• gotlandsulrika

Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?

Vi vill ha en annan präst än den som normalt är i den kyrkan. Tyvärr verkade den prästen ta lite illa upp och sa att då får vi även betala kostnaden för den nya prästen? Fler som varit med om detta, och vad kan detta kosta?

• Svar på tråden Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2008-12-19 07:30:44 följande:

Men visst kan det, som En till präst skriver, vara möjligt att det finns församlingar som tar betalt av brudparet för att sedan betala en präst utifrån - men särskilt vanligt borde det inte vara om det redan finns en tjänstgörande präst i vigselförsamlingen.
    Har bara varit med om en liknande situtation en gång - jag tjänstgjorde en lördag då ett par som krävde manlig präst skulle vigas. Eftersom jag varken hann med eller hade lust för ett könsbyte sa jag att det inte gick att ordna. Då ville de att vi skulle ordna en vikarie av andra könet, varvid min KH sa att om vi skulle göra det så fick paret själva betala eftersom det ju redan FANNS en präst tillgänglig, men de inte ville ha henne.

Den här situationen är ju likadan, bortsett från att det kanske inte är könet utan något annat som gör att Gotlandsulrika vill ha en annan präst än den som tjänstgör.
  • Jeez

Ska väl tilläggas att församlingar inte har någon som helst skyldighet att skaffa fram eller betala eller förmedla betalning (anställning) av annan präst för att brudpar inte vill ha tjänstgörande. Grunden är att brudpar får välja helg/kyrka efter prästens tjänstgöring om nu denne är det viktigaste. Så den som ändå ställer upp på detta ger en extra service...

En till präst skrev 2008-12-19 18:38:56 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-19 07:30:44 följande:
    Har bara varit med om en liknande situtation en gång - jag tjänstgjorde en lördag då ett par som krävde manlig präst skulle vigas. Eftersom jag varken hann med eller hade lust för ett könsbyte sa jag att det inte gick att ordna. Då ville de att vi skulle ordna en vikarie av andra könet, varvid min KH sa att om vi skulle göra det så fick paret själva betala eftersom det ju redan FANNS en präst tillgänglig, men de inte ville ha henne. Den här situationen är ju likadan, bortsett från att det kanske inte är könet utan något annat som gör att Gotlandsulrika vill ha en annan präst än den som tjänstgör.
  • En till präst
    Jeez skrev 2008-12-19 21:58:38 följande:
    Ska väl tilläggas att församlingar inte har någon som helst skyldighet att skaffa fram eller betala eller förmedla betalning (anställning) av annan präst för att brudpar inte vill ha tjänstgörande. Grunden är att brudpar får välja helg/kyrka efter prästens tjänstgöring om nu denne är det viktigaste. Så den som ändå ställer upp på detta ger en extra service...En till präst skrev 2008-12-19 18:38:56 följande:
    Vi ställde inte upp på det. Brudparet fick veta att de både skulle få fixa fram manlig präst själva OCH betala honom eftersom det redan fanns en präst anställd för jobbet. (Jag)

Då blev det plötsligt inte så viktigt med könet längre.
  • Jeez

Det är knepigt med anledningar till ditten och datten. Att både respektera önskan och samtidigt inte slå knut på sig själv och vara tydlig med kyrkans linje (i detta fallet).

Nå, väldigt få församlingar tar på sig det extrajobb som det faktiskt innebär att skaffa annan präst, både av praktiska skäl (det tar mycket arbetstid av kanslist om inte annat) plus de ev ideologiska och teologiska.

En till präst skrev 2008-12-19 22:01:05 följande:

Vi ställde inte upp på det. Brudparet fick veta att de både skulle få fixa fram manlig präst själva OCH betala honom eftersom det redan fanns en präst anställd för jobbet. (Jag)Då blev det plötsligt inte så viktigt med könet längre.
  • En till präst
    Jeez skrev 2008-12-19 22:48:47 följande:
    Det är knepigt med anledningar till ditten och datten. Att både respektera önskan och samtidigt inte slå knut på sig själv och vara tydlig med kyrkans linje (i detta fallet).Nå, väldigt få församlingar tar på sig det extrajobb som det faktiskt innebär att skaffa annan präst, både av praktiska skäl (det tar mycket arbetstid av kanslist om inte annat) plus de ev ideologiska och teologiska.En till präst skrev 2008-12-19 22:01:05 följande:
    Jag uppskattar min KHs hållning. Om det inte duger med en kvinnlig präst så ska vi inte lägga energi på att fixa fram en karl. Enligt KH var det exakt samma sak som om de krävt en vit präst om vi erbjudit en färgad. Eller en gammal präst om vi haft en ung i tjänst. Och det är ju rätt tänkt.
  • älskarlivet

Men om de hade känt en präst som ville ställa upp? hade inte det varit ok, eller de skulle betalt ändå?

En till präst skrev 2008-12-19 22:01:05 följande:

Vi ställde inte upp på det. Brudparet fick veta att de både skulle få fixa fram manlig präst själva OCH betala honom eftersom det redan fanns en präst anställd för jobbet. (Jag)Då blev det plötsligt inte så viktigt med könet längre.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-19 23:11:34 följande:
    Men om de hade känt en präst som ville ställa upp? hade inte det varit ok, eller de skulle betalt ändå?En till präst skrev 2008-12-19 22:01:05 följande:
    Vill en prästen jobba gratis så är det ju upp till honom/henne.

Men annars blir det ju bisarrt om folk plötsligt dyker upp på andra arbetsplatser än sin egen för att göra jobbet i stället för dem som är anställda där för att göra det. Och om då DEN församlingen skulle tvingas betala lön till den som kommer "utifrån" trots att man redan har anställd personal.
  • älskarlivet

Fast för mig betyder det oerhört mycket att ha en viss präst.. Vi har två alternativ nu och vilken som helst av de skulle vara kanon. Min m2b får bestämma..

Sen kommer vi även ta organist utifrån..

En till präst skrev 2008-12-19 23:15:37 följande:

Vill en prästen jobba gratis så är det ju upp till honom/henne.Men annars blir det ju bisarrt om folk plötsligt dyker upp på andra arbetsplatser än sin egen för att göra jobbet i stället för dem som är anställda där för att göra det. Och om då DEN församlingen skulle tvingas betala lön till den som kommer "utifrån" trots att man redan har anställd personal.
  • Jeez

Exakt!
    En till präst skrev 2008-12-19 22:51:49 följande:

Jag uppskattar min KHs hållning. Om det inte duger med en kvinnlig präst så ska vi inte lägga energi på att fixa fram en karl. Enligt KH var det exakt samma sak som om de krävt en vit präst om vi erbjudit en färgad. Eller en gammal präst om vi haft en ung i tjänst. Och det är ju rätt tänkt.
  • Jeez

Jo, men man gör ju val som brudpar. Man prioriterar vad som är viktigast, platsen, prästen eller annat. Och inget är fel med det, oavsett vilket man väljer. Sedan får man ta konsekvenserna av det, kanske ta en annan kyrka eller en den präst som är i tjänst eller vad det nu kan vara.

Som bekant kan man inte alltid få kakan och ha den kvar. Men kanske vill någon bjussa på sin kaka istället förstås (tex en präst som viger i en annan kyrka utöver sin ordinarie arbetstid). Och det är väl funkis! Men när präster gör en business av det, så blir det fel -därav att man eg inte får ta betalt för det som är kyrkans tjänst.

älskarlivet skrev 2008-12-19 23:20:53 följande:
    Fast för mig betyder det oerhört mycket att ha en viss präst.. Vi har två alternativ nu och vilken som helst av de skulle vara kanon. Min m2b får bestämma.. Sen kommer vi även ta organist utifrån..En till präst skrev 2008-12-19 23:15:37 följande:
  • Tindragull

Vi har valt att ha en präst från en annan församling när vi gifter oss.
    Dessutom gifter vi oss i en tredje församling... :) Men vi behöver inte betala nånting alls.

• Tindragull

Samma här. Vi vill ha en viss präst eftersom han varit den som döpt båda våra barn. Han är toppen och vi har inte stött på några hinder för att han skulle viga oss i en annan församling än den han verkar i.
    De är ju alla anställda av svenska kyrkan, så spela roll liksom... :)

älskarlivet skrev 2008-12-19 23:20:53 följande:
    Fast för mig betyder det oerhört mycket att ha en viss präst.. Vi har två alternativ nu och vilken som helst av de skulle vara kanon. Min m2b får bestämma.. Sen kommer vi även ta organist utifrån..
  • En till präst
    Tindragull skrev 2008-12-20 00:57:48 följande:
    Samma här. Vi vill ha en viss präst eftersom han varit den som döpt båda våra barn. Han är toppen och vi har inte stött på några hinder för att han skulle viga oss i en annan församling än den han verkar i.De är ju alla anställda av svenska kyrkan, så spela roll liksom... :)
    Tja - all ICA-personal jobbar på ICA, men är anställda av en lokal butik och kan inte utan vidare gå in på en annan ICA och börja rycka i brödet

Vad jag menar är; Visst FÅR präster utföra kyrkliga handlingar var som helst i Sverige, men det finns en organisation att ta hänsyn till, och församlingar kan omöjligt behöva finansiera att "önskepräster" åker omkring i andra församlingar än sin egen.

En gammal hederskodex präster emellan är att man inte åker till en annan församling utan att ha pratat med den församlingens kyrkoherde och fått klartecken. Varken man lönearbetar eller är ute på "ideellt" uppdrag, tex vigsel av gammal konfirmand.
  • älskarlivet

Jo, det är klart att det är fel om det blir en business av det.

Men jag har varit aktiv i Svenska Kyrkan sen jag var 5 år. Jag vill ha en av de präster som stått mig nära under de här 22 åren. Sen vill jag ha egen organist, för att det är en kille som är jätteduktig, som brukar kompa mig när jag sjunger i kyrkan. Vi kan ha en helt annan dialog om vi väljer präst och organist som vi har en relation till, t.ex. blir vigseltalet mycket personligare.

Jeez skrev 2008-12-19 23:42:59 följande:
    Jo, men man gör ju val som brudpar. Man prioriterar vad som är viktigast, platsen, prästen eller annat. Och inget är fel med det, oavsett vilket man väljer. Sedan får man ta konsekvenserna av det, kanske ta en annan kyrka eller en den präst som är i tjänst eller vad det nu kan vara.Som bekant kan man inte alltid få kakan och ha den kvar. Men kanske vill någon bjussa på sin kaka istället förstås (tex en präst som viger i en annan kyrka utöver sin ordinarie arbetstid). Och det är väl funkis! Men när präster gör en business av det, så blir det fel -därav att man eg inte får ta betalt för det som är kyrkans tjänst.
  • älskarlivet

Fast i vårt fall så är det grannförsamlingarna det handlar om och det är aldrig problem att cleara sådant här.

Dessutom bor vi varken i församlingen där vi ska vigas eller där präst/organist kommer ifrån..

En till präst skrev 2008-12-20 01:04:44 följande:

Tja - all ICA-personal jobbar på ICA, men är anställda av en lokal butik och kan inte utan vidare gå in på en annan ICA och börja rycka i brödet Vad jag menar är; Visst FÅR präster utföra kyrkliga handlingar var som helst i Sverige, men det finns en organisation att ta hänsyn till, och församlingar kan omöjligt behöva finansiera att "önskepräster" åker omkring i andra församlingar än sin egen.En gammal hederskodex präster emellan är att man inte åker till en annan församling utan att ha pratat med den församlingens kyrkoherde och fått klartecken. Varken man lönearbetar eller är ute på "ideellt" uppdrag, tex vigsel av gammal konfirmand.
  • Taha

Allt beror nog på situationen. I den situation du beskrivet, En till präst, så skulle jag också tagit illa upp. Vill de ha en annan präst pga att personen i fråga har ett visst kön så tycker jag att de ska vara tacksamma om de får låna kyrkan överhuvudtaget. Vilken förolämpning.

I vårt fall vill vi ta med en egen präst för att M2Bs pappa är präst. Men det tror jag inte att någon annan präst tar illa upp över, även om vi ber om att få låna deras kyrka.

Folk måste förstå att de inte både kan förolämpa en och sen förvänta sig att man ska samarbeta fullt ut.

• En till präst
    Taha skrev 2008-12-20 15:28:25 följande:
    Allt beror nog på situationen. I den situation du beskrivet, En till präst, så skulle jag också tagit illa upp. Vill de ha en annan präst pga att personen i fråga har ett visst kön så tycker jag att de ska vara tacksamma om de får låna kyrkan överhuvudtaget. Vilken förolämpning.I vårt fall vill vi ta med en egen präst för att M2Bs pappa är präst. Men det tror jag inte att någon annan präst tar illa upp över, även om vi ber om att få låna deras kyrka.Folk måste förstå att de inte både kan förolämpa en och sen förvänta sig att man ska samarbeta fullt ut.
    Visst är det så. Det finns MÅNGA situationer där det är fullt begripligt att människor vill ha annan präst än den som egentligen tjänstgör. Särskilt när det finns personliga relationer, och då viger/döper/begraver man ju som präst på sin fritid. Samma sak gäller musiker, såklart.Men det är inte jättevanligt, och det blir aldrig några problem kring sådant.

Inte sårar jag den lokala prästen om jag begraver min morbror i Sundsvall. Och inte tar jag illa upp om ett brudpar i min församling blir vigda av brudgummens konfapräst från grannförsamlingen.

Däremot blir det definitivt problem när människor vill ha en annan präst än den tjänstgörande för att h*n har fel kön, inte är "rolig" eller för gammal/ung eller ful - och förväntar sig att församlingen både ska ordna fram en roligare präst OCH betala honom/henne. Det är bara det tänket jag vänder mig mot.

Vill man ha annan personal än den församlingen har anställt är det fullt rimligt att man själv betalar extrakostnaden, om det blir en sådan.
  • Jeez

Du sätter fingret på det En annan präst!

Mitt raster är att om jag kan tänka mig att göra det gratis så ställer jag upp (eller om det kan ordnas församlingarna emellan). För mig är det en kollegial sak också (i de fall man faktiskt inte har någon relation alls till brudparet, men har man haft dem som konfirmander är ju det en relation även om det ligger flera år tillbaka i tiden) -jag litar faktiskt på mina kollegor att de gör ett bra jobb och då behöver inte jag gå in och "rädda" något.

• En till präst
    Jeez skrev 2008-12-20 18:00:13 följande:
    Du sätter fingret på det En annan präst!Mitt raster är att om jag kan tänka mig att göra det gratis så ställer jag upp (eller om det kan ordnas församlingarna emellan). För mig är det en kollegial sak också (i de fall man faktiskt inte har någon relation alls till brudparet, men har man haft dem som konfirmander är ju det en relation även om det ligger flera år tillbaka i tiden) -jag litar faktiskt på mina kollegor att de gör ett bra jobb och då behöver inte jag gå in och "rädda" något.
    Jo, ungefär så tänker jag. Ibland har jag fått förfrågningar från folk som överhuvudtaget inte träffat mig, men som "hört" att jag är bra. Under såna omständigheter skulle jag aldrig gå in och ta över en kollegas arbete.
  • Juni2009
    gotlandsulrika skrev 2008-12-18 17:51:39 följande:
    Vi vill ha en annan präst än den som normalt är i den kyrkan. Tyvärr verkade den prästen ta lite illa upp och sa att då får vi även betala kostnaden för den nya prästen? Fler som varit med om detta, och vad kan detta kosta?
    Vi ska gifta oss där vi bor och ska ha en präst som tillhör annan stift o vi betalar inte.

Hade honom hit 2 ggr för dop till vår barn.
    Kolla med din hemförsamling om dom kan betala "din" präst resa logi eller så.

Lycka till!
Svar på tråden Betala för annan präst än den som tillhör kyrkan?