• fromheretoeternity

Ska ni kasta buketten i slutet av kvällen?

Jag var på ett bröllop förra sommaren där bruden kastade buketten i slutet av kvällen och JAG fångade den Sen blev jag ihop med min m2b ett par veckor senare och här är jag nu
    Min fråga är alltså nu om ni kommer kasta buketten eller inte? Det är verkligen kul för den som fångar den, men samtidigt är den ju få fin och dyr å jag skulle gärna behålla den själv!
    Kan man torka den om den är gjord av tex rosor?

• Svar på tråden Ska ni kasta buketten i slutet av kvällen?
  • J D

Nej, jag ska inte kasta den eftersom jag tycker att det symboliserar en heteronorm där bröllop är ngt alla skall eftertrakta hett och därmed kasta sig efter en bukett för att fånga (känns degraderande för singlarna). Jag vill inte starta en debatt med detta vill bara nämna anledningen till varför jag inte kommer att göra det.

Jag kommer inte att torka den heller, det är bara skräp för mig.

• Joji

J D skrev 2009-01-10 20:06:01 följande:

Nej, jag ska inte kasta den eftersom jag tycker att det symboliserar en heteronorm där bröllop är ngt alla skall eftertrakta hett och därmed kasta sig efter en bukett för att fånga (känns degraderande för singlarna). Jag vill inte starta en debatt med detta vill bara nämna anledningen till varför jag inte kommer att göra det.
    Detta var tänkvärt tycker jag! Även om jag inte tänkt kasta min bukett ändå...
  • Svanboet

Jag vet inte än om jag vill kasta min bukett, antaligen kommer jag inte heller konservera den. Jag misstänker att jag kommer bli kär i min bukett och därför inte vilja kasta den. Åker vi på bröllopsresa direkt efter finns det risk att buketten får följa med.

Passionsblomma: Underbar idé! Det ska nog skrivas in i min lilla livsbok.

• prickig

Nej det ska jag inte göra.

På ett av de kanadensiska bröllop jag varit på kastades buketten (och brudgummen kastade brudens strumpeband) och det kändes bara förnedrande. Alla *stackars* singlar el ogifta/oförlovade samlades ihop och skulle sedan till allmän beskådning knuffas för att få *lyckan* att fånga buketten, allt medan de övriga gästerna såg på.

• Hemlig2009

Nej, det kommer jag inte att göra.

När jag läser prickigs erfarenhet så är det just av den anledningen.

• fjutjur brajd

Jag tänker inte kasta min bukett. Men med TS historia skulle jag nog ändå göra någon grej av historien med hur en fångad bukett kan leda till giftermål...

• anja1661

jag kommer inte kasta mig bukett.

• Svanboet

Så behöver man ju inte göra det! När bruden som jag berättat om innan kastade sin bukett var alla gäster samlade framför paret i alla fall då de stod på kyrktrappan direkt efter vigseln. Då är det ju inte ett skådespel och förnedring av de som är "singlar".

prickig skrev 2009-01-13 12:57:59 följande:
    Nej det ska jag inte göra.På ett av de kanadensiska bröllop jag varit på kastades buketten (och brudgummen kastade brudens strumpeband) och det kändes bara förnedrande. Alla *stackars* singlar el ogifta/oförlovade samlades ihop och skulle sedan till allmän beskådning knuffas för att få *lyckan* att fånga buketten, allt medan de övriga gästerna såg på.
  • Anciii

Jag tycker verkligen inte att det är förnedring av singlar, de som vill vara med i "LEKEN fånga buketten" får vara med, de som inte vill behöver inte, det är ju ingen som kommer tvinga någon det är absolut frivilligt...
    Jag skriver leken eftersom jag knappast tror att så många tar det på blodigt allvar, många ser det som kul att fånga blommor men men man kan ju alltid leta efter symbolik i alla trditioner.. jag tror det blir vad man själv gör det till... :)

• MV85

Jag ska kasta min... Anledningen är att vi åker på bröllopsresa dagen efter, och jag ska ha blommor i som inte går att torka/spara... Så jag vill att glädjen över den ska bli så stor som möjligt! Själv kommer jag inte se den mer än bröllopsdagen oavsett hur jag gör.

Svar på tråden Ska ni kasta buketten i slutet av kvällen?