Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Pappa som ger bort?

Jag har ju min nya synpunkt på detta, men jag är ändå väldigt förvirrad..

Nu i ca 6 månaders tid har jag hört om detta.. Och alla jag pratat med tycker/tror att detta är det mest vanliga man kan göra när man gifter sig. Alltså att gå in med sin pappa.

Alla blir shockade över att människor känner så starkt för detta som dom gör!

Så jag tror inte innerst inne att det är OVANLIGT att bruden går in med sin pappa.. Tvärt om faktiskt..

MEN alla som är MOT överlämning vet ju kanske bara mest om just de vigslar som paret har gått in tillsammans..

Och de präster har kanske bara haft sådana som vill gå in parvis.

Det betyder ju inte alls att det itne är väldigt vanligt med brudöverlämning..

Oj va rörigt detta blev. Jag skyller på min bakfylla... Hoppas NÅGON förstod vart jag ville komma?!?

• MulleNuh

Fast det är ingen vits!! Att starta en ny tråd..
    Det är nog bara som det är.. Och vi kommer aldrig få veta hur det egentligen är överallt..

svårtattvälja skrev 2009-01-11 20:22:30 följande:
    Mmm jag förstår, tror jag . Jag börjar undra om det finns landsdelar eller så i Sverige där brudöverlämning har varit vanligt, och att det är därför det för vissa är förvånande och oacceptabelt när kyrkan säger nej. Jag funderar på att starta en egen tråd för bringa nån reda i det. Om inte TS tycker det är ok att ta det här?
  • MulleNuh

Fast det kan ju dom omöjligt gissa faktiskt...

Duchess skrev 2009-01-11 20:31:09 följande:
    Min gissning är att det är mycket vanligare bland "internetbrudar", dvs såna som vi som hänger på BT och andra bröllopssajter. Jag tror inte att det är så vanligt rent generellt, med tanke på att det aldrig varit en svensk tradition. Kanske någon av våra präster kan kika in här och göra en uppskattning av hur många brudar som vill bli överlämnade?
  • MulleNuh

Joo i deras försmaling ja, men det är ju gaaanska många fler församlingar i sverige..

Duchess skrev 2009-01-11 20:41:02 följande:
    Varför inte? De kan ju göra en uppskattning hur många brudar som velat bli överlämnade vid de senaste 100 vigslarna de haft, eller hur?
  • MulleNuh

Joo men iaf.. Det är ömöjligt att få reda på sanningen.. Det är ju bara spekulationer..

Duchess skrev 2009-01-11 20:45:22 följande:
    Javisst. Men det finns flera präster här på BT, och jag är villig att satsa min veckopeng på att de jobbat i fler än en församling genom åren.
  • MulleNuh

Jo det tycker jag vore kul.. Men det är ca 350 medlemmar här!

DanKat skrev 2009-01-11 20:57:43 följande:
    Är det ingen här som har Plus-medlemskap? I så fall kan ju den personen starta en omröstningstråd om hur många som blivit/ska bli överlämnade, då får man ju iaf veta ungefär hur stor andel av folket här på BT som gör det. Sen lär det ju bli diskussioner i även den tråden om brudöverlämnandets vara eller inte vara, men det är ju ändå lätt att se omröstningsresultatet
  • MulleNuh

Ja det vore en idé..

Men jag står iaf fast vid att överlämning borde förbjudas HELT överallt...

Nancy Drew skrev 2009-01-11 21:04:06 följande:

Statistikexperten säger att enda sättet att verkligen ta reda på hur (o)vanligt det är med brudöverlämning är att skicka ut enkäter till ett antal slumpvis utvalda församlingar och sammanställa dessa. Allt annat är bara spekulationer.(Men en kvalificerad gissning är att överlämningarna är överrepresenterade på BT).
  • MulleNuh

Korrekt!

anne på grönkulla skrev 2009-01-11 21:08:59 följande:

Spekulationer är det ju inte, det är fakta utifrån det givna underlaget , men urvalet är inte representativt eller kontrollerat så frågan är hur rättvisande det är.
  • MulleNuh

Jag tycker det är sorgligt att vissa präster inte vågar säga sin mening till brudar som vill ngot dom absolut inte vill..

Duchess skrev 2009-01-11 21:19:37 följande:
    Det måste väl också gälla prästerna? De ska följa både Svenska Kyrkans riktlinjer för vigsel och sitt hjärta. Men som sagt, borgerlig vigsel... *visslar en snutt*
    [/citat]
    Duchess skrev 2009-01-11 21:19:37 följande:
    [citat]
    Det måste väl också gälla prästerna? De ska följa både Svenska Kyrkans riktlinjer för vigsel och sitt hjärta. Men som sagt, borgerlig vigsel... *visslar en snutt*
  • MulleNuh

Där håller jag med dig mycket faktiskt!!

Det känns absolut som de som VILL bli överlämnade eller de som berättar saker som DOM vet är sanna osv inte riktigt gills..

Emmet99 skrev 2009-01-11 22:12:49 följande:
    ahrgh, jag vet jag sa att jag skulle hålla flabben osv, men jag och min stora mun kan aldrig hålla mig=)När jag läser det du skriver så vet jag mycket väl att de är sant, men spontant tänker jag att "jaha, då är det bäst att vi slutar gifta oss då, för det finns folk dom inte gör det frivilligt!" Liksom att det är bäst att vi slutar ha sex eftersom det finns folk som inte har det frivilligt. Det är bäst vi slutar äta för det finns folk som inte har någon mat osv.. Ja, jag vet jag överdriver och är säkert rätt fånig, men.. Jag tycker att folk har tagit en en symbol utifrån (giftermålstvånget) som inte hör hemma lika mycket traditionen hör hemma (överlämningen). Vem har rätt?Det är dessutom lustigt att det finns många berättelser som troll1's men de "gälls" inte på något sätt. De är också lustigt att för att det är en sådan stor symbol för förtryck så är det enormt många som ser det som något fullkomligt annorlunda.Jag hade innan den förra hysteriska diskussionen bestämt att jag skulle gå in med pappa. Nu vet jag inte hur jag skall göra. Känns bara som att det går spöken och troll i hela ämnet
Svar på tråden Pappa som ger bort?