• EmMa09

London?

Vi ska åka på en mini semester till London efter bröllopet. Vi kommer att åka på vår "riktiga" bröllopsresa under semstern senare till sommaren. Ingen av oss har tidigare varit i London.
    Jag skulle nu vilja ha så mycket tips som möjligt om vad vi bör göra och vad vi absolut inte ska missa under vår tripp till London.

• Svar på tråden London?
  • Luucie

Får man fråga varför just London?

• EmMa09
    Luucie skrev 2008-12-28 16:36:38 följande:
    Får man fråga varför just London?
    Ingen av oss har varit där tidigare och vi vill båda åka dit. Vi har många städer i Europa som vi vill "klara av", och vi hittade det billigaste alternativet till London. Vi kommer att åka till västindien på sommaren så vi var tvungna att hitta ett billigt alternativ!
  • Igia

Jag gillar London. Har varit där tre gånger tror jag det blir.

Tycker absolut att ni ska gå på musikal. De brukar vara riktigt bra. Har varit på två själv. Sen finns det ju alltid lite sånna turistgrejer man vill se. Finns sightseeing- bussar som man kliver av och på vart man vill när man köpt biljett. De är bra tycker jag och man hinner se rätt mkt under ngr timmar och ändå kliva av och gå runt om man vill.

Madame Tussauds är oxå kul men kan vara mkt folk. annars bara gå runt och shoppa och titta på folk och njuta.

• Leilani

Ett måste för mig när jag är i london (vilket jag kan vara upp till en 4 ggr per år om jag har tur) är camden town men framförallt då camden market som är på lördagar. Det är mest alternativa kläder men även en del konst och andra diverse småpryttlar. Om du inte tycker om alternativa kläder kanske det inte är det bästa shopping området för dig men jag tycker det är värt att se på ändå. Umh sen finns det hur mycket turistgrejer som helst. Vad för slags typer av aktiviteter förderar du att se på? konst, museum, shopping etc

• helle78

Åhh det låter som en perfekt plan, jag älskar London

Sist jag var där med sambon firade vi hans 35-årsdag och jag hade bokat bord på Jamie Olivers restaurang i London. Både jag och sambon var jättenöjda, servicen är underbar och maten är ännu bättre.

www.fifteen.net/restaurants/fifteenlondon/Pages/default.aspx

• EmMa09
    helle78 skrev 2008-12-28 21:30:17 följande:
    Åhh det låter som en perfekt plan, jag älskar London Sist jag var där med sambon firade vi hans 35-årsdag och jag hade bokat bord på Jamie Olivers restaurang i London. Både jag och sambon var jättenöjda, servicen är underbar och maten är ännu bättre.www.fifteen.net/restaurants/fifteenlondon/Pag...
    ååhh, det låter trevligt, men dyrt??
    vi kommer säkert att göra det alla turister gör-kolla in Madame Tussaud, åka sightseeing bussarna och promenera omkring en hel del...
    tack för tipsen!
  • Aleta

Sist jag var i London så var jag där med mina systrar och min mamma för att fira hennes 70-årsdag.

Vi bodde på det här roliga stället. Billigt och charmigt men absolut inte lyxigt för de som vill ha det.
    www.pavilionhoteluk.com/
    Enkel frukost som ställdes på en bricka utanför varje rum t ex, men jag skulle definitivt återvända och testa något annat av rummen.

Sedan tog vi en tur ut till Kew Gardens eftersom mamma är intresserad av blommor. De hade en stor orkidéutställning just då och jag måste faktiskt erkänna att även jag som inte alls är intresserad gärna skulle återvända dit.
    www.kew.org/

Vi gick på musikalen Billy Elliot vilket var mycket bra. Filmen var ju också jättebra om någon minns den.
    www.billyelliotthemusical.com/home.php

Det var våra höjdpunkter från den resan men London har ju allt. Fundera på vad ni har för intressen (musiksmak, mat, hobby etc.) och sätt igång att googla. Det är jättekul att försöka hitta sitt eget London också och inte bara göra som alla andra.

• E11a

Jag antar att alla åsikter är välkomna?

Tycker man ska passa sig lite för de mest turistiga sakerna som faktiskt ofta int är så kul, dyrt, lång kö och rätt fruktansvärda resturanger och sovenir affärer runtomkring. Madam Tussauds är ett ställe med dockor gjorda i vax. Vet inte varför det skulle vara kul när "riktiga London" har så mycket att erbjuda? Men det är vad jag tycker.

Jag skulle:

Promenera på Hampstead Heath och titta på utsikten över London fråm Parlament Hill och äta lunch på Hampstead High Street.

Äta brunch på the Providor på Marilybone High Street (var där strax innan de öppnar för det blir kö)
    http://www.theprovidores.co.uk/prv.html#
    Prova Turkish eggs - låter urknäpt men är super gott!

Dricka tea på the Wolseley på Piccadilly.
    www.thewolseley.com/

Kanske besöka blomstermarknaden på Colombia Road en söndagförmiddag.
    www.whatsonwhen.com/sisp/index.htm&event_id=13602

Ta en coctail på Skylon
    www.skylonrestaurant.co.uk/

Bo på Hoxton hotel - budget
    www.hoxtonhotels.com/

Äta Dim Sum på Hakkasan
    www.hakkasan.com/

Boka något på Operhuset eller Royal Albert Hall

Hålla mig noga borta från turist horderna och butikskedjorna på Oxford Street (shoppa istället på Kings Road, Marelybone high street eller så är i alla fall Regents Street bättre än Oxfors Street, tex det enda Banana Republic i Europa).

Ströva i Regents Park eller St Jamses Park. Gå på Churchill museet eller Picture Gallery.

Tate Moder har nästan alltid kul utställningar.

Själva Harrods affären är inte jättespännande. Men deras food hall är superb! Köp lite kanderad ingefära i mörk choklad och drick ett glas champange i en bar.

Gillar man mat och råkar vara i närheten är det rätt kul att botanisera på Whole Foods (mycket bra Amerikansk kedja) på Kensington High Street.

Finns massor att göra

• Aleta

Jag glömde en höjdare:

En riktig afternoon tea på t ex Ritz. Dyrt men gott och lyx, lyx, lyx. (Det finns fler ställen som har, men jag har bara varit på Ritz och man måste boka långt i förväg.)
    www.theritzlondon.com/tea/

• Tina79

Som det historiafreak jag är så måste jag ändå föreslå att du går till något av alla de fantastiska historiska attraktionerna i London, tex Towern.
    Men självklart har London otroligt mycket mer än "bara" attraktioner att erbjuda en besökare. Köp en billig (och liten) guidebok så kan du ju själv sålla och få idéer för vad du vill se. Allt hänger ju på vilka intressen du själv har.

Svar på tråden London?