Inlägg från: ario |Visa alla inlägg
  • ario

Pappa som ger bort?

jag ser absolut inget fel med att pappa överlämnar sin dotter, själv ska jag bli överlämnad av bror eftersom vi har en sådan tradition.

tycker man ska göra precis som man vill:)

• ario

jag ska ha en kyrklig bröllop, men jag tillhör inte svenska kyrkan.

Duchess skrev 2009-01-10 22:05:37 följande:
    Det tycker jag också, men inte om man väljer en kyrklig vigsel.
  • ario

Vår tradition är att brodern ska lämna över bruden, men om inte det finns en broder, kan farbror eller far lämna över den. Dock kan bruden välja att inte bli överlämnad. Men de flesta väljer attr göra det för dem anser att det är fint:)

jag kommer välja min bror eftersom jag är gudmor till hans döttrar, och då vill jag gärna att han överlämnar mig.

• ario

bravo!
    bra svar!

min bror ska föra mig fram och jag ska inte ta min fästmans efterman:)

Söderbruden skrev 2009-01-11 15:05:59 följande:
    Men pappan vigs ju inte, eller hur? Han följer bara bruden fram till altaret. Håller också med LB5, folk blåser upp saker helt i onödan i hopp om att öka jämställdheten. Och hur många av er som är emot ska egentligen ta mannens efternamn? Jag ska exempelvis inte göra det, han ska ta mitt av den enkla anledningen att vi båda tycker det är finare. Och min pappa ska föra mig fram till altaret.
  • ario

Min fästman bad om min hand till min far, tyckte det var så romantiskt:) Jag hade som krav att min fästman måste be om min hand, inte för att min far tycker det är så vikigt, men för mig betyder det respekt för mina föräldrar. Mina föräldrar har uppfostrat mig och gett mig all kärlek jag behöver, och det minska jag kan göra är att fråga om deras åsikt inför äkenskap.

Jag har aldrig sett min far så glad då min fästman frågade om min hand...:)

feministbrud skrev 2009-01-12 10:21:30 följande:
    För det första, gifter du dig med dig själv, eller varför är det bara du som bestämmer?För det andra. Känner du dig inte lite handikappad om du fortfarande vid 27 års ålder behöver din far vid din sida för att kunna gifta dig? Ska han stå vid din sida i äktenskapet också? Nu menar jag rent fysiskt.För det tredje så har jag också en underbar pappa som absolut inte skulle gå fram med mig till min blivande man och som skulle skrattat ut den man som försökt be om min hand. Han vill inte lämna över någon som helt uppenbart bestämmer själv.För det fjärde så består mycket av upprördheten i att i alla fall jag inte vill att brudöverlämning ska bli tradition i Sverige. det kommer att spegla av sig på mycket annat i samhället och det skulle inte vara bra för jämställdeten. Och det påverkar mig. Därför är jag upprörd även om du gör som du vill.
  • ario

Brudöverlämning är en fin gest, låt dem som vill ha de så få det utan att känna sig skyldiga som jämlikhetsmotståndare.

• ario

min fästman frågade självklart mig, men jag bad honom fråga om min hand till min far. Nej. självklart skulle far aldrig säga nej, utan det är en fin gest och inget mer.

För mig betyder det respekt för mina föräldrar, Och samtigt tycker jag det är romantiskt.

feministbrud skrev 2009-01-12 11:17:37 följande:
    Mina föräldrar har också gett mig all den kärlek jag behöver och framförallt har mamma gett mig det lika mycket som pappa så jag förstår inte varför pappa skulle ha mer att säga till om i detta fall. Mina föräldrar skulle undra hur det var fatt om jag inte kunde fatta ett beslut själv om vem jag ska gifta mig och jag vill inte att någon ska fråga mina föräldrar före han frågar mig! Jag frågade inte mina svärföräldrar om jag fick fria för det hade jag gjort vlket svar jag än hade fått. Skulle inte du tyckt att det var hemskt om din far hade sagt nej? Då hade du ju inte kunnat gifta dig med den du vill?
  • ario

jag tror det har mkt med hur man är uppfostrad. Vi alla har ju olika uppfostran, och det är ju väll spännande:)

feministbrud skrev 2009-01-12 11:29:42 följande:
    Ett spel för gallerierna mao. Jaja, jag kommer aldrig att förstå romantiken med att blanda in päronen.
  • ario

påverkar andra människor?
    varför ska jag bry mig vad andra tycker? jag gör exakt som jag vill eftersom det får MIG att kännna mig bra! skulle jag ta hänsyn till andras åsikt så skulle jag troligen aldrig gifta MIG!

Tycker det är egoistiskt av dig att kasta ut sådana argument för att få oss att känna oss sämre. Det låter lika dumt som att säga: varför ha sprit på bröllopet? Är inte det skadligt för kroppen? Ska man inte ta hänsyn till andras hälsa? nå?????

Ni som mår dåligt av att se andra vara för brudöverlämning. Blunda nästa gång ni är på sådan bröllop. så slipper ni huvudvärk!

Stardusty skrev 2009-01-12 11:53:49 följande:
    Emmet och MulleNuh - läs igenom trådar från ett halvår tillbaka så ska ni få se att huvudargumenten för brudöverlämning är i den stilen. Det förvånar mig att ni inte sett det själva. Jag tycker inte att de som är för brudöverlämning är bridezillas eller dumma i huvet. Däremot tycker jag att de ska inse vad det de vill göra symboliserar och att de ska ta till sig att det inte bara handlar om dem och deras dag utan att det påverkar andra människor likaväl. Sen lite OT men det här med "MIN/DIN" dag återkommer i mångra trådar, tex där folk frågar om råd angående något och alla svarar "men gör som DU vill, det är DIN dag". Hmm, ja det var ju ett bra råd...?
Svar på tråden Pappa som ger bort?