• JohanochLouise

    Vilka bjuder man?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-04 20:59
    Vi har ett dilemma.
    Vi blev bjudna till ett bröllop sommaren förra året till ett par som vi inte känner så väl. Jag (bruden) har träffat dom 2 ggr och min sambo känner honom genom en annan kompis. Vi kunde dessvärre inte medverka på bröllopen då vi redan bokat en resa. Vi skickade dock en bröllopspresent.
    Saken är den att de inte bor i närheten och vi kommer därför heller aldrig träffa dom eller umgås med dom.

    Frågan är då, måste vi bjuda dom även fast de bjöd oss. Känns både krystat och dumt att kasta ut ca 1700 i kuvertpris till dom när man aldrig kommer träffas igen.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vilka bjuder man?
  • Twixiee

    Jag och min m2b satt igår och pratade om inbjudningarna. Vi kom på en idé som vi tror skulle kunna fungera. Men jag tänkte höra vad ni tycker om vår idé..
    Kan man ha en lättare lunch för bara familj direkt efter bröllop och sen ha en riktig dunderfest för vännerna? (En mer planerad grillfest med mat och lekar och skoj).

    Är det då ok att skicka ut två olika inbjudningar - en där det är oas till lunchen och en med oas till festen?

    Vi har stora problem med det här efteråt och att göra såhär skulle lösa vårat problem, men jag vet inte om det kan verka lite "dålig stil" att inte bjuda alla på lunchen efteråt. Men som "kompensation" för de som inte får vara med efteråt så fixar vi ju en fest
    Detta är ett jättejobbigt problem! :-/

  • Sebastiána
    JohanochLouise skrev 2009-01-04 20:55:34 följande:
    Frågan är då, måste vi bjuda dom även fast de bjöd oss.
    Förstår inte. Undrar du om ni måste bjuda dem trots att de bjöd er? Jag gissar att du menar att du undrar om ni måste bjuda dem eftersom de bjöd er - trots att ni tackade nej... ?

    Det beror lite på hur många gäster ni ska ha och vilka andra gäster ni bjuder. Om ni väljer att bara bjuda de närmaste eller bara de som ni umgås med, behöver ni ju inte bjuda dem.
  • Diz

    Twixiee > Jag har varit på ett bröllop där man gjorde som du beskrev. Efter vigseln for brudparet och intog middag med närmaste familjen, vi övriga åt middag där vi kände för det. Sen strålade alla samman för tårta och fest senare på kvällen. Gick alldeles utmärkt och det var ett jättefint bröllop och en otroligt trevlig fest.

    Vi har också funderat på att göra något liknande... Problemet är att vår närmaste familj ändå innebär 20+ pers

  • Sebastiána

    Jag har själv funderat i dessa banor. Man kan då bjuda ganska många till själva festen. Tyvärr är min kille lite gammeldags och vill ha en traditionell bröllopsfest.


    Twixiee skrev 2009-01-07 08:16:31 följande:
    Jag och min m2b satt igår och pratade om inbjudningarna. Vi kom på en idé som vi tror skulle kunna fungera. Men jag tänkte höra vad ni tycker om vår idé.. Kan man ha en lättare lunch för bara familj direkt efter bröllop och sen ha en riktig dunderfest för vännerna? (En mer planerad grillfest med mat och lekar och skoj). Är det då ok att skicka ut två olika inbjudningar - en där det är oas till lunchen och en med oas till festen? Vi har stora problem med det här efteråt och att göra såhär skulle lösa vårat problem, men jag vet inte om det kan verka lite "dålig stil" att inte bjuda alla på lunchen efteråt. Men som "kompensation" för de som inte får vara med efteråt så fixar vi ju en fest Detta är ett jättejobbigt problem! :-/
  • Twixiee

    Diz - Vi blir runt 25st med bara familjen och med alla vänner och deras respektive+barn så är det minst 25 till. Det var därför vi tänkte göra så. Måste man ha festen samma datum som bröllopet, eller kan man ta den t.ex en-två veckor senare?
    Vi gifter oss på midsommarafton, så det vore ju roligt med en kombinerad bröllops-midsommarfest, men jag vet att det är många av min m2bs vänner som årligen ordnar en egen fest med deras nära och kära så jag vet inte om de kommer (kan 90%säkert säga att jag vet vet att det inte kommer). Vilket är mycket trist!

  • Diz

    Tycker jag nog borde gå att göra. Det finns en slags inbjudningskort som har en liten "ficka" där man kan sätta ner olika kort med information osv. Mitt förslag är att du isf gör en inbjudan till bröllopet, och sen skickar med inbjudan till middag respektive fest i "fickan". Lite kluddigt förklarat, kolla i mitt galleri så blir det nog lättare att förstå.

  • ClaraH

    Vi tänker göra som ni. Vi ska ha en liten borgelig vigsel med närmaste familjen (25 pers)som vi kommer att filma. Därefter restaurangbesök tillsammans. Senare (kanske två veckor efter) kommer vi har världen party som startar med att visa en redigerad film från bröllopet, sen kommer vi in. Vi kommer skicka olika inbjudningskort. Familjen kommer att bjudas till båda tillfällena. De olika tillställningarna kommer vara på olika orter (Linköping först och Stockholm sedan).


    Twixiee skrev 2009-01-07 08:44:11 följande:
    Diz - Vi blir runt 25st med bara familjen och med alla vänner och deras respektive+barn så är det minst 25 till. Det var därför vi tänkte göra så. Måste man ha festen samma datum som bröllopet, eller kan man ta den t.ex en-två veckor senare? Vi gifter oss på midsommarafton, så det vore ju roligt med en kombinerad bröllops-midsommarfest, men jag vet att det är många av min m2bs vänner som årligen ordnar en egen fest med deras nära och kära så jag vet inte om de kommer (kan 90%säkert säga att jag vet vet att det inte kommer). Vilket är mycket trist!
  • Twixiee

    Diz - Jag förstår hur du menar Men det blir nog lättare att skicka ut två olika inbjudningar.
    Åh så skönt det känns att man kan göra så här. stor sten som lyfte från axlarna

  • Twixiee
    Miafiahallonfjärt skrev 2009-01-07 13:48:25 följande:
    absolut inte
    Absolut inte, vaddå?
  • Miafiahallonfjärt

    Tycker absolut inte man MÅSTE bjuda någon bara för att bjuda tillbaka... Alla har inte samma budget och storlek på bröllop så det kommer aldrig gå "rättvist ihop". Bara för att de valde att bjuda er måste ni inte känna er tvingade att bjuda tillbaka. Svarade som ni märker bara på TS och har inte läst hela tråden

  • Twixiee
    Miafiahallonfjärt skrev 2009-01-07 14:04:08 följande:
    Tycker absolut inte man MÅSTE bjuda någon bara för att bjuda tillbaka... Alla har inte samma budget och storlek på bröllop så det kommer aldrig gå "rättvist ihop". Bara för att de valde att bjuda er måste ni inte känna er tvingade att bjuda tillbaka. Svarade som ni märker bara på TS och har inte läst hela tråden
    Hehe, jaha då förstår jag Jag trodde du svarade på min fråga och tänkte "Vaa??!!"
Svar på tråden Vilka bjuder man?