• MaLevi

Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!

Jag har ett väldigt vanligt efternamn och han har ett väldigt krångligt finskt efternamn, som ingen kan uttala eller mindre stava till.

Det är andra i omgivningen som inte kan stava och uttala hans efternamn, vilket har lett till att han tycker att vi ska byta helt.
    Dels för att underlätta för barnen i skolan och dels för att det ska bli lite lättare i framtiden.

Skapa ett eget var svårare än vad vi trodde.
    Finns det någon som kan hjälpa oss?

Vi vill behålla lite av det finska delen av oss men ändå göra det lite enklare för oss och andra...

Vi behöver all hjälp vi kan få...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-27 07:29
    Hans efternamn är Tahvanainen. Han skulle säkert vilja ha ett efternamn som börjar på T och är ovanligt men inte detta och det har att göra med att just ingen här omkring kan stava eller ens skriva rätt när vi stavar åt dem.

Snälla ge oss förslag, vi har fastnat!!!

• Svar på tråden Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!
  • Hammerman

Ta det finska. Hade valt ett krångligt, kärvt och allmänt jävligt efternamn före Sveriges vanligaste vilken dag som helst.

• anne på grönkulla

Går det att korta av det finska? Typ ta bort ett "-lainen" i slutet eller nåt liknande?

Annars håller jag med Hammerman!?!? (surprise!!!! )

• MaLevi

Vi skulle vilja ta det finska men eftersom han har fått lida så för det med stavning och allt genom sin uppväxt, känner han att för barnens skull ska vi ta något lättare.

Men visst nu för tiden är det kanske inte så ovanligt med krångliga stavelser och allt i skolans värld.

• Gina83

Jag och min sambo har båda ovanliga efternamn, men inte så "krångliga" som din blivande makes... Vi funderar på att göra ett eget efternamn, med de första bokstäverna i våra efternamn. Just nu förs diskussionen vid köksbordet kring sammansättningen: Thelin

Det vore kul att veta ditt efternamn så vi kunde hjälpa er på traven med lite namnförslag!

• Tx2

Thelin finns, det har en kompis i efternamn.

• Svanboet

Jag har samma problem med min m2b. Han vill iof behålla sitt om jag inte kommer med ett minst lika bra. Jag vill byta men inte till hans.

Mitt tips i detta läget är att gå igenom alla namn ni haft i släkten och se om ni vill återuppliva något gammalt familjenamn, om någon i släkten haft en gård med ett speciellt namn eller om ni vill bilda efternamn av någon släktings förnamn. Det är bara att göra en lista på möjliga ni kan ha, sktryka eftersom och sedan välja land de som blir kvar.

• MaLevi

Jag heter Larsson.

Skulle det då bli Tahlar eller Tahsson. Inte så roliga tycker jag...

Eller hur hade du tänkt?

Detta med släktnamn har vi redan kollat genom. Min släkt är så vanlig med visst finns det ovanliga men inte som föll min karl i smaken, tyvärr. Han vill gärna ha anknytning till finland eftersom hans släkt bor där men han och hans föräldrar är här i sverige, (min karl är född här i Sverige och alla hans bröder oxå).

Har ni mera fantasi än vad jag har så kom gärna med förslag!!!

• Svanboet

Kan man bilda namn från platsen i Finland där hans föräldrar kommer från?

Finns det andra namn i din släkt du vill använda i kombination med din mans eftersom du inte tycker Larsson passar?

• Aleta

Hur stavar folk det då?

Finns det en "vanlig" felstavning som nästan alla gör? I så fall kan ni ju bara byta stavningen på namnet, ta bort h:et eller så.

Svar på tråden Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!