• MaLevi

Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!

Jag har ett väldigt vanligt efternamn och han har ett väldigt krångligt finskt efternamn, som ingen kan uttala eller mindre stava till.

Det är andra i omgivningen som inte kan stava och uttala hans efternamn, vilket har lett till att han tycker att vi ska byta helt.
    Dels för att underlätta för barnen i skolan och dels för att det ska bli lite lättare i framtiden.

Skapa ett eget var svårare än vad vi trodde.
    Finns det någon som kan hjälpa oss?

Vi vill behålla lite av det finska delen av oss men ändå göra det lite enklare för oss och andra...

Vi behöver all hjälp vi kan få...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-27 07:29
    Hans efternamn är Tahvanainen. Han skulle säkert vilja ha ett efternamn som börjar på T och är ovanligt men inte detta och det har att göra med att just ingen här omkring kan stava eller ens skriva rätt när vi stavar åt dem.

Snälla ge oss förslag, vi har fastnat!!!

• Svar på tråden Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!
  • MaLevi
    Aleta skrev 2008-12-28 12:01:26 följande:
    Hur stavar folk det då?Finns det en "vanlig" felstavning som nästan alla gör? I så fall kan ni ju bara byta stavningen på namnet, ta bort h:et eller så.
    Det finna massor med olika felstavningar som folk gör, oftast är ju Tavanaaen. Men det kommer oxå Taavaanneen, precis som de dubblar allt

Men vi funderar oxå på att bara förenkla efternamnen, det är den enklaste utvägen

Ska kolla bakåt i släkten och se vilka namn som finns.
    De jag vet såhär upp och ner är:
    Spjut
    Staffansson
    Fransson
    Scröder
    Larsson
  • Igia

Min kusin gifte sig med en man som heter Tahvanainen oxå och de heter det. Hon hade ett väldigt vanligt namn innan och deras 5 åring har kunnar sagt det sedan han var typ 2... Jag tycker det är ett fint namn men jag kommer ihåg prästen som hade övat i flera veckor på att uttala namnet rätt och det blev nästan rätt vid vigseln

Om ni känner att det jobbigt kanske ni ska ta ett annant namn, men jag hade tagit det fast mest för att jag tycker det är kul med ovanliga namn. Vi letar på som tokar i våra släktled efter ovanliga namn...

• Guntan

Det är strikta bestämmelser vad man får återuppliva bland tidigare släktnamn. Namnet ska ha använts de senaste 100 åren. Du ska vara släkt med den som bar det i rakt nedstigande led och namnet måste ha förekommit minst 2 eller var det tre generationer. Man kan alltså inte gå så långt bak i antavlan.

• Lupita

Hur undersöker man "sina" gamla släktnamn? Finns det någon funktion på nätet eller måste man till kyrkoböckerna?

• Micaela

Om ni vill behålla lite av den finska delen så kan ni ju kolla i en finsk telefonkatalog om ni har tillgång till en sån Kolla typ på T vad det finns för efternamn... Sen ska det väl gå att kolla på nätet också...

• MsomiMarie

Mina föräldrar är inte gifta. Och vi skulle vilja ta min pappas efternamn när vi gifter oss. Det är ett namn som min farmor och farfar skapade när de gifte sig som unga,så det är bara min pappa,farmor och min pappas bror som heter det. Men visst borde jag och min blivande man få använda deras efternamn då?

• MrsWindh

Jag hade (som någon annan klok person här oxå tyckte) kortat ner hans: Tahva.

Om du har ett "krongligt" efternamn som e kort så går det liksom fort att bokstavera. Som mitt Windh..

• Snäckan08

Vad sägs om Larsson??!

Vad är det för fel på vanliga namn? Har blivit lite överdriet med alla som ska byta namn och heta så ovanligt som möjligt.

Svar på tråden Efternamn, vill varken ha mitt eller hans. Skapa ett nytt?!?!