Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Resetråden som aldrig tar slut

Vad har ni tänkt er att använda tiden till längs HW1? Om man mest vill se saker behövs det max två övernattningar skulle jag vilja säga, för så himla mycket intressant fanns det inte att se där. Om man däremot vill hinna med några timmar i en solstol på stranden också känns det lagom med fyra övernattningar.

Om ni ska ha en natt mellan Los Angeles och Yosemite skulle jag rekommendera att ni tar den närmare Yosemite än LA så att ni hinner fram till Yosemite i god tid på eftermiddagen, för att planera vandringstur till dagen efter och få klarhet i hur allt funkar där, med parkering, transportbussar, osv. Det går ganska fort en hel del tid till alla sådana där praktiska göromål annars, och minst en rejäl heldag vill jag rekommendera i Yosemite. (Gärna två, eftersom jag vet att ni gillar att vandra. ) På sommaren kan det bli ganska varmt där och då är det skönt att komma igång tidigt på morgonen med vandringen, så kan man hellre ta det lite lugnare senare på dagen. Om man ska ge sig upp i bergen (vilket jag absolut tycker) och inte bara gå i dalen så har man ju den jobbigaste delen av vandringen först och har möjlighet att ta den när det inte är så himla varmt.

• Tinga

Men gud så korkad jag är! Jag måste har rört ihop ordningen på rutten! Sorry! Jaja, jag håller iallafall fast vid vad jag skrev ändå ; det är bra att komma hyfsat tidigt till Yosemite.

Vi körde rutten i samma riktning som ni, och jag kunde tänkt mig någon natt till längs HW1 (vi hade tre) för att kunna slappa lite mer på stranden, men jag vet inte hur hårt program ni ska ha i Sonoma; det kanske blir relativt "långsamma" dagar där också? Jag brukar iallafall tycka att det är skönt att ha några ganska slappa dagar i slutet av en resa, så att man verkligen kan ladda batterierna för att börja jobba igen.

• Tinga

Vi hade ju tre nätter långs med HW1 och vi hann med några timmar här och några timmar där av slappande i solstolen, så det hinner ni absolut.

Det funkar alldeles utmärkt med vanliga träningsskor i Yosemite; iallafall gjorde det det på de leder vi vandrade, och vi var definitivt utanför de asfalterade stråk som de flesta amerikanerna höll sig till. I de fall vi passerade vatten fanns det broar och i övrigt var det bra led som inte krävde vandrarkängor.

• Tinga

Nä, nu säger jag natti, natti; ska på lyxig Vasaloppsfrukost hos kompisar kl. 7.30 imorgon bitti, så det är dags att lägga sig nu.

• Tinga

Mille M - kan bara hålla med om att Rom är ju alltid Rom! Dit vill jag absolut återvända.

Madrid var jag i förra året och jag blev inte så särskilt imponerad. Visst, Pradomuséet är ju toppen om man gillar konst och slotter var trevligt att besöka, men så mycket i övrigt i sevärdhetsväg finns det ju inte. Vad gäller shopping har jag inte så bra koll, eftersom jag var gravid när jag var där, men jag vet inte vad som är "huvudinriktningen" på er resa; shopping eller sightseeing?

Barcelona åker jag till om några veckor, så det kan jag inte uttala mig om än.

Venedig har jag också bara besökt som tonåring, så där är mina erfarenheter lika begränsade som dina.

• Tinga

Igår dök det senaste numret av Vagabond ner i min brevlåda och där var faktiskt en guide till Barcelona med, så det passade ju väldigt bra. Dessutom fanns det ett helt reportage om Hurtigruten, och vi funderar faktiskt på att åka den i sommar. Det känns lite som panschisvarning, men samtidigt är det ju fantastiskt vackert med alla fjordar och fjäll. Mina, fortfarande lösa, planer är att köra upp längs med Sveriges östkust (har inte varit längre norrut än Roslagen, längs kusten) och skulle gärna vilja se Höga Kusten t ex. Sen är det ju otroligt långt att köra upp till Kirkenes, men tar man god tid på sig borde det vara överkomligt. Nu när euron är så dyr känns det ju mer prisvärt med en Nordensemester.

• Tinga

Lappis & Nenne - och stanna i Stockholm och Gävle och träffa er! Ja, det är verkligen hur långt som helst, och det är därför vi är lite tveksamma. Å andra sidan tänkte jag att man kan köra en dag och sen stanna två hela dagar på något ställe och sen köra en dag igen, så att det inte bara blir bilkörning. Jag har sett annonser i flera tidningar att Hurtigruten har 25% rabatt på vissa avgångar i sommar, men visst; det kostar ändå från ca 9 000.- per person för turen från Kirkenes till Bergen, fast det är ju med helpension (5 dagar).

• Tinga

Lappis - ha, er rutt är ju ännu längre än vår! Ska ni köra hela vägen, eller blir det biltåg eller färja någon del? Hur länge ska ni vara borta?

Nenne - jo, det finns ju massor av mysiga ställen i Sverige också. Vi kanske aldrig kommer fram till Kirkenes ens!

• Tinga

Lappis - så som du ligger i hinner ni snart klämma in Grand Canyon också! Death Valley är häftigt men inte nödvändigt och en natt i Las Vegas är fullt tillräckligt om du frågar mig.

Joji - om du vill spara in ett hotellbyte på er resa kan jag tipsa om att bo i Santa Monica under hela LA-vistelsen. Det tar inte särskilt lång tid att köra från SM till Beverly Hills och Hollywood; ungefär en halvtimme. Vi bodde förvisso i Anaheim också (som ju får räknas till LA), men därifrån är det ju betydligt längre till de delar du nämner. (Bodde i Anaheim för att gå på Disneyland.)

Vi bodde på HI i Santa Monica och det var defintivt det mest prisvärda boende vi hittade. Vi betalade runt $90.-/natt för ett dubbelrum, men hotell hittade vi inga under det dubbla.

• Tinga

Joji - HI är ju inte lyxigt direkt, men vi bodde i ett litet dubbelrum som var rent och fräscht. Det finns ju så mycket annat att göra att man inte spenderar särskilt mycket tid där ändå. Vi bodde fyra nätter i SM och hade inga problem att hitta trevliga restauranger under den tiden.

• Tinga

Lappis - med den beskrivningen av din barndom förstår jag var du fått din reslust ifrån!

Telis - cool resa!

• Tinga

Ett tips när man åker på bilsemester är att lyssna på ljudbok under bilresan. Gillar man att läsa är det ett utmärkt sätt att göra tiden i bilen mer meningsfull. När vi var i Kalifornien lyssnade vi bl a på en bok som utspelade sig just där, och det gav en extra knorr på lyssnandet.

• Tinga

Gosnosen - inte ska du be om ursäkt för ett så trevligt inlägg! Åh, det är inte utan att man längtar efter en tur till Sydafrika när man läser om hur fantastiskt ni haft det. Växlingskursen är ju väldigt gynnsam nu dessutom, så det är ju ett bra tillfälle att få mycket lyx för pengarna.

• Tinga

Det där med valutakurs är ett område för sig just nu. Jag har flera idéer för sommarsemestern, men inget är sådant som vi bara måste göra just nu, utan vi känner att det är lite valutaberoende. Avvaktar nog ett tag till, så får vi se vad som händer. Maken ska ha sex veckors semester i sommar och jag är föräldraledig, så vi är hyfsat flexibla vad gäller avresedagar och inbillar oss därför att vi kan vänta ett tag med att boka. Egentligen gillar jag att boka ett tag i förväg, så att man har något att se fram emot, men ibland får det bli som det blir.

Imorgon bär det äntligen av till Barcelona! Det mesta av packningen är förberedd, så nu är det bara det sista som ska fixas. Det får bli under dagen idag, för ikväll blir det födeledagskalas. För mig! Fick en spahelg i present av maken, så dagen har börjat bra. Det enda som inte känns så bra är väderprognosen för Barca, men jag hoppas att det blir bättre än utlovat (torsdag regn, fredag mulet och lördag-söndag växlande, knappt 15 grader).

E11a - det låter jättetrevligt med havskajakpaddling längs Ölands kust! Ska definitivt spara den informationen i minnet, för det är en grej jag verkligen är sugen på att göra. Har en kollega som paddlat i Västerviks skärgård och det ska också vara riktigt mysigt. De paddlade typ längst ut i havsbandet, bodde över på ett mysigt pensionat och paddlade tillbaka dagen efter.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut