• Smiiilla

Är detta rimligt?

Okej.. sitter och pysslar med vår budget... Vad tror ni, är det något jag glömt, något som är dyrare än jag skrivit mm. Vi gifter oss i Lund den 27 juni 09...

? Lokal 9000 kr

? Mat (trerätters, porslin, linne, glas, personal; á 430/person) 34830 kr

? Dricka (från Tyskland, vi ska ha fri bar) 6000 kr

? Kläder Brud (Klänning 8910kr, underkläder, skor) 11000 kr

? Kläder Brudgum och Bestman (hyra) 2500 kr

? Kläder Tärna och näbbar (1 vuxen och 3 flickor 7-10år, min mamma syr) 1500 kr

? Frisyr 1300 kr

? Sminkning 595 kr

? Blommor (brudbukett, corsage x2, tärnblommor, bordsdekorationer) 3000 kr

? Musik (hyra anläggning via festlokalen) 3000 kr

? Kort (inbjudningskort, placeringskort, festhäften, kyrkprogram tackkort) 3500 kr

? Fotograf 4500 kr

? Bröllopssvit 2500 kr

Vi bjuder tärna, näbbar och bestman på kläder. Smink, skor hår mm står dom själva för. Vi ska bjuda på all sprit, från brudskål till vikningsdricka. Har hittat KLÄNNINGEN för 8910 kr. Alla kort, häften och program ska vi göra själv.

Så alla hjälpsamma snälla människor... vad tror ni?

Kram Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-03 23:27
    Glömde ringen... ca 6500 kr för den.

• Svar på tråden Är detta rimligt?
  • J D

Smiiilla skrev 2009-01-03 17:11:06 följande:
    vi har oxå typ 80 gäster.

Ok, då skulle jag lägga på mer om du inte har räknat in alkohol i middagskostnaden. Vi har gjort en kalkyl som vi tror stämmer ganska bra. Det beror förståss på vilket vin man väljer också. Vårt mousserande och portvin tror jag att vi köper i Sverige dessutom. Hur mkt har ni räknat att varje person ska dricka?

• Pumpkin
    Smiiilla skrev 2009-01-03 16:37:13 följande:
    Okej... Ja det måste vi ha gjort.. Men vi letade efter en lokal utan mat och dricka... Hur var det där? Okej kan vara bra att ha ett alternativ till var vi ska hyra kläderna. Vi funderar att hyra på princessa i kringlan. Får jag vara fräck och fråga hur mycket gick ert bröllop på?
    Kallfors är en restaurang så, man fick av förklarliga skäl inte ta med egen mat och dryck Hade egentligen tänkt fixa sånt själva vi också, men när vi hittade Kallfors så sa det bara klick

Vårt bröllop gick på ca 100.000kr exklusive bröllopsresan.

Alla älskar Skellefteå AIK
  • Smiiilla

J D skrev 2009-01-03 17:12:58 följande:

Ok, då skulle jag lägga på mer om du inte har räknat in alkohol i middagskostnaden. Vi har gjort en kalkyl som vi tror stämmer ganska bra. Det beror förståss på vilket vin man väljer också. Vårt mousserande och portvin tror jag att vi köper i Sverige dessutom. Hur mkt har ni räknat att varje person ska dricka?
    okej... nä det är inte medräknat i matkostnaden. Men vi räknar med ett glas vitt vin till förätten, två glas rött vin till varmrätten, kaffe och avec, mousserande vin innan maten. Tänkte nog skippa dessertvin. Ska ha öl vin och fyra-fem olika drinkar i baren.
  • when i said i do

Vi har samma datum och vår lista ser ganska likadan ut så det ska nog gå bra!

• J D

Smiiilla skrev 2009-01-03 17:47:31 följande:
    J D skrev 2009-01-03 17:12:58 följande: okej... nä det är inte medräknat i matkostnaden. Men vi räknar med ett glas vitt vin till förätten, två glas rött vin till varmrätten, kaffe och avec, mousserande vin innan maten. Tänkte nog skippa dessertvin. Ska ha öl vin och fyra-fem olika drinkar i baren.

Ok, hur har ni räknat då? Det enda som skiljer oss åt är att ni ej har dessertvin och vi har ej räknat med några drinkar (vilket borde bli dyrare). Och vi har räknat med resan till Tyskland i dryckeskostnaden men det blir inte så mkt som fyratusen i skillnad.

• Smiiilla

J D skrev 2009-01-03 18:21:44 följande:

Ok, hur har ni räknat då? Det enda som skiljer oss åt är att ni ej har dessertvin och vi har ej räknat med några drinkar (vilket borde bli dyrare). Och vi har räknat med resan till Tyskland i dryckeskostnaden men det blir inte så mkt som fyratusen i skillnad.
    Okej.... Jag har dock inte räknat med resan eftersom vi åker dit med mina föräldrar som betalar resan. Men jag tror inte det kan komma att kosta mer än 6000 kr för öl, sprit och vin.
  • mattiasmarie

glöm inte läsk, bubbelvatten, folk blir lätt törstiga även på annat än alkohol, ingick tårta o snacks?? Ringen??

• Smiiilla

jo jag har tänkt på läsk och vatten med.. Det köper vi under tiden fram till bröllopet när det är extra pris. tårta får jag av en vän.. Men snacks är inte med.... bra tänkt!

Ringen :S den hade jag glömt... ska lägga till den nu! tack!

/J

• J D

Smiiilla skrev 2009-01-03 19:20:16 följande:
    J D skrev 2009-01-03 18:21:44 följande: Okej.... Jag har dock inte räknat med resan eftersom vi åker dit med mina föräldrar som betalar resan. Men jag tror inte det kan komma att kosta mer än 6000 kr för öl, sprit och vin.

Ok, vad bra för er! Utan resa kommer vi inte under 8500 tror jag. Och då har vi ej räknat med läsk o. dyl.

• Luucie
    Pumpkin skrev 2009-01-02 23:47:53 följande:
    Vi betalade 1550kr för en komplett frockcoat till brudgummen inne i Sthlm, så nog går det!
    Vart?! Vill gärna veta för egen del för på alla ställen jag har varit har det kostat mer..
  • Pumpkin
    Luucie skrev 2009-01-04 11:17:33 följande:
    Vart?! Vill gärna veta för egen del för på alla ställen jag har varit har det kostat mer..
    Brudgummen på Vattugatan
    Alla älskar Skellefteå AIK
  • AnnaochHåkan

angående dricka: min bror gifte sig i juni, de hade ca 70 gäster och köpte all dricka själva, och det var fri bar efteråt. De handlade för 6000-7000kr, en del på systemet hemma (allt vin), och öl+sprit i danmark. De fick lämna tillbaka rätt mycket.

De hade champange före, 1 glas vitt, 2 glas rött och dessertvin.

Så jag har räknat på 5000-6000kr på dricka till vårt bröllop, och vi kommer vara ungefär lika många gäster, något färre.

• Smiiilla

AnnaochHåkan: Vet du hur mycket din bror handlade? typ en lista? Jag har svårt att räkna ut vad vi behöver.... hur mycket ska ni handla? Hur mycket vin,öl,sprit osv?

• J D

AnnaochHåkan skrev 2009-01-08 23:36:51 följande:
    angående dricka: min bror gifte sig i juni, de hade ca 70 gäster och köpte all dricka själva, och det var fri bar efteråt. De handlade för 6000-7000kr, en del på systemet hemma (allt vin), och öl+sprit i danmark. De fick lämna tillbaka rätt mycket. De hade champange före, 1 glas vitt, 2 glas rött och dessertvin. Så jag har räknat på 5000-6000kr på dricka till vårt bröllop, och vi kommer vara ungefär lika många gäster, något färre.

Ja, men det beror ju helt på vilket vin-/ölsort osv. man väljer. Det bästa är att göra ett excel-ark med de drycker man tänkt köpa.

• Frukenob

10.000 är jätte mycket att lägga i tyskland. Ni kommer har mängder över. Vi ska okså ha öppen bar. Min morbror jobbar inom resturang och han räknar ut vad vi behöver köpa. 5.000 kommer räcka långt.

• Bröllloppan

Ja ni kan skratta er lyckliga att ni inte bor i stockholm, där kan ni åtminstonne fyr- eller femdubbla priset på fotograf, tredubbla priset på maten, dubbla priset på smink och frisyrer och blommor och hyra av killarnas kläder. Min budget ligger på 100.000 och varenda post hittils har gått över, en del dubbelt.(Men klänningar och liknande kan man hitta ganska billigt, det finns tusen butiker att besöka!)

• J D

Frukenob skrev 2009-01-09 09:27:56 följande:
    10.000 är jätte mycket att lägga i tyskland. Ni kommer har mängder över. Vi ska okså ha öppen bar. Min morbror jobbar inom resturang och han räknar ut vad vi behöver köpa. 5.000 kommer räcka långt.

Ja, nu sa jag inte att vi skulle lägga 10'  Tyskland utan att det är vad posten går på inkl. resa. Vi köper dessutom mousserande här hemma och den kostar idag 92 kr/flaska.

Vi har portvin till ostbrickan och inte dessertvin- där kan det skilja en del.

Nu överväger vi iofs att servera en sangria som finns på flaska till vår huvudrätt som är tapas och då lär ju även vår kostnad gå ned men vi har verkligen inte tagit i i överkant när det gäller alkoholenheter. Jag baserar det på de uträkningsmodeller som finns på sytembolaget samt de som florerar på BT. Vi har dessutom räknat bort lite eftersom vissa ej dricker.

• Smiiilla

Bröllloppan: Hyra kläder till mannengör vi i stockholm. på brudgummen, kostar bara 1550 kr för allt utom skor.

Frukenob: Du skulle inte vilja dela med dig av vad din bror har räknat ut vad ni behöver?

/J

Svar på tråden Är detta rimligt?