• nni

Italien - Terracina!

Vi har velat fram o tillbaka mest mellan Italien o Grekland som semesterresemål i sommar.
    En ultimat smekmånad för oss e att njuta av ett vackert land. Sol o bad o gärna mer därtill att se o uppleva.
    Därför tänkte vi Terrasina. För det verkar vara otroligt fint med stränderna o gatorna bland annat. Sedan ligger det bra förbindelser till Rom därifrån.

Så nu undrar jag, någon som semestrat i Terracina??

• Svar på tråden Italien - Terracina!
  • 27juni2009

hej hej visst pratade ni om tunisien eller nåt innan oxå?
    har tyvärr inte varit där o vi ska bara lata oss på vår smekmånad, får passa på när mane barnfri ju

• didis

Yes, för 6 år sedan. Då var det en kanonstad med väldigt få utländska turister, däremot många italienska.

Vi bodde på hotell l´Appodo och hade balkong precis vid havet.
    Det fanns också en populär restaurang som hette Universitet de la Pizza eller ngt liknande med jättelång kö utanför där de serverade pizza i hel- eller halvmeter.

Uppe på berget fanns något tempel, jag har glömt vilket, och en charmig gammal stadsdel.

När vi var där var det 30-35 grader varmt så vi var inte så jätteaktiva. Och, NB, det var några år sedan vi var där men då var det kanon!

Personligen föredrar jag Italien framför Grekland men jag kanske bara inte har hittat guldkornen i Grekland (Zakhyntos var fint dock och vilekt kanonhotell!).

• nni
    27juni2009 skrev 2008-12-03 16:32:29 följande:
    hej hej visst pratade ni om tunisien eller nåt innan oxå?har tyvärr inte varit där o vi ska bara lata oss på vår smekmånad, får passa på när mane barnfri ju
    Ja det stämmer vi har varit inne på en del. Haha.
    Det låter skönt det :) vi vill mest också lata oss, men inte i Rom om det blir av.
  • nni

didis; Det låter perfekt! När vi ska dit (juni-juli) så stod det något om att det ska vara runt 26-28 grader. Helt lagom tycker jag. Vi vill lata oss mycket men som sagt inte i Rom naturligtvis.
    Var det jätte dyrt där då? Maten o drickan var god?

Vi har varit på Kreta o där trivdes vi jätte bra! Men vill till en ny ö för oss. Zakhyntos verkar fint. Varit inne på den ön mycket samt Kefalonia.
    Men vi tycker att Terracina o Rom skulle vara perfekt ihop som smekmånad. Återvända till Grekland ska vi ändå göra!

• didis

Vill minnas att prisnivån inte var varken chockerande hög eller anmärkningsvärt låg men dock lägre än i Sverige.

Vi var där med barnen så vi gick inte på några lyxkrogar direkt men mat etc var helt ok.

Hotellet var då delvis under renovering, vi var en av de första som bodde i rummet som var superfräscht och luftkonditionerat. Vi var dessutom den första (utländska)gästen som direktbokat via deras hemsida så hotellchefen kom glädjestrålande och mötte oss och i foajén och skakade våra händer ivrigt. Så vi hade lite vip-behandling.

Jag tror de skulle bygga pool vid hotellet, det hade i vilket fall just uppgraderats från 3 stjärnor till 4. Egen strandremsa hade de i alla fall och terass vid havet. Åh längtar till solen o värmen!!

• nni

Jo att prisnivån inte e så låg förstår man ju eftersom det e Italien det gäller! Bara det inte e sanslöst kanske. Maten tror jag nog e god.
    Vi har tänkt vara på ett lägenhetshotell 3 +. Det räcker. Med pool o gångavstånd till stranden o centrum.
    Det jag gillar också e att det e blandat med turister, e mestadels italienska turister. Så det e inte bara e svenskar o tyskar.

Ert hotell låter helt okej ju! Egen strandremsa, nice.

Kommer kanske fler frågor sedan om det e ok. Jag längtar jag med tills sol o bad. Fast först till jul!

• nni

Sedan får man ju ett italienskt efternamn när man gift sig. Så kommer kanske mistas för en italienare -not. Haha.

• nni

Någon mer med synpunkter på Terracina?

• Evamarianna

Terracina är en trevlig stad! Förutom närheten till Rom, finns den gamla mysiga hamnstaden Gaeta inom räckhåll (längre söderut). Dessutom går färjor från Terracina ut till de underbara öarna Ponza och Ischia.

Svar på tråden Italien - Terracina!