• hujjedamejj

Det här med att köpa ringar på nätet...

Hur funkar det? Hur vet du t.ex. storleken?
    Jag vet inte vad jag har för storlek, och hur vet du att den matchar förlovningsringen.. går du till en vanlig affär och kollar ut vilken ringstorlek du har och om den matchar där? Var själv på guldfynd och snokade på en schalin-ring... men det stod inte vad det var för märke på den..
    Får lite smått panik nu när schalin ska sluta sälja på nätet 1 februari... Eller är det ett PR-trick så att ALLA ska köpa så mkt som möjligt nu...? Vågar inte direkt chansa och INTE köpa, för det skiljer ju multum i butik å på nätet.
    Ett minus att jag inte kan köpa nu, är att jag ska gå ner i vikt.. Jag har redan tappat 16 kg och min första förlovningsring pga viktnedgång...
    Vilken storlek ska man ta då när man inte vet vad man väger i juni?!

• Svar på tråden Det här med att köpa ringar på nätet...
  • Sååå lurade

Är det verkligen möjligt att alla ska sluta sälja på nätet, finns ju hur många hemsidor som helst som har schalinringar.

• hujjedamejj

Ja.. Jag känner också så... Va fan... Alla kan väl inte sluta?? Och varför ska dom det? Både Schalin OCH nätbutikerna tjänar väl bra på att sälja på nätet?!

• Sååå lurade

verkar skumt... en del webbshoppar verkar ju leva på dessaringar. Taskigt.
    Ang dina andra frågor. man kan ju lite fräckt gå in och säga att manvill mäta sin ring för mannen ska köpa en till i morgongåva och behöver veta storleke. Sen verkar ju en del shoppar låna ut mått, hur de nu vågar det...
    Guldfynd har schalinringar men de har egna serienr på sina så det går inte att kolla vilken det är, den jag ville ha fanns inte heller, då hade den en annan design Tror guldfynd fått ett "eget" sortiment...

Nu har jag valt att göra min ring själv hos guldsmed och lämna in eget guld. men främst för att orginalet inte passar min förlovningsring

• DCL

vi beställde ringar hos helkes (minns inte hemsideadressen, men googla så kommer den upp). Vi pratade även med dem på telefon innan vi beställde, de var jättetrevliga och de skickade ringmått som man fick låna och senskicka tillbaka. Det var jättebra och vi är nöjda. Tänk bara på att prova ringmåtten både när ni är kalla och varma om händerna, flera ggr vid olika tidpunkter på dygnet. Beroende på hur varmt det är kan ju fingrarna svälla lite.

• hujjedamejj

Ja, det är ju en idé att.. "min m2b ska köpa morgongåva..." haha..
    Kan man inte gå ner till guldfynd och fråga om dom har t.ex. mountains st helen från schalins. Tror du att dom svarar att dom inte har såna då eller? Ja, det är svårt de här med nätet... men så mycket billigare... Ska nog ut och kika på ring i helgen med m2b.. Skönt att ha det gjort också så har man en "mindre" kostnad att lägga ut framöver...
    Det kostar väl inte så mycket att minska ringen.. om man nu kan det..?

• lajlej

Eftersom Schalins håller på att tappa alla sina vanliga återförsäljare är de tvungna att sluta sälja till alla som rear deras ringar ( vilket brukar vara nätbutiker)
    annars kommer inte Schalins att överleva alls.
    Det är inte taskigt, hade nätbutikerna hållt samma priser hade det inte varit något problem.
    Klart alla vill köpa billigt men i längden finns det alltid någon som förlorar.

• hujjedamejj

Ja, men dom lär väl fortfarane sälja mer på nätet än i butikerna.. Jag menar både nätbutikerna och butikerna får väl köpa schalins till samma pris??
    Bra att man fick veta detta att dom ska sluta sälja efter 1/2 då gäller det att handla nu eller iaf beställa innan 1/2. MEN... Ska även bli kul att se om man kan köpa ringar efter den 1 februari... för det tror jag... men vågar knappast chansa...

• Ingan

Vi har dels beställt från Smyckenet, då hade jag provat ut rätt storlek i butik i förväg. Min sambos ring och min vigselring köpte vi från Jempguld, där kunde man gratis (+frakt) låna ett ringmått, som de skickade jättesnabbt. Vad gäller schalinsringar står det så här på Jempgulds sida:

Bäste Kund, den 1/2-09 Upphör all försäljning av Schalins Ringar via internet.
    Vi följer Schalins Ringars önskemål att inte erbjuda försäljning av deras ringar via internet.
    Schalins sortiment samt speci-
    fikationer kommer finnas kvar på vår hemsida dock ej pris och köpfunktion.
    Vi rekomenderar ett besök i något av våra vigsel/
    förlovningsrum där Schalins Ringar finns för visning samt försäljning till våra priser.

Varmt Välkommna

Maria & Patrik

Man kan säkert ringa och beställa istället om man bor långt borta, det står heller inte att priserna kommer ändras.

• Susannegbg

Jag köpte efter viss tvekan min ring från vigselringar.se och fick låna ett mått därifrån. Men man skall nog akta sig lite för måtten man får låna för jag lyckades beställa en ½ storlek för stor ring. Tänkte att det är väl inget konstigt att förminska, men tji fick jag, är det diamanter i så kan diamanterna lossa ur fattningarna. Man måste med andra ord arbeta om hela ringen.

Jag mailade till vigselringar.se och dom bad mig skicka tillbaks den i rekommenderat brev så skulle dom se om som kan förminska den. Han ringde idag och sa att han lämnat den till guldsmeden och så skulle han återkomma imorgon med besked. Annars kommer dom göra en ny mindre ring till mig, fast jag glömde fråga hur mycket mer det kommer att kosta, eller undra om dom gör det gratis?

• allahjärtansdag2009

Jag har fått min ring idag, också beställd ifrån vigselringar.se Jag blev supernöjd, var finare i "verkligheten" än på bild. Stämde också med ringmåttet jag fick låna.

Svar på tråden Det här med att köpa ringar på nätet...