Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Resetråden som aldrig tar slut

Vi har bokat en långhelg i Helsingfors i mitten av juni. Jag har varit där ett par gånger i jobbet, men aldrig haft tid att turista, så jag ser fram emot att kunna göra det den här gången. Fast sist jag var där hann jag iallafall köpa ett fint Marimekko-tyg till gardiner i köket.

Är det någon av er som har tips på något prisvärt hotell i de centrala delarna av Helsingfors? Inte alltför små rum, för vi måste få plats med en tvillingvagn också. Den kan ju förvisso fällas ihop, men ja, ni fattar säkert vad jag menar.

• Tinga

Tack för tipsen om boende i Helsingfors! Kollade in Klaus K och det såg jättefint ut, men priset avskräckte - ?640.- för tre nätter tyckte vi var i dyraste laget. Torni var tyvärr fullbokat (hur kan det vara det 5 månader i förväg? ), men jag hittade ett SAS Radisson som verkade helt OK, så det får det bli. Har ni andra tips om Helsingfors tar jag gärna emot dem. En båttur ut till Sveaborg är väl i princip det enda jag har planerat in än så länge.

• Tinga

Lappis - det låter ju som att ni har tre trevliga alternativ att välja mellan. Ni kan inte välja alla tre? Jag kan förstå om du hade valt alternativ 1 och 2 om du bara hade fått ha två val, men även en tur i Frankrike låter trevligt. Fast euron är ju snordyr just nu, så en Europasemester blir ju inte billig direkt. Å andra sidan har ju dollarn också blivit dyrare, så det kan ju kvitta.

• Tinga

jojanna - tack för Helsingforstipsen! Våra barn kommer att vara knappt ett år när vi åker. Om de är för små för att uppskatta ekorrarna tror jag säkert att jag och maken kommer att gilla dem!

• Tinga

Lappis - som jag skrev "i den andra tråden"; berätta gärna lite om er Guadelouperesa! Ni hade hyrbil skrev du; är det lätt att köra runt där? Hade ni bokat hotell i förväg, eller tog ni det efterhand? Bodde ni på samma hotell hela tiden eller flyttade ni runt? Berätta så mycket du har lust med!

För att förtydliga mig lite (och be om hjälp från er andra också); vi tänkte åka iväg ett par veckor i slutet av mars, och det ska vara någonstans där det är varmt och skönt. "Vi" är maken och jag och våra då 8 månader gamla söner. Jag tycker att det är svårt att hitta resmål vid den tiden på året, där klimatet är bra. Thailand och Malaysia är inga alternativ, för dit ska vi göra en långresa på ett par, tre månader nästa vinter, då vi ska överlappa föräldraledigheten. Som sagt - fram med era bästa förslag!

• Tinga

Adamia - tack för tipset, men Mauritius känns inte heller aktuellt. Funderade faktiskt på om jag skulle ta upp det i "inte-listan", för maken och jag var där ifjol och blev inte imponerade. Det var ganska smutsigt och stökigt där, och restaurangutbudet var inte heller särskilt stort. Den här gången hade vi kanske satsat på något mer resortaktigt och det är möjligt att det är ett bättre alternativ, för att bo på lägenhetshotell som vi gjorde var inte så lyckat. Jag håller med om att det ser jättefint ut på bilderna, men vi tyckte inte att de stämde överens med verkligheten.

Det vi är ute efter den här gången är framför allt sol och värme, och ett hyfsat bekvämt boende. Det får gärna finnas möjlighet till utflykter, men helst sådana där barnen kan följa med. Eventuellt gör maken något en dag och jag något en annan för att tillfredsställa vår äventyrslusta något, men i huvudsak vill vi vara tillsammans alla fyra. Vi har funderat lite på Florida, men det känns inte lika tilltalande nu när dollarn kostar över 8 kronor, jämfört med runt 6 kronor i somras.

Lappis - schysst! Vad bra att ni redan har ? på ett konto och slipper göra växlingsförluster. Europasemestrar var ju inte billiga innan heller, men nu är det ju ännu värre.

• Tinga

Lappis - gulle dig! Tusen tack för att du tog dig tid att skriva om Guadelopue, trots "dagen-efter-känsla". Jag har ägnat eftermiddagen åt att läsa på lite mer, men känner mig snarare veligare än klokare. Du skrev om er favoritstrand på den norra delen av Basse Terre - hur var era erfarenheter av vädret där? Vi funderar på att åka med Langley, som har sitt hotell bara några minuter ifrån den stranden, men när jag läste på TripAdvisor var det flera stycken som skrev att det regnade en del där. Det är ju sol vi vill ha!

E11a - jag tycker att Oman verkar spännande, men maken är väldigt skeptiskt till Mellanöstern överhuvudtaget, så det verkar svårt att få igenom. Hotellet du länkade till såg jättefint ut, men de skulle säkert inte bli så glada om vi kom dragandes med två småkillar dit!

• Tinga

Telis - om ni ska ut till Alcatraz rekommenderar jag att ni bokar det hemifrån, via internet, för när vi var där förra sommaren var det närmare två veckors väntetid! Jag tycker absolut att det är värt att åka dit; i inträdet ingår en bra audio guide, som jag tyckte gjorde besöket intressantare.

• Tinga

Tooticki - maken och jag var på Mauritius förra vintern, och jag måste tyvärr säga att vi inte blev särskilt imponerade. Vi har rest mycket på egen hand och var därför inte intresserade av att bo på någon resort, utan valde istället ett enklare lägenhetshotell. Kanske att man ska bo på en resort och inte gå utanför området om man vill bli imponerad av Mauritius?

Iallafall, vi bodde i Pointe-aux-Biches och det kändes ganska skabbigt där; många ödetomter med en massa skräp och det var ju inte alls den bilden vi fått. Stranden var OK och vattnet varmt, men inte kändes det "paradisvackert". Bor man på en resort tror jag att det är ganska dyrt, men på våra 10 dagar spenderade vi inte mer än ungefär 8 000.- för två personer (boende och all mat ute). Det fanns ganska få restauranger att välja på, för jag tror att de flesta turisterna bor på resorter med all-inclusive.

Hur det är på andra delar av Mauritius vet jag inte, men jag har hört att östsidan kan vara ganska blåsig under vårt vinterhalvår. Vi hade tänkt göra en del utflykter, men väl där var vi så sega att vi nöjde oss med att slappa och ligga på stranden.

För att sammanfatta Mauritius - jag hade hellre lagt pengarna på en Sydafrikaresa!

• Tinga

Lappis - så det blev Kalifornien till slut? Var det du eller maken som bestämde? Ni kommer säkert att få det jättehärligt! Frågar du mig tycker jag att ni gör helt rätt som skippar Las Vegas till förmån för Death Valley och Yoemite; särskilt Yosemite. Ni som gillar att vandra kommer säkert att gilla Yosemite skarpt, men jag håller med E11a; välj vandringsleder där man inte måste trängas med alla andra. Ett bra tips är att starta vandringen tidigt på morgonen, för iallafall när vi var där (i slutet av juni) blev det väldigt varmt uppåt dagen och då var det skönt att ha klarat av den jobbigaste delen av vandringen innan dess.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut