• EmMa09

London?

Vi ska åka på en mini semester till London efter bröllopet. Vi kommer att åka på vår "riktiga" bröllopsresa under semstern senare till sommaren. Ingen av oss har tidigare varit i London.
    Jag skulle nu vilja ha så mycket tips som möjligt om vad vi bör göra och vad vi absolut inte ska missa under vår tripp till London.

• Svar på tråden London?
  • lillalyckan

När jag skulle åka till london var ja oxå intresserad av madame T , främst för skräckkabinettet, fick då tipset att gå till london dungeon istället och det var hur bra som helst! även det ett vaxmuséum men det fokuserar på skräck. Ex jack the ripper, medeltida toryr och andra läskiga grejer, jag tyckte det var jättebra men man kanske måste vara lite tokig å gilla skräckfilmer och sånt... ;) Ligger precis vid Towern, Sen har du ju klassiker som vaktavlösningen på slottet och sånt där, kan vara värt ett par timmar av ens liv...

• Kjell Präst

Oxford street är ju oslagbar som shoppinggata betraktad. Var där några dagar i december och köpte DVD-filmer på HMV bland annat.

• Anna Panna

Jag rekomenderar en promenad från Tower Bridge via St Katherine's Docks bort mot Wapping. Jätte fina gamla byggnader och ett par pubar som funnits med hur länge som helst. En av pubarna som ligger utmed Themsen har till och med hängsnaran kvar utanför där de hängde folf förr i tiden. Nu kommer jag självklart inte på vad någon av pubarna heter men de går inte att missa då de ligger efter vägen...

• PennyJenny
    EmMa09 skrev 2008-12-28 21:42:25 följande:
    ååhh, det låter trevligt, men dyrt?? vi kommer säkert att göra det alla turister gör-kolla in Madame Tussaud, åka sightseeing bussarna och promenera omkring en hel del...tack för tipsen!
    Beror sig på vad man jämför med. Det är inte bara att äta, utan det är verkligen en matupplevelse. Vi har varit och ätit på krogar med både både en och två stjärnor och diverse andra utmärkelser och det är i jämförelse som regel bra mycket dyrare, men vi tyckte att matupplevelsen på fifteen var otroligt bra och i de sammanhangen enormt prisvärd. Totalt betalade vi 100 pund per person för mat och dryck. Och jag rekommenderar att man tar vinpaketet till för det är den perfekta matchningen och sommerliens prat som sätter pricken över i.

En annan god middag (och betydligt billigare) är att äta på Dim T. Supergoda dumplings och annan god mat. www.dimt.co.uk/

E11a har många bra tips och jag håller med, hoppa över en del av de mest turistiga sakerna. I London har jag aldrig åkt turistbussarna, men vi gör det nästan alltid när vi är ute och reser för det ger en himla bra överblick och man hinner se många saker. Och sedan kan jag ju tycka att det hör till en Londonvistelse att ha varit en sväng på Oxford Street även om det är trångt och fördjävligt och de flesta butikerna är kedjor som finns på många andra håll. Men det hör ändå liksom till tycker jag.
  • helle78

Jag kan bara instämma med PennyJenny, det är dyrt men värt varenda krona. Det är i särklass den bästa restaurangupplevelsen hitintills för både mig och min sambo.

Hoppas ni får en jättefin resa

• Ninnispinnis

London är min absoluta favoritstad! Har bott där och har en massa tips, men det beror ju lite på vad man är ute efter. Själv älskar jag själva atmosfären, att bara strosa runt och slinka in på en pub... Ska dit med min man om några veckor, första resan med mitt nya pass med nya efternamnet

Vill förresten tipsa om restaurangkedjan Wagamama som finns lite överallt. Fantastiskt god och prisvärd japansk mat, missar jag aldrig när jag är i London!

• Ninnispinnis

Gick precis in och bokade bord på Fifteen till mannens födelsedag nu i januari

Har inte blivit av innan, men tack vare er fick jag nu ändan ur vagnen... Längtar redan!

• shakynose
    Aleta skrev 2008-12-28 22:17:34 följande:
    Sist jag var i London så var jag där med mina systrar och min mamma för att fira hennes 70-årsdag.Vi bodde på det här roliga stället. Billigt och charmigt men absolut inte lyxigt för de som vill ha det.www.pavilionhoteluk.com/Enkel frukost som ställdes på en bricka utanför varje rum t ex, men jag skulle definitivt återvända och testa något annat av rummen.Sedan tog vi en tur ut till Kew Gardens eftersom mamma är intresserad av blommor. De hade en stor orkidéutställning just då och jag måste faktiskt erkänna att även jag som inte alls är intresserad gärna skulle återvända dit.www.kew.org/Vi gick på musikalen Billy Elliot vilket var mycket bra. Filmen var ju också jättebra om någon minns den.www.billyelliotthemusical.com/home.phpDet var våra höjdpunkter från den resan men London har ju allt. Fundera på vad ni har för intressen (musiksmak, mat, hobby etc.) och sätt igång att googla. Det är jättekul att försöka hitta sitt eget London också och inte bara göra som alla andra.
    Det där hotellet är ju fullbokat flera år i förväg! Hur fick du rum där?
  • Aleta

Är det?
    Jag ringde till dem och bokade rum. Hade väl tur antar jag. (Ett halvår innan och vi var där mitt i veckan.)

shakynose skrev 2008-12-29 13:38:13 följande:
    Det där hotellet är ju fullbokat flera år i förväg! Hur fick du rum där?
  • elsi

Restaurangen Rules, den äldsta i London, Ligger mellan The strand och covent garden,

• EmMa09

tack så hemskt mycket för alla de kanon-bra tipsen! ska kolla upp dem lite mer nogrannt när jag får tid!

Svar på tråden London?