Inlägg från: ario |Visa alla inlägg
  • ario

Pappa som ger bort?

jag är helt emot att man tar mannens efternamn, för mig känns det antifeministiskt..men o andra sidan så är det ju min åsikt.

Därför ser jag brudöverlämninen som mindre problem än att byta efternamn.

feministbrud skrev 2009-01-12 19:06:46 följande:
    Jag håller helt med (såklart)! Jag håller just nu på att läsa en bok av en feminist som startat feministing.com och hon klankar ner på rätt mycket när det kommer till bröllop, men till min stora förvåning nämner hon inte själva överlämnandet. Det hon har mest emot är förlovningsring (som bara kvinnan får där) och att kvinnan väljer bort sitt efternamn. Jag tycker inte att vi ska importera sedan där mannen köper en ring och firar - men oops,det sker ju redan Och angående efternamn tycker jag att det är ok så länge det blir allt vanligare att även män byter efternamn.
  • ario

jag håller med dig!

peace and love:)

shakynose skrev 2009-01-12 19:54:35 följande:
    Jag vet inte riktigt om jag vill argumentera för eller emot, jag vill bara att fler ska visa lite peace, love & understanding för andra kulturer! Att majoriteten i Sverige gör på ett visst sätt vid vigseln när det gäller färg på klänning, bruk av krona eller att vi går ned för altargången överhuvudtaget betyder inte att vi har tolkningsföreträde och kan berätta för andra vad deras seder och riter egentligen betyder. Anledningen till att vi gör som vi gör är ju faktiskt för att svenska kyrkan bestämde sig för att inte ha med denna del i sin ritual och sedan dess är det norm. Vi kan sedan peka på andra delar av vigseln som även de är reliker från ett patriarkalt samhälle (t.ex. brudkronan, namnbytet eller marskalken) och säga att de inte har samma betydelse längre så de kan vara kvar eftersom de är fina och inte skadar någon. Kan det då vara så omöjligt korkat att drista sig till att anta att de seder som uppskattas i andra kulturer som "en fin gammal sed som egentligen inte har någon betydelse längre" har samma värde för dem? Eller har vi medborgare i världens mest demokratiska land alltid rätt i allting?Förresten, när började man med vigsel INNE i kyrkan? Det skedde väl ute på kyrktrappan väldigt länge? Alltså gick man inte nedför altar gången alls, utan möttes utanför, stämmer det?
  • ario

ja det stämmer, jag är ortodox och vi kommer ha det så.

shakynose skrev 2009-01-12 21:03:40 följande:
    Varför är det bara kvinnor som bär brudkrona och slöja? Trots att symboliken påstås vara totaländrad...I ortodoxa kyrkan blir dock både brud och brudgum krönta har jag hört
  • ario

jag tycker inte det är fel om min fästman frågar min far om min hand, för mig betyder der respekt och inget annat! och varför skulle det vara skådespeleri?

• ario

det klart det är han som bestämmer?

vem skulle annars bestämma?

feministbrud skrev 2009-01-12 21:46:48 följande:
    Därför att det inte är han som bestämmer, eller hur?
  • ario

Båda två!

feministbrud skrev 2009-01-12 21:48:43 följande:
    Du?
  • ario

ja det kan stämma.

Vår tradition är det mkt vanligt att man frågar pappan först, men självklart är det mer som en fin gest. Jag gillar det:)

shakynose skrev 2009-01-12 21:52:33 följande:
    Hehehe! Min pappa skulle bli MYCKET obekväm om min kille skulle be om min hand Det ingår helt enkelt inte i våra traditioner att göra så, så han skulle nog se det som ett lite konstigt påhitt. Däremot skulle han definitivt ha större förståelse för det och bemöta det annorlunda om min kille tillhörde en annan kultur där man gör så enligt traditionen.
  • ario

Båda två, så syftar jag på min fästman och mig! att vi både kommer överens:)

du är inte korkad:) men du har svårt o förså

feministbrud skrev 2009-01-12 21:52:46 följande:
    Så du och din far gör ett gemensamt beslut om vem du ska gifta dig med?Isåfall förstår jag varför din blivande man måste rådfråga din far. Jag kan dock inte förstå varför du låter din pappa bestämma sånt, men jag antar att jag är för korkad för att förstå det.
  • ario

vi både två kommer överens om giftemål, inte min far.

Att fråga min far innan är bara en fin gest.

MolsonCanadian skrev 2009-01-12 21:53:13 följande:
    Du..?
  • ario

Nej! Det betyder respekt för min far.

förstår du innebörden av ordet respekt?

Respekt betyder inte tvångsgifte eller bortgift.

feministbrud skrev 2009-01-12 21:59:57 följande:
    Bra att du inte tycker att jag är korkad, men då är det ju ett skådespel att din pappa tillfrågas. Om han inte har medbestämmanderätt så är det ju ett spel för gallerierna, det var det jag menade från början.
Svar på tråden Pappa som ger bort?