• miss u

Västeråsbrudar 2009 del 2

Hej brudar!

Nu är det dags för del 2 av Västerås-tråden. Här tipsar och utbyter idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

En hyfsad kronologisk lista över brudar och vigslar/festlokal:
    Barret ? Badelunda kyrka, Björnögården 090502
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh ? Badelunda kyrka, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka, Västerås stadshotell 090718
    miss_u - Säby kyrka, Hamnmagasinet Borgåsund/Lagersbergs kursgård 090718
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808
    Mangos - Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009 del 2
  • Barret

miss u:
    Skönt att höra att intervjun gick bra. Vi håller ju tummarna allihoppa här!
    Det är nog alltid bra att ringa upp och ha fler frågor eller visa sitt intresse. Tänker att man sticker ut lite mer ifrån mängden då!

Jag släktforskade faktiskt när jag gick på gymasiet, var ganska enkelt att gå igenom de gamla kyrkböckerna och jag kom ganska långt bak i tiden (tyvärr hittade jag inga roliga efternamn där). Efter runt 10 generationer tog det dock stopp och det visade sig senare att min morfar också släktforkat (hade valt hans sida av en slump egentligen) och han hade försökt få tag på gamla kyrkböcker från USA men utan framgång. Om man vet att släkten bott i närheten är det oftast lättare än om släkten vandrat runt halva Sverige (eller världen för den delen). Tror det är svårt att släktforska om det visar sig att någon är adopterad, sånna handlingar brukar vara hemlighetsstämplade så vitt jag förstått.. Rätta mig gärna om jag har fel!

• Åsa i London
    MoonGirl skrev 2009-02-22 22:32:46 följande:
    Åsa i London skrev 2009-02-20 11:09:17 följande:
    Jag var in på skatteverkets hemsida och har hittat information om hur det går till om hindersprövning och allt sådant. Ska ni gifta er i Sverige eller i UK?
    Vi gifter oss i Romfartuna Kyrka den 23 maj... hoppas att prasten kommer att kunna ta delar av vigseln pa engelska :) Festen kommer att vara pa stadshotellet.
  • miss u

Hur gick du tillväga för att släktforska? Var finns det kyrkoböcker? Jag får nog satsa på mammas sida om jag ska hitta nåt med tanke på farmors adoption.

Har pratat med "nya" jobbet. Det kändes fortfarande bra, men stör mig lite på att han sa att det var många som var duktiga... fast en av dom var jag, och det känns ju bra iallafall. Skulle få svar i nästa vecka.

Barret skrev 2009-02-24 12:18:40 följande:
    miss u:Skönt att höra att intervjun gick bra. Vi håller ju tummarna allihoppa här! Det är nog alltid bra att ringa upp och ha fler frågor eller visa sitt intresse. Tänker att man sticker ut lite mer ifrån mängden då! Jag släktforskade faktiskt när jag gick på gymasiet, var ganska enkelt att gå igenom de gamla kyrkböckerna och jag kom ganska långt bak i tiden (tyvärr hittade jag inga roliga efternamn där). Efter runt 10 generationer tog det dock stopp och det visade sig senare att min morfar också släktforkat (hade valt hans sida av en slump egentligen) och han hade försökt få tag på gamla kyrkböcker från USA men utan framgång. Om man vet att släkten bott i närheten är det oftast lättare än om släkten vandrat runt halva Sverige (eller världen för den delen). Tror det är svårt att släktforska om det visar sig att någon är adopterad, sånna handlingar brukar vara hemlighetsstämplade så vitt jag förstått.. Rätta mig gärna om jag har fel!
  • miss u

Kan du maila mig vilken kyrka, var ni ska ha festen och vilket datum.. om du vill vara med på listan i nästa tråd? Ser ju kyrka och datum här, men lättare att sammanställa alla om jag har det på mailen. Börjar ju bli ett gäng nu!

Åsa i London skrev 2009-02-24 14:45:01 följande:

Vi gifter oss i Romfartuna Kyrka den 23 maj... hoppas att prasten kommer att kunna ta delar av vigseln pa engelska :) Festen kommer att vara pa stadshotellet.
  • MoonGirl
    Barret skrev 2009-02-24 08:07:42 följande:
    MoonGirl:Det stämmer som du säger att du ensam "äger" efternamnet. Självklart kommer Erik också kunna ge vidare det namnet eftersom han fått det av sin mamma. Däremot kommer Mikael aldrig kunna ge det vidare om något skulle hända och han vill gifta om sig. Silverberg är fint!
    Tackar! Hedqvist är också ett fint efternamn!

Det känns bra att Erik också kan föra vidare efternamnet Silverberg känns bra att jag bytte efternamn, min farfar heter Erik i förnamn och han har kvar vårat gamla efternamn. Hade jag haft kvar mitt gamla efternamn så hade ju Erik hetat precis som min farfar. Det kanske inte hade varit så jättekul....
  • mysan31

moongirl:beställde ni tårta från chantals,vad blev det...

• MoonGirl

miss u skrev 2009-02-24 08:42:59 följande:

Hur gick du till väga när du släktforskade? Det låter spännande att leta upp gamla släktingar, och se vad man har för lik i garderoben. Jag vet redan nu att min farmor är adopterad, vilket kanske gör det svårare att släktforska..?
    Jag släktforskade lite i Finland. Jag var tyvärr aldrig på plats i Finland, men tanken var att jag skulle åka dit. Det hade varit lättare. Jag tog reda på var mina släktingar kom ifrån (vilken stad eller ort i Finland) och ringde till kyrkoexpeditionen där och de tog fram papper åt mig. Det kostade lite att de skulle "släktforska" åt mig på plats, men det var det ju värt, för att slippa åka till Finland när jag behövde ett papper inför namnbytet. Jag minns att när jag ringde dem (till de svensktalande trakterna i Finland, tack och lov!!) så minns jag att de hade en väldigt annorlunda dialekt .

Sedan så har min tremänning hjälpt mig att släktforska lite. Hennes farmor är min farfars syster, så min tremänning hade också nytta av att släktforska lite. vi fick bla fram att min farfars pappas bror hade flyttat till USA och levde sitt liv där borta. Sedan så berättade min tremänning att det fanns en bok om vår släkt . Den hade hennes mamma, så hon kopierade några sidor ur boken och där stod det intressant fakta om släkten (vårat led) och där fanns alla årtal mm. Jag skulle väldigt gärna vilja köpa den där boken, men det får jag försöka fixa i Finland (om jag nu åker dit någongång och släktforskar vidare). Om det nu går att få tag på boken. Med hjälp av den boken så kan jag komma ner till 1700-talet.

Mammas kusin hade släktforskat på min mormors sida och han hade kommit väldigt långt ner. Min mamma fick ett jättestort släktträd som hennes kusin hade fixat till henne, men den ligger nog hos mina föräldrar någonstans.

Det är kul att släktforska, bara man har tid så . Nu har jag inte tid med sådant, men kanske om några år, eller så? Då skulle jag vilja åka över till Finland och greja med det där. Samtidigt vill man resa runt lite och titta på omgivningarna som släkten har bott på.

Tyvärr så tror jag att det blir svårare att släktforska om din farmor blev adopterad.
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2009-02-24 21:31:53 följande:
    moongirl:beställde ni tårta från chantals,vad blev det...
    Ja, vi har beställt en provtårta från Chantal´s. En tårta med vit marsipan (en ganska enkel men klassisk bröllopstårta) och sedan röda rosor, med gröna blad och lite "silverknappar" i rosorna och lite runt tårtan. Sedan ska våra namn stå i bröllopstårtan + vårat vigseldatum och sedan ska det gå ett grönt och vitt band runt tårtan. Vi försökte få vårat färgtema i dekorationen av tårtan. Fyllningen i provtårtan blir bla: choklad, grädde och lite chokladbitar i, hallon och marräng. Jag tror det var allt. Jag vet inte hur det kommer att smaka, men... vi får prova oss fram. Det lät gott i alla fall, vi får hoppas att det blir gott. Vi får provtårtan på fredag!!! Ska ta kort på tårtan och lägga ut i mitt bildgalleri sedan!!! Om vi inte gillar provtårtan, så får de göra en ny bara, man får testa sig fram till en fyllning som passar bra ihop.

Ska ni beställa bröllopstårta snart? Varifrån hade ni tänkt beställa tårta? Chantal´s tar 32 kr/biten. De verkar jättebra! *Tipsar*.
  • MoonGirl

mysan31: Jag tror att det blev den här tårtfyllningen till slut i alla fall. Vi pratade om så många olika slags fyllningar. Men jag vet mer om detta på fredag. Jag ska tala om hur tårtan smakade och allt det där . Ska bli kul att prova sig fram.

• catarinaw

Måste bara säga att jag beställde en tårta från Öhrmans, den vi ska ha till bröllopet, till min blivande mans födelsedag och den va kalas god!! Kan varmt rekommendera! Det va en mousse tårta med vit choklad och passion. Dock vill jag ha lite mer vit choklad i, eftersom jag älskar choklad, så det ska jag säga till om när vi beställer. Men kombinationen, den va riktigt bra :) Ville bara dela med mig ifall ni vill ha lite inspiration ;)

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009 del 2