• Frukenob

Tärn kris

Redan från början har en av mina tärnor tröttat ut mig. Hon ställer krav och är bestämd över sin klänning. Hon vill att jag ska betala den och hon vill själv bestäma hur den ska se ut och hon vill vänta tills 1månad innan bröllopet att inhandla den för on "kan" gå ner i vikt säger hon.
    Min andra tärna är tvärrt om, hon vill själv betala sin kläning och hon tar på sig vad jag vill att hon ska ha.
    Från början så la jag inte så myckat tankar på tärnornas klänningar men den senaste tiden har jag börjat tänka mer på det. Nu har jag bestämt mig att jag vill att dom ska ha lika klänningar och jag vill faktist bestäma hur dom ska se ut.

I morgon kommer min tärna med sambo och ska äta lite middag här och jag har bestämt att jag ska berätta för henne att hur jag vill ha det.
    Många säger att om hon är en bra vän ska on kunna ta detta. Men hon är en person som mycket väl kan säga: Då vill jag inte vara tärna.
    Det gör ont i min mage för jag vill inte såra henne.

Samtidigt kan jag tycka att det hade varit skönt om hon hade sagt det. Hon är väldigt egosentriska och det är jobbigt i dessa sammanhang.

Behövde bara skriva av mig lite. Tack

• Svar på tråden Tärn kris
  • MolsonCanadian

Tycker inte att du ska bry dig om att "inte göra henne ledsen". Det är inte hon som gifter sig.

Jag skulle avyttra henne som tärna med en gång om jag noterade ett sådant beteende hos henne.

• Miafiahallonfjärt

En tärna ska ju vara en tillgång och inte en belastning. Det är en ära att bli tillfrågad men självklart ska man inte bli överkörd. Hoppas ni kan lösa detta med bra kommunikation istället för att riskera er vänskap.

• la esposa

Ja.

jag och en tjej till har fått äran att vara tärnor på vår väns bröllop. Jag känner inte alls den här tjejen.

Vår vännina ville att vi skulle ha likadana klänningar, som vi faktist ska betala. Vi körde en dejt och gick ut tillsammans och provade fram en klänning som passade båda i modell (och vi är olika i kroppen) sen bestämde blivande bruden färg..

Blivade bruden betalar smink och hår för oss den dagen, vilket är jättesnällt. Det är en en ära att bli vald som tärna och man ska vara ödmjuk inför sin uppgift.

om hon har psykiska problem så ska du nog tänka 2 grr.. Det kan bli väldigt jobbigt om hon skulle må dåligt på bröllopsdagen..
    inte lätt situation detta, men det är din dag och vill hon göra på sitt sätt så får hon gifta sig..

• FrökenDagg

Men, om man har särskilda kriterier för hur ens tärnor ska vara klädda borde man väl betala klänningarna för dom? Annars kan det ju bli en dyr historia för nåt man som tärna inte vill ha på sig vid något annat tillfälle? Om tärnorna får välja kläder själva (kanske med vissa önskemål eller direktiv men inte krav) kan de ju välja mer och därför betala själva. Tänker jag.

• Emmeli o Markus
    FrökenDagg skrev 2008-11-28 22:35:44 följande:
    Men, om man har särskilda kriterier för hur ens tärnor ska vara klädda borde man väl betala klänningarna för dom? Annars kan det ju bli en dyr historia för nåt man som tärna inte vill ha på sig vid något annat tillfälle? Om tärnorna får välja kläder själva (kanske med vissa önskemål eller direktiv men inte krav) kan de ju välja mer och därför betala själva. Tänker jag.
    d låter vettigt!
    Längtar efter vår stora Dag:)
  • Bumlis

Förstår att du inte orkar med hennes "attityd", men hon verkar ha det kämpigt psykiskt, och jag vet inte om jag håller med om att man bara kan strunta i att tänka på det och "avyttra" henne. Hon är ju trots allt din vän, och en vän som har det jobbigt, bröllop eller inte.
    Hoppas det fixar sig, och att du hittat ett bra sätt att kommunicera det du ville få fram till henne.

• Frukenob

Givetvis som man har massa krav på klänningen att man betalar den, mitt ända krav är färgen.

Bumlis skrev 2008-11-30 00:56:32 följande:
    Förstår att du inte orkar med hennes "attityd", men hon verkar ha det kämpigt psykiskt, och jag vet inte om jag håller med om att man bara kan strunta i att tänka på det och "avyttra" henne. Hon är ju trots allt din vän, och en vän som har det jobbigt, bröllop eller inte.Hoppas det fixar sig, och att du hittat ett bra sätt att kommunicera det du ville få fram till henne.
    Om vän har det jobbigt är det klart man ställer upp. Men denna vännen har haft det jobbigt sen vi träffades, i 7 år har jag stöttat och funnits tillhands dygnet runt. Det börjar stå mig upp till halsen.
  • Miss Biii

Frukenob- Hur har det gått??

• LillEm

Hmm, jag tycker det är lite konstigt det här med tärnor, klänningar och alla krav kring att det är "brudens dag". Jag håller med Fröken Dagg om att om man har bestämda åsikter kring vad tärnorna ska ha på sig så borde man också betala klänningarna. Bara för att det är "brudens dag" så kan man ju ställa vilka krav som helst..... Själv så har jag valt att inte ha några tärnor, skulle inte kunna välja bland mina underbara vänninor . Samtidigt så känner jag mig så nöjd med att gå längs altargången med endast min m2b vid min sida. Nu blir det säkert många upprörda reaktioner. Snälla bli inte irriterade, jag menar inte att det är fel att ha tärnor, bara att jag inte har något behov av det .

När det gäller tärnan som inte mår så bra så är det ju verkligen jätteledsamt. Anorexi/bulimi är fruktansvärda sjukdomar som sakta men säkert förstör dessa människor innifrån. Jag tror att du, Frukenob, kanske ska ta det som kärlek från en vän när hon tackade ja till att vara tärna trots sin sjukdom och alla de farhågor som brukar komma med den. Nu säger jag dock inte att du ska ta något skit från din vän. Även om man är sjuk så får man ju såklart inte bete sig hur som helst. Men vad jag menar är att du kanske ska ge henne en chans!

Lycka till / LillEm

Svar på tråden Tärn kris