Anciii skrev 2009-01-13 14:33:58 följande:
Jag tycker verkligen inte att det är förnedring av singlar, de som vill vara med i "LEKEN fånga buketten" får vara med, de som inte vill behöver inte, det är ju ingen som kommer tvinga någon det är absolut frivilligt... Jag skriver leken eftersom jag knappast tror att så många tar det på blodigt allvar, många ser det som kul att fånga blommor men men man kan ju alltid leta efter symbolik i alla trditioner.. jag tror det blir vad man själv gör det till... :)
Fast grejen är den att i det fallet (och vad jag hört från vänner i Kanada är det inte ovanligt att det är så) var det inte frivilligt egentligen. Visst man hade säkert kunnat vägra men då hade man fått ställa till med en stor scen. ALLA som inte var gifta el förlovade skulle fram och försökte man hålla sig i bakgrunden blev man raskt framknuffad, det gick liksom inte att låta bli (annat än genom att ställa till en stor scen). Det var bara ytterligare ett tecken på att utan en ring på fingret är du ingen, det spelar ingen roll om man så har varit tillsammans med pojkvännen/sambon i flera år.
I alla fall, även om man gör det på ett trevligare sätt ser jag ändå inte vitsen med det hela så jag låter bli.