Inlägg från: Emmet99 |Visa alla inlägg
  • Emmet99

Pappa som ger bort?

Stardusty skrev 2009-01-12 11:53:49 följande:
    Emmet och MulleNuh - läs igenom trådar från ett halvår tillbaka så ska ni få se att huvudargumenten för brudöverlämning är i den stilen. Det förvånar mig att ni inte sett det själva. Jag tycker inte att de som är för brudöverlämning är bridezillas eller dumma i huvet. Däremot tycker jag att de ska inse vad det de vill göra symboliserar och att de ska ta till sig att det inte bara handlar om dem och deras dag utan att det påverkar andra människor likaväl. Sen lite OT men det här med "MIN/DIN" dag återkommer i mångra trådar, tex där folk frågar om råd angående något och alla svarar "men gör som DU vill, det är DIN dag". Hmm, ja det var ju ett bra råd...?
    jag har varit med i en av de där supertrådarna, och det var anledningen till att jag inte alls tänkt skriva här egentligen. Min erfarenhet från den tråden var att folk envist och konsekvent ignorerade alla möjliga synvinklar utom sina egna, så därför gav jag upp eftersom ingen ändå var intresserad av annat än sina egna ord och visdomar. (ok, fine inte alla, det är att vara alldeles för generaliserande, men i det stora hela) På samma sätt som de som vill bli "överlämnade" kan fundera på hur det kan tolkas att de gör det, tycker jag att de som starkt motsätter sig faktiskt kan ta och fundera på varför de här tjejerna vill det, annat än att förlöjliga och lägga in ord i munnen på dem. Vill ena parten att man skall lyssna på deras argument har man banne mig en skyldighet att lyssna på sin "motståndares" också
  • Emmet99

Nancy Drew skrev 2009-01-12 11:57:10 följande:

Jag överdrev alldeles för mycket. Jag ber om ursäkt för min tolkning av det sista argumentet, som var menat som en variant av "det är faktiskt mitt bröllop"-argumentet".Men jag står fast vid att ingen av de tre uppräknade argumenten håller.
    =) Nä det håller jag med dig om. Jag har argumenterat i den andra tråden och vill inte mer, för jag blir bara idiotförklarad och sårad. Eller argumenterat och argumenterat, jag har försökt förklara hur det är för mig. Men som alltid när det finns känslor med i bilden är det inte alltid helt lätt att formulera dem. "det är faktiskt mitt bröllop" argument är ungefär lika konstruktivt som "varför gör du såhär? Jo, för att jag kan" Jag har dock inte riktigt stött på så många med den anledningen. Det är väl som med mycket annat, folk har sina skäl.
  • Emmet99

Nancy Drew skrev 2009-01-12 12:09:12 följande:

Det här är ju fullständigt OT, men du har verkligen en poäng i att Bridezilla-etiketten är något som borde avskaffas. Visst finns det brudar som är, ursäkta uttrycket, a pain in the ass mot präster, festlokalsägare, florister och så vidare... Att man ska gifta sig är inte en anledning att vara otrevlig och skälla på folk (som inte förtjänat det). Detta fenomen smittar sedan av sig på alla vanliga brudar som har rimliga krav och önskemål kring bröllopet så att man till slut blir osäker på om det är okej att ha tre tärnor eller rosor i buketten eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är dags att slänga bridzilla-etiketten i soptunnan (och ordet "tacky" kan gå samma väg!).Med det sagt så vill jag understryka att brudöverlämning inte är en trivial fråga, och inte heller enbart en privatsak. Därför är det värt att debattera om.
    JAaaaaaaaaa!! :D tack! *krama*
  • Emmet99
    Tooticki skrev 2009-01-12 12:10:54 följande:
    Jag är helt på din linje där, problemet är bara att det är svårt att se något från en annan persons sida om det enda argument den personen kan komma med är "det är en fin gest" alternativt "anledningar som jag inte vill gå in på". Sen kan jag inte låta bli att undra; om ALLA brudar som vill bli överlämnade gör det för att det är en fin gest som de bestämmer symboliken i själva, varför vill INGEN bli överlämnad av sin mamma, eller varför blir ingen brudgum överlämnad? Antagligen för att vi alla är del av ett större sammanhang än det vi själva kan ringa in, som påverkar oss och varigenom vi också påverkar.
    Jag hade LÄTT blivit överlämnad av min mamma!! OM! Det hade varit toppen! Men svårt, hon är död. Så jag får hoppas att hon flaxar fram bredvid mig :)
  • Emmet99
    Emmet99 skrev 2009-01-12 12:14:31 följande:
    Jag hade LÄTT blivit överlämnad av min mamma!! OM! Det hade varit toppen! Men svårt, hon är död. Så jag får hoppas att hon flaxar fram bredvid mig :)
    rättelse, jag gillar inte ordet överlämnad, var BT som fick mig att börja använda det. "Gå in med" vill jag säga
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:32:40 följande:

Ok, far eller bror, fortfarande är det du som brud som vill ha en manlig släkting med till altaret av nån sorts respekt. VArför inte en kvinnlig släkting? Och, varför visar inte din blivande man sin familj respekt på motsvarande sätt?Om du (och andra som vill bli överlämnade) funderar lite utanför ditt eget bröllop- varför vill så många tjejer göra det men inga killar? Har inte killar nära relationer till och respekt för sina famailjer? Eller varför visar de inte det på sina bröllop iallafall? Vad är skillnaden?
    hur är det med mig då som gärna hade haft en kvinnlig men inte kan? Hade jag kunnat hade jag haft, var placerar det mig i dina funderingar? Ponera att jag hade haft en kvinnlig, hur hade du sett på det? *nyfiken*
  • Emmet99
    Stardusty skrev 2009-01-12 12:32:28 följande:
    Ja, om det var ett sakligt argument skulle jag gärna lyssna. Men att säga "för att jag vill det" är liksom inget jag känner att jag kan relatera till.
    Det har du min fulla förståelse för :)
  • Emmet99
    Duchess skrev 2009-01-12 12:41:03 följande:
    *funderar lite*Jag har diskuterat den här frågan på BT i flera år, och jag har under den tiden träffat på några tjejer som säger att de mycket väl kunnat ha en kvinnlig släkting som överlämnar dem i kyrkan, men att det av olika anledningar inte fungerat. Jag har dock aldrig, såvitt jag kan minnas, hört talas om någon tjej som verkligen genomfört det. Jag har inte heller hört talas om någon blivande brudgum som blivit överlämnad av sin mor eller far. Varför tror du att det är så?
    Jag kan ju inte svara för andra utom mig själv, men jag tror att det är pga av folk kanske inte tänkt på att alternativet kanske finns. Att gå in med sin pappa blir väl mer naturligt då man sett detta mycket och vet att det är möjligt (där det nu är möjligt). Ifall fler tex fick höra talas om att man kan gå in med sin mor eller någon annan nära, eller brudgummen gå in med någon när, tror jag absolut att det hade blivit mycket vanligare.
  • Emmet99
    shakynose skrev 2009-01-12 12:46:50 följande:
    Nu är det ju så att levande traditioner och symboler förnyar sin innebörd i de samhällen som de existerar. Jfr. t.ex. med bruket av slöja inom vissa religioner! Jag tycker inte riktigt att det är rätt att dra paralleller till det förtryck som pågår i ANDRA samhällen när man pratar om brudöverlämningen i t.ex. USA. Där det finns kan det nuförtiden mycket väl ha en annan innebörd än att bruden överlämnas som en annan pryl, utan mer som ario beskriver en gest för att visa att familjen stödjer dotterns beslut.Däremot har ju gesten inte förekommit på samma sätt i svenska kyrkan och det finns en anledning till att man tagit avstånd ifrån den från början. Att tiderna förändrats sedan dess är inte ett argument för att få sin vilja igenom i samfundet, tycker jag. Med det argumentet skulle man lika gärna kunna insistera på att få servera griskött vid en muslimsk fest. Därför får man vara medveten om att man kanske inte kan få just den drömmen uppfylld i just svenska kyrkan.MEN: Jag håller inte med om att alla som väljer att bli överlämnade ska känna att de stödjer mossiga idéer om kvinnans lägre ställning. Lika lite som jag tycker att de som frivilligt väljer att bära slöja som symbol för sin kultur eller religion stödjer kvinnoförtryck. Det är helt enkelt upp till var och en att välja vad man tror på.
    väl talat tycker jag.
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:41:31 följande:

Jag hade fortfarande undrat om du inte var vuxen nog att fatta egna beslut, om du hade med dig nån medan din blivande klarade sig själv. Mest viktigt för att jag skulle ompröva tolkningen av vad jag såg vore nog om ni båda hade familj med er fram till altaret. Men jag undrar fortfarande varför det är så - oavsett just ert val - vad tror du?
    vuxen nog att fatta egna beslut har jag varit i många år, men jag kommer ALDRIG bli så pass "vuxen" att jag inte har ett behov av min far eller resten av min familj heller för den delen. Att behöva någon och vilja dela livet med någon är inte samma sak som att man är oförmögen till att ta hand om sig själv
Svar på tråden Pappa som ger bort?