Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Barcelona visar sig som vanligt fran sin basta sida ... sol och harligt varvader. Ska ned till frukosten och sen blir det att checka ut sa jag skriver mer nar jag ar tillbaks.

E11, jag kan varmt rekommendera Portugal och om du vill ha lite restips sa skriver jag mer om den rutt vi gjorde i somras. Forutom korkekar, vad ar ni ute efter?

Tinga, Guadeloupe ar inte skoj just nu.

• Lapinette

Trött, tröttare, tröttast idag. Återkommer med både Barcelonatips och Portugal så snart jag piggnat till.

• Lapinette

E11a - korkekarna finner du öster om Lissabon i området som heter Alentejo och som även producerar mycket gott rödvin. Den staden som främst är berömd där är Évora som är en av Portugals vackraste och bevarade medeltidsstäder och som fullkomligt svämmar över av katedraler och monument.

Vi bodde på ett hotell som låg i en liten by, mest känd för sin marmor. Inget fel på hotellet men vi råkade ut för en hemsk upplevelse där (en tjej som blev våldtagen) och byn var lite väl liten så jag skulle inte rekommendera det hotellet.

Däremot om ni kan tänka bort korkekarna så bodde vi suveränt bra i Coimbra (som ligger ca 2,5 tim norr om Lissabon) Quinta dos Lagrimas www.quintadaslagrimas.pt/. Det är ett Relais & Chateaux men kostade för den saken skulle inte mer än 150 euro natten om man tar det simplaste rummet som var stort, modernt och med egen utgång till en liten privat trädgård med solstolar. Hotellet har även en utomordentlig restaurang med sommelier som lät oss prova underbara viner.

Jag skulle absolut vilja åka tillbaks dit enbart för hotellets skull. Sen finns det vacker natur, vingårdar och annat att se i området.

• Lapinette

Tinga - här kommer lite Barcelonatips!

Jag kan varmt rekommendera vårt hotell. Det ligger centralt, Placa Catalunya och var modernt, snyggt och fräscht. www.hotelpulitzer.es/ Bodde även i fjol vid Placa Catalunya men då på hotell Husa Barcelona www.hotelhusabarcelona.com/es/index.php. Inte i samma klass som Pulitzer men helt ok då vi fick ett stort rum med balkong och utsikt över hela stan.

Här blandas en del tips som jag skrev i fjol med lite uppdateringar för det vi sett i år.

Shopping ? vårt favoritstråk blev Passeig de Gracia som går från Placa Catalunya och ?uppåt?. Där fanns alla de affärer från Zara till Gucci.

Tapas ? massor med tapasbarer nere i Bornkvarteren men den godaste vi åt var en lunch uppe vid Diagonal. Det vart inte billigt men åhhh så gott! Här var tapasrätterna något större och matigare än på andra ställen och så fräscha och goda. Åt bla en sallad med manchego och nötter med balsmvinäger som var så fräsch och sen blev en rätt med något slags gris med en sås gjord på skinka vår andra favorit. Stället heter Bar Mut och ligger på C/Paus Claris 192. Detta lilla ställe fanns med i min guidebok ?Time Out Barcelona 2008?, en bok fylld med restaurangtips.

Gaudi ? om man promenerar på Passeig de Gracia så går det inte att missa ett par av Gaudis hus. Vi hamnade där redan första kvällen och det var magnifikt att se dem i kvällsljus. Hans hus är verkligen udda och ger definitivt Barcelona en speciell karaktär som inte går att finna någon annanstans. På Passeig du Gracia finner man Casa Battlò och Casa Milà. Vi var i år inne i Casa Milà. Läckraste tyckte jag var att promenera på taket med all dess vågmönster. Tog massor med kort på det taket.

Sen promenerade vi hela vägen upp till Sagrada Familia, helt enormt och så udda. De säger att katedralen ska vara klar 2020 men vi får väl se. Var även nere och tittade i museet som ligger under katedralen.

Denna dag med Gauditema tog inte slut där utan sen tog vi t-banan till Parc Güell. Väl i parken satte vi oss ned och vilade våra trötta fötter. Maken slumrade till medan jag tittade på allt folk som kom och gick. En musikant spelade trumpet och några gjorde jättelika såpbubblor. Gillade verkligen det stället! Kanske inte en vacker park i den bemärkelsen som vi tänker oss parker dvs med blommor och grönt men jag gillade atmosfären som var där.

Söndagstips ? att promenera utmed havet och bara sitta med ansiktet mot solen på en parkbänk eller ligga på bryggorna nere i hamnen är underbart. Shoppingcentret nere i marinan har öppet på söndagar så där kan man fördriva lite tid eller sätta sig på en restaurang.

I år besökte vi Montjuïc (berget som ligger i Barcelona). Tyvärr funkade i kabinen som man annars kan ta från bla Torre Sebastian upp till Montjuïc så vi promenerade istället från Placa Espana upp. Såg bl a OS-stadion samt besökte ett utemuseum som visar byggnader från hela Spanien, Poble Espanyol www.poble-espanyol.com/pemsa/en.html. Det var lugnt och skönt på Monjuïc i förhållande till folkvimlet nere i Barcelona.

• Lapinette

Tinga - vi fick frukosten inkluderad då hotellet hade sänkt sina priser sen vi bokade . Maken ringde och fixade, som vanligt. Det var superskönt med frukost på hotellet. Massor att välja mellan, lugnt och så hade de frukost fram till 11.00 mån-fre och fram till 12.00 på helgerna. Lyx!

En annan sak som man ska tänka på är att priserna nästan alltid anges innan skatt i Spanien. Har blivit van att lägga på och räkna om gällande hotell men tänkte inte alls på det när vi var ute och åt på Cinc Sentis och notan tillslut hamnade på typ 3 500 kr! Visst, vi tog då 8 rätters avsmakningsmeny med dyrast vinpaketet + champagne innan + svart tryffel till canelonin (som vi trodde ingick). Men enligt menyn så trodde vi att vi skulle landa på dryga 2 000 kr + champagne.

• Lapinette

Cinc Sentis var bra men jag blev lite sur på notan som man inte riktigt hade räknat med (utan skatt). Vi försökte jämföra lite mot avsmakningsmenyn på Lux (på vår 2-åriga bröllopsdag) och då tycker nog jag att Lux var bättre medan maken föredrog Cinc Sentis. Framförallt gillande han miljön bättre på Cinc. Jag kan skriva ned menyn + vinerna i helgen (har det hemma).

Och visst firade vi kompisens 30-års dag! Vi var 12 stycken som var ute och åt och det var en härlig blandning av 3 svenskor (inkl mig), 2 fransyskor, 1 fransman, 2 engelsmän, 1 skotte, 1 holländare och 1 norska. Det trista bara när man är så många att vi inte pratade speciellt mycket med vår kompis som vi ser så sällan.

• Lapinette

Ja, uppe på Casa Mila togs det massor av foton. Maken hade sin nya leksak med sig och jag vet inte hur många hundra foton han/vi knäppte under helgen.

• Lapinette

Piggelin - är du också förkyld! Visst är det trist och vi som ikväll ska till F12. Så jäkla typiskt men jag hoppas näsan slutar rinna tills dess.

• Lapinette

Ab fab ... har ju lovat dig Stockholmstips. När är det ni ska till Stockholm?

• Lapinette

Satt i förra veckan och försökte leta upp de tips ni tidigare har givit gällande Champagne. Sökmotorn här på FL är inte så strålande så jag hittade inte det jag sökte. Vet att det blir repetition men snälla lite tips på trevliga ställen/hotell/restauranger?

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut