osv? Vi måste fixa porslin själva, men det ska väl gå bra. I lördags var det olika sorters tallrikar, bestik och glas. Jag tyckte det inte gjorde så mycket egentligen. Huvudsaken är ju att dom liknar varandra ändå.

En annan bra idé som bruden hade kommit på var att skriva alla namn på duken, där tallriken skulle stå. Eftersom det var buffé var det inga tallrikar på borden från början. Kanske är nån här som vill skippa placeringskort.

MoonGirl skrev 2008-12-15 08:19:11 följande:
    miss u skrev 2008-12-15 07:46:21 följande:
    Kul med bröllop! Förstår att ni längtade till era bröllop också!Vi har ju hyrt Brunnby gård och på vårat kontrakt så står det vad det kostar att hyra gården, när vi får tillträde till lokalen och hur länge vi får ha lokalen. Fredag kl 14.00-söndag kl 12.00. Det står även när vi ska betala lokalhyran. Jag tror inte att det var något mer....
  • miss u

Vad skönt att ni kunde få städningen avklarad mot betalning. Det är det ju helt klart värt. Jag ska försöka hinna kolla med Hamncafét idag om kontrakt.

Era servettringar låter jättefina! Vi kommer nog rulla servetterna och sen knyta fast en lapp med gästen namn. Lappen kommer att påminna om inbjudningskortet.

Grattis till fotografen! Var skönt att ha det avklarat! Vi ska som sagt förmodligen ha sambons lillebrors frus syster + sambo. Har sett flera av bilderna dom tagit på brudparet i lördags. Hur fina som helst! Vi ska bara komma överens om dom ska fota oss hela dagen, eller hur det blir. Självklart kommer vi ge dom en slant trots att dom inte vill.

Du kommer vara snyggast i stan när du åker runt med er häst och vagn!

MoonGirl skrev 2008-12-15 23:43:56 följande:
    miss u skrev 2008-12-15 09:01:00 följande:
    Nej, vad jag minns så stod det inte om något sådant (alltså om porslin). När vi var ut till Brunnby gård så sade hon som har gården att porslin ingår och så visade hon vad det var för porslin och var det stod någonstans.Gällande placeringskorten så ska vi linda runt servetten med ett vitt papper, dekorera det med olivgrönt satinband, ett silverpapper och en pärlemobrads-nit och sedan skriva gästens namn. Det blir som en "servettring". Blir nog bra, hoppas jag! Vi har det gröna satinbandet, pärlemobrad-niten och ett silverpapper som tema i våra trycksaker.... Ang städning efter bröllopsfesten så ska personalen på Brunnby gård fixa det mot en kostnad...
  • miss u

Åh, så kul att du har skickat inbjudningskorten! Var det många som visste om bröllopet innan, eller får dom en chock nu? Hade jag fått ett kuvert där det stod att jag inte fick öppna förrän på julafton så vet jag faktiskt inte om jag hade kunnat hålla mig. Såå nyfiken i en strut!

Hur går det med korten på tårtan som ni provsmakade häromveckan?

Barret skrev 2008-12-16 08:01:37 följande:
    Tjenare tjejer!Kul att det går framåt för er i planeringarna. Själv har jag ju precis klarat av inbjudningskorten och vi skickade dem ju i lördags så de borde kommit fram till folk igår eller idag... Hur roligt som helst ju!!! Vi hade ju stämplat "Får ej öppnas förrän julafton 24 december" på kuverten och det skulle vara spännande att veta hur många som öppnat sina kuvert redan och hur många som verkligen väntar.... Så nu är det bara att börja på nästa projekt och ikväll ska jag vika pappret som ska utgöra utsidan på vårt festprogram. Har inte bestämt exakt hur det ska se ut, men det får väl lösa sig efter hand :o).
  • miss u

Är det nån som har koll på om det blir rea på ringar framöver, typ mellandagsrea?

• miss u

Nu har jag kollat lite med Hamncafét och vi är inbokade i hennes kalender, och vi kommer betala när vi kommer dit på fredagen, så hon tyckte att det var onödigt att skriva nåt mer kontrakt. Vad tycker ni? Det borde väl vara okej..?

• miss u

Vi måste ha Hamncafét städat till kl 12 dagen efter. Får nog se till att göra så mycket som möjligt innan man går och lägger sig. Vi kommer ju bo typ 10 m från festlokalen så det går fort att ta sig dit iaf.

Har du fyllt år? Grattis på födelsedagen i efterskott isåfall! Halsbandet låter jättefint. Kul med matchande örhängen till. Jag köpte ett pärlhalsband + armband när vi var i Kroatien i somras. Får se om jag ska ha det eller om det blir nåt annat köpt i Thailand. Jag har inga hål i öronen, så örhängen behöver jag inte beskymra mig om.

Jag har fått en slags bokningsbekräftelse på mailen nu av ägaren till Hamncafét. Men har bett om att hon ska skriva ut det och skriva på det, och att jag ska skriva på och skicka till henne, så det blir ordentligt gjort. Det är ju ändå inte vilken fest som helst som vi hyrt lokalen till.

Håller med om att tiden går jättefort! Idag är det exakt 7 månader tills vi gifter oss! Hoppas tiden fram tills dess går lika fort.

God jul och gott nytt åt till dig med. Jag lär nog hinna gå in här ett antal gånger till innan det är dagen J.

MoonGirl skrev 2008-12-17 10:52:59 följande:
    miss u skrev 2008-12-16 06:54:11 följande:
    Ja, det känns jätteskönt att personalen på Brunnby gård kan fixa städning efter festen. Hur kul är det att komma och städa själv efter en fest? Ja, det känns så himla skönt att vi har bokat fotograf nu. Vi fick också se bilder på olika fotograferings-stilar. Vi ska välja ut 6 st stilar som vi tycker är fina och träna på de hemma, så blir det bra till bröllopsdagen. Det var tydligen något nytt som de hade börjat med hos den där fotofirman. Vi träffade ju två fotografer i måndags och de var riktigt roliga! Jag skrattade hela tiden. Det blir nog hur kul som helst när vi ses sedan! Visst, de är dyra, men tyvärr känner vi inte någon som kan fota oss. Men det får bli så här. Man får väl hålla kostnaden nere på annat i stället.Gällande smycken på bröllopet så ska jag ha ett pärcolliehalsband på mig. Fick det av sambon i födelsedagspresent igår. Vi var ner på stan häromkvällen, så jag fick välja ut ett halsband som jag ville ha. Nu inför julen så brukar de ju ha erbjudanden, till detta halsband så var det så att man fick med ett par örhängen GRATIS. Jag fick alltså med ett par matchande pärlcollieörhängen på köket. Perfekt!! Jag ska köpa ett pärlcolliearmband lite senare.
  • miss u

Är det nån som har hört av sig än eller är det pli på folk?

Vill se kort på tårtan nuu!

Barret skrev 2008-12-17 16:17:05 följande:
    Det är några som vet om bröllopet så som våra föräldrar, syskon och några vänner här i Västerås. Men alla utanför Västerås samt resten av släkten på min sida vet ingenting (om de inte öppnat kuverten som de fått hem förståss..) Oj oj, tårtan, jo jag tog massor med bilder som jag ska lägga upp såklart, måste bara komma ihåg det när jag är hemma och sitter vid rätt dator. Ska försöka komma ihåg det!miss u skrev 2008-12-16 09:05:36 följande:
  • miss u

Kl 12 känns lite tidigt med tanke på att jag och sambon kom upp runt kl 14 (!!) efter sambons lillebrors sambo. Har nog aldrig sovit så länge förut, eller iofs var det sambon som sov och jag väntade på att han skulle vakna.

Vi kommer sova i Hamncafés sjöstuga, en liten stuga som ligger i vattnet utanför. Det kommer bli jättemysigt. Vet inte hur det ska gå med klänningen när jag ska hoppa i båten, men det får bli ett senare problem.

Hoppas att du hittar armbandet. Är ju skönt om man använder sånt som annars bara ligger.

Jag har två julklappar kvar att köpa. Vet vad jag ska köpa så det är rätt lugnt. Blir att trängas på stan på lördag bland alla andra. Är ju en viss charm med det också. Är du klar?

MoonGirl skrev 2008-12-18 08:53:14 följande:
    miss u skrev 2008-12-18 06:57:29 följande:
    OK, så det måste vara städat senast kl 12 dagen efter festen hos er också. Var kommer ni att tillbringa er bröllopsnatt någonstans? Vad kostar det att hyra hamncafét? Ja, jag fyllde år den 16/12, så nu är man ett år åldre . Känns inte så stor skillnad, he he. Vad kul att du också har ett pärlhalsband! Det är ju så himla fint! Jag kom på att jag har fått ett pärlarmband av min farmor för jättelänge sedan, måste kolla i mitt gamla smyckeskrin som ligger i Fagersta av alla ställen . Jag vet att jag la undan det för många år sedan, för då var det för stort. Men nu kanske det passar. Jag ska se om det matchar mitt halsband och örhängen. Det vore ju jättebra om det gjorde det, för då har jag allt komplett när det gäller smycken inför bröllopet. Det är ju jättebra om ägaren till hamncafét vill skriva under bokningsbekräftelsen. Det gjorde de på Brunnby gård på vår bokningsbekräftelse också. Har du handlat klart alla julklappar ännu då?
  • miss u

Vad var det för fotograferingsstilar ni fick kolla på? Kan inte jag få kika lite på dom? Vi kommer förmodligen att anlita en amatör så det vore bra med lite idéer om hur vi ska stå och så.

MoonGirl skrev 2008-12-17 10:52:59 följande:
    miss u skrev 2008-12-16 06:54:11 följande:
    Ja, det känns jätteskönt att personalen på Brunnby gård kan fixa städning efter festen. Hur kul är det att komma och städa själv efter en fest? Ja, det känns så himla skönt att vi har bokat fotograf nu. Vi fick också se bilder på olika fotograferings-stilar. Vi ska välja ut 6 st stilar som vi tycker är fina och träna på de hemma, så blir det bra till bröllopsdagen. Det var tydligen något nytt som de hade börjat med hos den där fotofirman. Vi träffade ju två fotografer i måndags och de var riktigt roliga! Jag skrattade hela tiden. Det blir nog hur kul som helst när vi ses sedan! Visst, de är dyra, men tyvärr känner vi inte någon som kan fota oss. Men det får bli så här. Man får väl hålla kostnaden nere på annat i stället.Gällande smycken på bröllopet så ska jag ha ett pärcolliehalsband på mig. Fick det av sambon i födelsedagspresent igår. Vi var ner på stan häromkvällen, så jag fick välja ut ett halsband som jag ville ha. Nu inför julen så brukar de ju ha erbjudanden, till detta halsband så var det så att man fick med ett par örhängen GRATIS. Jag fick alltså med ett par matchande pärlcollieörhängen på köket. Perfekt!! Jag ska köpa ett pärlcolliearmband lite senare.
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009 del 2