Taha skrev 2008-12-20 15:28:25 följande:
Allt beror nog på situationen. I den situation du beskrivet, En till präst, så skulle jag också tagit illa upp. Vill de ha en annan präst pga att personen i fråga har ett visst kön så tycker jag att de ska vara tacksamma om de får låna kyrkan överhuvudtaget. Vilken förolämpning.I vårt fall vill vi ta med en egen präst för att M2Bs pappa är präst. Men det tror jag inte att någon annan präst tar illa upp över, även om vi ber om att få låna deras kyrka.Folk måste förstå att de inte både kan förolämpa en och sen förvänta sig att man ska samarbeta fullt ut.
Visst är det så. Det finns MÅNGA situationer där det är fullt begripligt att människor vill ha annan präst än den som egentligen tjänstgör. Särskilt när det finns personliga relationer, och då viger/döper/begraver man ju som präst på sin fritid. Samma sak gäller musiker, såklart.Men det är inte jättevanligt, och det blir aldrig några problem kring sådant.
Inte sårar jag den lokala prästen om jag begraver min morbror i Sundsvall. Och inte tar jag illa upp om ett brudpar i min församling blir vigda av brudgummens konfapräst från grannförsamlingen.
Däremot blir det definitivt problem när människor vill ha en annan präst än den tjänstgörande för att h*n har fel kön, inte är "rolig" eller för gammal/ung eller ful - och förväntar sig att församlingen både ska ordna fram en roligare präst OCH betala honom/henne. Det är bara det tänket jag vänder mig mot.
Vill man ha annan personal än den församlingen har anställt är det fullt rimligt att man själv betalar extrakostnaden, om det blir en sådan.