• nni

Italien - Terracina!

Vi har velat fram o tillbaka mest mellan Italien o Grekland som semesterresemål i sommar.
    En ultimat smekmånad för oss e att njuta av ett vackert land. Sol o bad o gärna mer därtill att se o uppleva.
    Därför tänkte vi Terrasina. För det verkar vara otroligt fint med stränderna o gatorna bland annat. Sedan ligger det bra förbindelser till Rom därifrån.

Så nu undrar jag, någon som semestrat i Terracina??

• Svar på tråden Italien - Terracina!
  • nni
    Evamarianna skrev 2008-12-03 22:25:08 följande:
    Terracina är en trevlig stad! Förutom närheten till Rom, finns den gamla mysiga hamnstaden Gaeta inom räckhåll (längre söderut). Dessutom går färjor från Terracina ut till de underbara öarna Ponza och Ischia.
    tack för din synpunkt. Ja, jag ser inget som helst negativt i Terracina! Blir kanske att vi bokar. Har du varit där, när?
  • Evamarianna

Jag har bott i Italiane och tillbringat mina somrar i Terracina - Gaeta - Ponza. Det har varit underbart! Jag tycker absolut att ni ska prova

• nni
    Evamarianna skrev 2008-12-04 07:39:45 följande:
    Jag har bott i Italiane och tillbringat mina somrar i Terracina - Gaeta - Ponza. Det har varit underbart! Jag tycker absolut att ni ska prova
    Okej. Jag håller med! Det blir nog detta resemålet! Känns som romantik på hög nivå!
  • W2B Blom

Åh, vi är sugna att åkta till Italien men vet dock inte vart. Terracina lät superhärligt och att det dessutom ligger nära Rom gör inte saken sämre! Är det vacker där? Tänkte man vill gärna ha en romantisk smekmånad i vacker miljö...

♥ Ju mer man lär känna, dess mer älskar man ♥
  • nni

W2B Blom skrev 2008-12-04 17:02:51 följande:

Åh, vi är sugna att åkta till Italien men vet dock inte vart. Terracina lät superhärligt och att det dessutom ligger nära Rom gör inte saken sämre! Är det vacker där? Tänkte man vill gärna ha en romantisk smekmånad i vacker miljö...
    Ja, vi vill själva åka till Terracina för det ligger inte bara nära Rom utan Pompej o andra ställen. En bra utgångspunkt. Verkar fint, med bred sandstrand o fin stad
    Vill också resa till där det e romantik i luften
  • nni

Förresten hur fixar man en sådan undertext du har??

• Tizia

Hej, jag har varit på semester där för ca 6 år sedan.. Det e ett jättebra ställe att utgå från om man vill se rom, neapel och ut på öar. Jätte mysig gammal stadsdel med underbart god mat. Stranden tycker väl jag kanske var sådär.. mycket folk + att det är "avstängt" för privata delar överallt på stranden.. inte som i sverige där man kan lägga sig å sola vart man vill.. De finns mindre "strandbitar" där alla får va men där är det som sagt trångt.. Var där i augusti. Finns kanske betalstränder som det är lugnare på.. Förutom stränderna som tyckte jag det var toppen!!

• HB09

Jag har varit i Terracina 1999 samt 2007 och mycket hade hänt under dessa år. Väldigt många fler turister, främst från Ryssland, så bordsreservation på kvällarna är ett måste! Ett annat minus är det lokala vinet. Jag har rest mycket i Italien och älskar italienskt vin, men denna region är nog en av de sämre. Annars kan jag bara varmt rekommendera staden. Lång strand, med härligt italienskt badliv (inget för den som söker lugn, ro och enskildhet dock) och som sagt en perfekt utgångspunkt om man vill resa runt, både norr och söderöver!

• Det stora Blå

Säger som *HB09* att det var länge sedan vi var där, men jag minns att stranden var härlig. Vi shoppade bl a läckra italienska hushållsprylar där till betydligt lägre pris än hemma i Sverige (och i Rom), bl a en vacker köksvåg.

Vad som inte var så roligt var att vi blev förföljda av en skum typ (det kommer säkert en del skumma typer dit från närliggande Rom under sommaren, kanske typ stöldligor). Vi försökte undkomma honom genom att snabbt slinka in i en butik. Strax efter slocknade då elen i staden, så det blev läskigt dramatiskt. När ljuset tändes igen var han borta, och vi hade tack och lov alla väskor och påsar och plånbok fortfarande i behåll.

• nni

Tack för era svar!! Kul med så utförliga svar.

Tizia; Ja, vi har tänkt besöka andra ställen som dom du nämnde. Så känns jätte bra att det ligger nära andra sevärda städer/öar. Just ROM. Stranden verkar ju vara fin, eftersom det är en bred o lång sandstrand.
    Annars var stränderna fina?

HB09; Okej, men hoppas de har goda viner där på vissa ställen. Gillar ju rött vin, men lär inte bli för mycket av det (uttorkande). :P

Det stora blå; Det låter roligt att man kan shoppa där med, ett litet + där. Usch vad läskigt med en förföljare, men såna finns på många reseorter. Man får hålla extra utkik då. Hoppas ni hade det bra där annars.

Finns det inga "lugna områden" där, att man hittar en egen plats på stranden tex?? Det vill vi nog ha, för man vill ju mysa lite "ifred". E ju smekmånad.

• Det stora Blå

'nni'

Tyvärr är det ju sådant man kommer ihåg, alltså det mest trista.
    Det var också ett sjudundrande åsk- och blixväder i ca 2 dagar när vi var där. Nog det värsta jag sett. Vi vågade inte vara kvar på rummet högst upp då utan tillbringade mycket tid under ovädret runt receptionen.

Är det en bröllopsresa ni ska göra så föreslår jag Taormina på Sicilien, eller Alghero på Sardinien, eller någon ort på Amalfikusten, eller Positano, eller Capri, eller Toscana.

• Tizia

Jag tycker väl kanske inte att stränderna i sig var höjdpunkten på resan.. Kan säga att jag är väldigt kräsen när det gäller sträder/sol och bad iofs. Problemet var att man inte kunde utnyttja de stränder som var fina (tex att de var privata etc.) Men bor man på ett hotell med egen strand så slipper man ju det ifall det är en viktigt del.. Annars var allt toppen =)

• nni

Det sora blå; Ok. Jag kommer ihåg det roliga oftast. Haha. E väl olika. Lite otur med vädret, annars ska det vara näst intill regnfria dagar i juli.

Vi är mest nyfikna på detta resemålet! Ligger nära Rom, som vi ska till ifall vi göra vår resa till Italien. Och hittade ett hotell i Terracina som vi fastnade för. Tack för tipsen ändå.

Tizia; Oki. Den är iaf bred och det e en sandstrand. Hehe.
    Tack ska du ha för infon.

Ngn mer med tips!??

• Tizia

Åkte till napoli när jag var i terracina... det kunde kvittat tycker jag, rätt trist storstad. Men capri e fint å då kan man ta sig dit därifrån (om jag inte minns fel) fast ponza tycker jag var mycketmycket bättre än capri..
    När det gäller rom så e d ju bara ett måste såklart =) Helt fantastiskt ! Hoppas ni får en bra resa !!

• HannaAndersson79

Det är underbart, varmt rekommenderat!

• nni
    Tizia skrev 2008-12-08 16:45:31 följande:
    Åkte till napoli när jag var i terracina... det kunde kvittat tycker jag, rätt trist storstad. Men capri e fint å då kan man ta sig dit därifrån (om jag inte minns fel) fast ponza tycker jag var mycketmycket bättre än capri.. När det gäller rom så e d ju bara ett måste såklart =) Helt fantastiskt ! Hoppas ni får en bra resa !!
    Ok, ska ha städerna i tankarna! Tack så mycket! O du, tack för alla råd o beskrivningar!

HannaAndersson79; Vad bra, tack!
  • W2B Blom

nni skrev 2008-12-04 21:08:48 följande:
    Förresten hur fixar man en sådan undertext du har??

I & med att jag har PLUS tjänst kan jag skriva undertext {#lang_emotions_tomte}

♥ Att inte bestämma är också att bestämma ♥
  • W2B Blom

Vi har nu kollat upp resor till Italien och man kunde boka fyra nätter i Terracina med sol och bad och tre nätter i Rom för att få lite shopping och sevärdigheter. Så det tycker vi låter superhärligt då vi vill slappa men ändå upptäcka nya saker då vi är på resande fot. Men vi har inte bestämt till 100 procent om det blir exakt där i Italien vi kommer resa till.

♥ Att inte bestämma är också att bestämma ♥
  • nni

W2B Blom; aha där ser man. :)
    Jo vi har också varit inne på kombinationsresa. Men vill främst ha avslappning med en del stad. Så tror vi stannar på ett ställe!
    Men Rom e ju aldrig fel! När ska ni åka?

Svar på tråden Italien - Terracina!